Hoi Marianne,
Waardeloos is dat gemodder met die slaapjes he? Mijn jongste zoontje is nu vier maanden oud en is na zijn eerste inenting gestopt met doorslapen.
Mijn zoontje kreeg vanaf het begin flesvoeding maar vanwege zijn hongerige aard (dachten wij) kreeg ie best veel melk. En steeds als ie wakker was geweest en hij begon wat te mopperen enzo, dan gaf ik hem nog een beetje melk en deed hem lekker in zijn bedje.
Ik vond het wel goed eigenlijk. Tot dus die nachten weer begonnen waar hij soms wel twee tot drie keer wakker werd en echt flessen van 210 cc opdronk. En wij werden maar moeier en moeier en wilden maar een ding: doorslapen.
Inmiddels hebben wij het volgende gedaan. Een baby van 6 kg of meer (hij weegt ruim 7,7 kilo) mag per 24 uur 4 voedingen van 180 cc. Die krijgt ie nu en heeft ie die op, dan is het jammer (soms maak ik 210 hoor...). Dan praat ik even met hem of speelt ie in de box. Zodra hij dan begint te jammeren krijgt ie nog even een schoon luiertje en gaat ie zijn bed in.
OVerigens in een pikkedonkere kamer, want wij merkten ook dat hoe donkerder het is, hoe beter hij slaapt.
Wordt ie tussendoor wakker, krijgt ie dus niets. Soms is dat brullen, maar ik heb gemerkt, in tegenstelling tot wat ik steeds dacht, dat het geen honger is, maar slaap.
Ik heb op internet gezocht en ook gelezen dat kinderen heel onrustig kunnen worden van teveel eten.
Nu ik me hier aan houd, ben ik zelf veel rustiger omdat ik weet dat ie genoeg krijgt en dat ie dus meestal gewoon moe is.
Op de koop toe heb ik ook nog een oude truc toegepast die wonderwel weer werkte (net als bij mijn oudste zoontje):
kook de fles die je voor de laaste voeding gebruikt, minimaal 10 minuten op de ouderwetse manier uit: dus schoonmaken met afwassop, afspoelen, in een pannetje water en lekker koken. Daarna afdrogen met een SCHONE theedoek en het liefst direct hierna de voeding erin.
Meneer heeft nu het ritme weer te pakken!
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn lange verhaal en heel veel succes!