temperatuurscurve - hoe werkt dat nu eigenlijk?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb reeds al veel meegevolgd om dit forum en af en toe eens iets meegeschreven. Maar nu heb ik eens zelf een vraag.

Van de gynecoloog moet ik beginnen te temperaturen. Zodat hij ziet hoedat mijn cyclus verloopt, wanneer mijn eisprong zich voordoet, of ik wel een eisprong heb,en ofdat er wel genoeg dagen zitten tussen de eisprong en de eerste dag van mijn maandstonden.

Ik weet wel wanneer ik precies mijn temp moet nemen, etc.... maar ik versta de curve zelf niet zo goed. Wanneer je temperatuur omhoog gaat,... is je eisprong reeds voorbij, toch?  !! Hoe kan ik dan weten wanneer mijn eisprong daar is? Te laat om te klussen, dan toch wel?
Misschien mis is wel iets in deze theorie :) of dit hoop ik althans.

Kan er mij eens iemand uitleggen hoedat ik dit moet bekijken?

Alvast bedankt en veel success met het zwanger worden voor iedereen !

ook ik ben begonnen met een tempcurve.
ik geloof dat het de bedoeling is dat je in elk geval 3 mnd tempt en dat je daar uit op kan maken wanneer je eisprong ong is en dat je daar de volgende mnd dus op in kan spelen.
als je temp omhoog gaat is je eisprong inderdaad geweest maar het heeft dan zeker nog wel nut om direct te gaan klussen. ik zit zelf nu al 17 dagen ong op dezelfde temp. zit dus eigenlijk nu te wachten dat mijn temp omhoog gaat want mijn nod is op 2mrt.
ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.

gr moon

Hi meiden. Ik las laatst hier dat het nadeel van tempen is, dat je dan alleen weet wanneer je eisprong is geweest. Je bent dan dus eigenlijk al te laat. Door het een aantal maanden bij te houden, kun je er een patroon in ontdekken en er dan met het klussen rekening mee houden. Bij gebruik van ovulatietesten weet je wanneer je eisprong er aan zit te komen, dus kun je nog op tijd gaan klussen. Misschien (ook) die methode gebruiken??? Weet het ook niet hoor.....
Veel succes in ieder geval! Patricia xx

Hoi!

Inderdaad gaat temperatuur omhoog een dag na je eisprong. Dus dan is het inderdaad 'te laat' om nog te gaan klussen. Maar je weet dan wel óf je op tijd hebt geklust, vind ik ook wel een prettig ies om te weten. Wat ik ook wel prettig vind is dat ik mijn eisprong voelde, maar wist niet zeker of dat zo was. Door  de temperatuurstijging daags naderhand  wist ik dat ik hem inderdaad gevoeld heb

Ik vul mijn temperatuur trouwens altijd in op www.fertilityfriend.nl. (wel in het Engels) Met behulp van de gegevens die je invult (temperatuur, maar bijv. ook het cervix slijm, oftewel: structuur van afscheiding) wordt automatisch een grafiek gemaakt en je eisprong bepaald. Ook wordt je kans op zwangerschap berekend. Ik heb zaterdag mijn eisprong gehad. Omdat we 3 dagen ervoor en de dag erna geklust hebben staat mijn kans op 'high'. En nu afwachten dus.... Als je temperatuur aan het eind van je cyclus weer zakt word je waarschijnlijk ongesteld. Als je temperatuur hoog blijft heb je dus kans dat je zwanger bent.

Succes!
Marceline

Terug
Bovenaan