Ten einde raad slapen

Onze peuter bijna 2.5 heeft altijd heel veel geslapen. Normaal ligt hij om 8uur in bed en slaapt dan tot de volgende ochtend 8 uur a half 9, maar hij is sinds maandag helemaal de weg kwijt. Hij was toen ook ziek, maar is nu elke dag tussen half 6 en 6.15 wakker en gaat dan huilen en wil naar beneden en is niet meer van plan om te slapen. Okee vervelend, maar goed. Hij heeft alleen ook ma tm woe ook s middags niet meer geslapen en do en vrij 45 min. Zaterdag 2.5 uur dus ik dacht fijn dat hij bijslaapt, maar toen begon de ellende.... s avonds ging hij uiteindelijk om 22.00 uur naar bed. Eerder lukte niet en was het alleen maar krijsen. Vanmiddag bewust na een uur slapen wakker gemaakt, maar het is inmiddels 23.00 en hij ligt nog niet en is dit ook niet van plan. We hebben echt alles geprobeerd denk ik... Onze ouders al om tips gevraagd maar hij gaat niet!
 
Hoi,
Als moeder van een mega slechte slaper van 2.3 jaar heb ik inmiddels geleerd te denken in fases en te accepteren, zeker als je voor je gevoel alles al geprobeerd hebt. Voor je beeld, mijn dochter was vannacht twee uur bezig en net om 4.30 wakker (en echt, dan kunnen we op ons kop gaan staan maar het is klaar). Resultaat een mega moe meisje (en ik) maar hee, de dag start blijkbaar.. en dit is dan bij ons heel vaak zo helaas. In jouw verhaal denk ik misschien nog aan het middag slaapje als ik het zo lees, misschien al tijd dat die er toch af gaat?

Verder is het misschien echt iets dat “opeens” weer over gaat, een week is dan nog kort (hoe vervelend ook..). Hier hebben we soms 2-4 weken heel veel gedoe, dan weer een week opeens alles normaal (was het maar andersom ?). De wintertijd zal misschien nu ook nog een wat extra gaan verwarren qua slaap patroon. Anyway, sterkte!
 
Het kan goed zijn dat je op het punt bent gekomen dat het middagdutje niet meer nodig is. Of in ieder geval niet meer altijd(?). Sommige kindjes kunnen vanaf 2 jaar al zonder, sommige pas vanaf 3. Je zit er dus precies tussenin.
Vaak denken mensen ook dat het 'alles of niets is', dus óf elke dag een slaapje óf nooit. Maar het kan ook goed zijn dat je een tijdje een 'om-en-om-schema' krijgt, waarbij het de ene dag écht nodig is en de andere dag niet..
 
Succes in ieder geval. Het komt echt wel weer goed.
 
Hmm wat gek! Mijn dochters zijn ook goede slapers, maar hebben heel af en toe ook weleens zo’n fase gehad. Meestal gaat het gepaard met ziek worden, of de nasleep ervan. En de fase gaat dus ook weer over.
Ik zou niet meteen het middagslaapje skippen, als hij dit slaapje tot voor kort nog zonder problemen deed. Even de fase uitzitten dus, waarschijnlijk komt het weer goed.
 
Het vroege wakker worden is ook niet het probleem dat is jammer maar goed. Het gaat mij om het inslapen. Gisteren is hij dus tot 0.15 aan het spelen, lopen, huilen geweest. Toen wij gingen 'slapen' is hij op onze kamer gaan drentelen en uiteindelijk na 45 min is hij in ons bed geklommen en ging hij tussen ons inliggen. Toen sliep hij gelijk en om 1.45 heb ik hem slapend naar zijn bed getild. Gelijk wakker en huilen dus nee gezegd het is nu klaar we gaan slapen. Jij kan dit, mama is bij je. En toen 5 minuten gestaan en toen sliep hij verder. Maaar ook nu was hij om half 7 wakker. Kortom hij heeft dus van half 1 tot half 7 geslapen en is daarin dus ook nog wakker geweest.
Middagslaapje doet hij dus al niet altijd meer, maar toch gaat hij s avonds niet slapen. Hij is ook super moe en tolt echt op zijn benen en valt veel.
 
