ten einde raad

hoi allemaal..ik hoopte dat er iemand mij misschien tips kan geven of me gerust stellen want mn zoontje Mika (nu bijna 13 maanden) weigert te drinken..smorgens drinkt ie zn fles wel leeg,maar smiddags en savonds niet(we maken hem rond half 10 wakker om hem dan zn melk te geven,die drinkt ie dan meestal wel leeg)..ik heb al vanalles geprobeerd..met lepeltje..een pakje met een rietje..iets anders...nesquik in de melk..maar meneertje wilt het niet echt..misschien een paar slokjes.Zijn plasluiers zijn ook minimaal en ook heeft ie veel ontlasting(met natte scheetjes)..verder is ie erg vrolijkheeft geen verhoging..is alert etc!Ik maak me erg druk want ik wil natuurlijk net als elke andere mama dat ie gewoon goed drinkt en goeie plasluiers heeft..Is dit een sprongetje of mischien dan toch zn tandjes?Het lijkt wel alsof ie daar last van heeft want hij kauwt echt op zn vinger af en toe.
Ik hoop dat iemand mij gewoon gerust kan stellen of wat andere tips heeft voor me.

Groetjes Inge
 
Half 10 's avonds nog een fles? Dat hoeft hij volgens mij helemaal niet als hij al 13 maanden is. Vooral als je hem daarvoor wakker moet maken zal hij er geen zin in hebben (lig je net lekker te slapen, moet je opeens iets naar binnen werken, zou ik ook niet blij van worden).
Probeer hem overdag wat kleinere hoeveelheden flesvoeding te geven. Ons zoontje is 10 maanden en moet 400/500 ml flesvoeding krijgen = 2 grote flessen en nog iets. Dat redt hij gewoon niet meer en dus geven we hem bij het ontbijt pap (= gelijk aan 200 ml melk) en 's middags bij het eten ongeveer 120 ml en om 16.00/16.30 nog 120 ml. Als hij dan voor ons idee nog niet genoeg heeft opgedronken (hij laat ook wel eens wat staan, vooral na het middageten) geven we hem 's avonds ongeveer een half uurtje/uurtje na het eten nog een klein beetje (ongeveer 90 ml).
Ik zou hem niet meer wakker maken voor een fles. Wij moesten ook al de laatste fles afbouwen en onze zoon is nog maar 10 maanden.
Wat ze er trouwens ook bij zeiden is dat als hij naar je gevoel te weinig flesvoeding krijgt je hem ook vitamine D erbij kunt geven. Dat is het enige wat hij dan tekort zou komen. In de zon lopen helpt natuurlijk ook, want dan maakt je lichaam zelf vitamine D aan (10 min. per dag is al genoeg).
Als je verder het idee hebt dat hij te weinig drinkt, zou ik bij elk tussendoortje dat je hem geeft wat water laten drinken.
Sterkte ermee en probeer je niet teveel zorgen te maken. Het komt wel goed.

Groetjes,
mammavanJoas
 
Hoihoi,

Dat is altijd lastig als ze niet willen drinken en ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt, maar hij drinkt nog wel dus dat is al goed!! Hij is erg alert en vrolijk en heeft nog plasluiers dus nog geen nood aan de man! Ben het met mamma eens dat de laatste fles er af kan. Weet nog dat mijn meidje toen naar 350cc op een dag moest. We gaven haar toen 120cc 'smorgens gemengd met bambix, 's middags bij brood 100cc en 's avonds bij het naar bed gaan 120cc. Wel zijn we na haar verjaardag gewonen melk gaan geven met 's morgens druppels vit D.

Wat betreft het niet drinken zou ik gewoon blijven aanbieden. Wat bij ons goed hielp is uit de gewone beker! Dat is superleuk voor ze en zo krijgen ze toch weer vocht binnen. Ook veel fruit geven. Peren, mandarijnen, kiwi's, appelmoes zit allemaal veel vocht in! Is per stuk zo weer 50cc erbij.

Voor de tandjes smeerden wij met genigel, gewoon verkrijgbaar bij de drogist en het werkt verdovend op het tandvlees. Werkte hier als een trein!!

Hopelijk heb je hier iets aan!!
Liefs ciomama
 
Drinkt hij wel andere dingen? Thee, sap, water, diksap? Want met 13 maanden hoeven ze nog maar 300 ml melkprodukten per dag.
 
Op het moment drinkt hij erg slecht..smorgens wel zn melk maar tussendoor bijna niks..hij wilt het gewoon niet..ik geef hem natuurlijk wel fruit etc en yoghurt.Misschien is het een fase??geen idee..plassen doet ie ook niet veel..wel goed poepen en sinds vandaag natte scheetjes steeds....Ik heb op tafel een tuitbeker staan en heel af en toe pakt ie dat maar na 2 slokjes heeft ie weer genoeg.. :-( verder is mika erg vrolijk en speelt en is alert..niks aan hem te merken..haha maar mama maakt zich zorgen!!
 
Laat hem is met jou meedrinken. Uit mama's beker is natuurlijk super interressant. En dan om beurten een slokje, een spelletje ervan maken dus! Wie weet krijgt hij zo toch net dat beetje extra binnen.

Yoghurt bestaat trouwens voor 90% uit melk dus dat mag je gewoon meerekenen met de hoeveelheid vocht.
 
Hoi Inge,
Onze kleine man is inmiddels ook 13 maanden.(jij bent ook van het jan 2010 forum toch?)
Ze hoeven inderdaad echt geen late fles meer!
Ik zou zowiezo geen fles meer gebruiken, want na een jaar moet de zuigbehoefte ook gaan afnemen.
Wij zijn bij Tymo toen hij zes maanden was en begon vast voedsel ook direct begonnen met drinken uit een bekertje. Wij gebruiken difrax bekertjes. Die hebben een speciaal randje wat over de lip valt wat in het begin het drinken uit een bekertje makkelijker maakt voor ze. Die gebruiken we nog steeds en af toe drinkt hij uit een gewoon glas of bekertje. Wij bieden hem bij elke maaltijd een beker drinken aan. Tymo heeft ook een tijd gehad dat hij slecht dronk overdag. Dit was gelukkig een fase. Wat bij hem goed hielp was veel afwisselen met het soort drinken. Hij drinkt: water, rooibos thee(soms aangelengd met melk,soms met water), rosvicee, gewone aanleg limonade, halvolle melk, melk met nesquick, vruchtensap. Eigenlijk lust hij alles wel. Zolang we hem maar gevarieerd drinken aanbieden gaat het prima. Tymo is ook echt dol op pap, dus hij krijgt ook regelmatig pap. Meestal uit een beker en na 300 ml vind hij het dan vaak nog steeds niet genoeg!
Ik zou hem ook gewone melk gaan geven. Dat mogen ze gewoon van af een jaar en dat is ook een stuk goedkoper dan kunstvoeding!
Heel veel succes en niet te veel stressen, want die kleintjes hebben het haarfijn in de gaten! Eten en drinken is 1 van de weinige dingen waar ze controle over hebben en daar maken ze graag gebruik van!
Heel veel succes!
Liefs,
Mar
 
Als je het idee hebt dat hij te weinig vocht binnen krijgt, geef hem dan fruit waar veel vocht in zit. Dan krijgt hij evengoed nog iets binnen ook al drinkt hij niet.
 
Terug
Bovenaan