Ik denk juist dat hij het middagdutje nog nodig heeft. Hij lijkt nu oververmoeid waardoor hij ook in de nacht slechter gaat slapen.
Ligt hij nog in een ledikant of al in een open bed?
In de ledikant kun je misschien nog proberen om hem in bed te leggen en iedere 5 min teruggaan, rechtleggen en zonder oogcontact en zonder praten weer weggaan en dit herhalen tot hij minder overstuur wordt. Bij mijn dochter hoef ik meestal maar 1 of 2 keer terug en dan zwakt het al af en hoef ik niet meer terug. Mijn dochter heeft wat van die fases gehad en met deze methode was het dan altijd binnen een paar dagen weer afgelopen.
Ik zou hem niet laten spelen. Laat hem kiezen tussen saaie dingen, zodat hij wel kiest om naar bed te gaan. Dus: het is bedtijd dus je mag kiezen: ik breng je naar bed en dan lees ik nog even voor of je gaat zonder verhaaltje naar bed. Geen andere opties, het is geen tijdstip meer om te spelen.
Succes en sterkte!
 
Lastig he, moet hij nu wel of geen middagdutje meer doen!

Mijn oudste dochter stopte met 2.5 jaar ook met het middagslaapje omdat het s avonds idd altijd 22.00 was voor ze sliep, ook al deed ze maar een middagslaapje van 1 uurtje.

Mijn jongste dochter is nu 2 jaar en 3 maanden en slaapt sinds haar 2e verjaardag al niet meer elke middag. En als ze wel slaapt, max 1 uur en dan slaapt ze 's avonds nog niet voor 20.00/20.30. Ze heeft het gewoon niet meer elke dag nodig. En ja, dat is jong en sommigen vinden dat ze MOET slapen op deze leeftijd in de middag, maar dan is het s avonds écht 22.00 voor ze slaapt. Dus ik hou haar geregeld wakker en dan slaapt ze tenminste wel netjes om 19.30 ongeveer. Lang niet alle kinderen hebben een middagslaapje nodig tot 3 jaar of langer!

Maar als je kindje s avonds toch pas zo laat slaapt zonder middagslaapje, tja dan wordt het lastig. Klinkt meer alsof hij even in een hele vervelende fase zit waarin hij helemaal in de knoop zit. Ik zou denk ik toch elke middag het slaapje proberen en dan max 1 uur en s avonds rond 20.00 weer in bed proberen.

En wie weet is het volgende week allemaal ineens weer voorbij en slaapt hij s middags en s avonds weer braaf. Maar het middagslaapje overslaan rond 2.5 jaar is niet heel gek in mijn ogen, het is wel de leeftijd waarop dit vaak afneemt!
 
Hij slaapt sinds augustus in een groot bed en dat ging eigenlijk gelijk goed en vond hij fantastisch met al zijn knuffels etc. Hij heeft er zo'n rekje omheen staan en ik heb het bed nu dus omgedraaid zodat er geen opening meer was, maar daar klimt hij doodleuk overheen dus het gecontroleerd laten huilen wat we van plan waren ging dus niet.

Vanavond begon de strijd weer. Ik was weg en kwam uit het sporten thuis om 20.45 en het was nog krijsen, maar vriendlief had iets slims bedacht. Hij had onze zwager gebeld of we hun campingbedje mochten lenen. Hij heeft hem erin gelegd en natuurlijk was hij het er niet mee eens en brullen en proberen het bedje om te gooien maar.... na 5 min was dit over ging hij liggen en hoorden we niets meer. We zijn 2 keer gaan kijken want hij ligt buiten het beeld van de babyfoon. Het was heel fijn om even op adem te komen en we hopen dat hij nu doorslaapt.
We blijven zijn middagslaapje proberen maar gaan er geen strijd van maken.
 
Terug
Bovenaan