Tepelkloven

Onze dochter is vandaag 12 dagen oud en ik heb enorm last van Tepelkloven. Weet niet waar ik het zoeken moet als ik haar aanleg. Heb mijn boeken erop na gepakt maar op dit moment schijnt niets te werken heeft iemand advies? Ik weet dat ze goed moet aanliggen en daar letten we nu ook op en dat gaat goed, de pijn tijdens het voeden verdwijnt dan ook alleen de kloven gaan niet weg, dus die eerste aanzuiging is heel pijnlijk. En ik wil doorgaan met de borstvoeding maar ben bang dat ik het niet zolang meer vol houd.
 
Nog van harte gefeliciteerd met je dochter.
Ik heb dus ook erg last van tepelkloven gehad. Zo erg dat ik dus tijdelijk geen borstvoeding meer kon geven. Als hij eenmaal aan het eten was ging de pijn wel weg, maar de eerste aanzuiging, verschrikkelijk. Ik ben dus toen gaan kolven. Dit geeft je tepels veel meer rust en na elke voeding de tepels in de lucht laten opdrogen nadat ik er een beetje eigen melk op had gedaan. Toen eenmaal de kloven weer wegwaren ben ik mijn zoon weer gaan aanleggen en goed opgelet hoe. Ik ben sindsdien ook liggend voeding gaan geven, vond ik veel prettiger, want hij was al zo zwaar. En hij lag altijd goed. Nu is mijn zoontje alweer 7 maanden en geef nog steeds 's morgens en 's avonds borstvoeding, Heerlijk.

Geniet ervan en zeker als ze nog zo klein zijn. Dat zijn ze maar even (echt waar)

Groetjes
Moeder van Luke
 
Ook van harte gefeliciteerd met je dochter !
Wat bij mij hielp tegen tepelkloven was ze na de voeding insmeren met een druppeltje borstvoeding. Je knijpt dan iets uit je tepel en smeert het hiermee in. Dan gewoon laten drogen.
Van mijn kraamverzorgster kreeg ik ook een tubetje creme, maar weet echt niet meer hoe dit heette. Het was wit met blauw. Bij de apotheek of drogist zullen dit ook echt wel verkopen. Dit ook na de voeding opsmeren en laten drogen.
Na een paar dagen werd het al minder en later heb ik geen last meer gehad.
Hopelijk heb je hier iets aan, het zou zonde zijn als je om deze reden met borstvoeding zou stoppen.

Groetjes
Melanie
 

Hoi Gouda,
Ik kan me helemaal in je verplaatsen, heb er ook ontzettend veel last van gehad. Zelfs tot bloedens toe. Het was bij mij ook flink de tenen krommen en tanden op elkaar bij de eerste aanleg. Maar toen mijn zoontje eenmaal goed gehapt had en goed dronk had ik deed het geen pijn meer. Met een week of 3 waren bij mij de kloven helemaal weg en de pijn ook. Let wel goed op bij iedere voeding dat je dochter haar onderlipje goed naar buiten "gekruld" heeft.
Je hebt een zalfje Bepanthen, dit heb ik gebruikt toendertijd op advies van de kraamverzorgende. Je hoeft dit er nl niet af te wassen als je je dochter aanlegt. Je kan ook Calendulazalf van VSM gebruiken, maar dit moet je er wél afwassen. Je tepel met een druppeltje melk insmeren  en goed laten drogen kan ook helpen. Meestal voordat ik ging slapen smeerde ik flink in met Bepanthen zodat de zalf zijn werk kon doen. Het was in die tijd: overal waar ik ging, ging de tube zalf met me mee....
Het is onzettend vervelend en erg pijnlijk, maar geloof me, het wordt beter!
Houd vol en veel succes!!
Groetjes Marieke
 
Allemaal bedankt nog voor jullie info en tips, helaas heeft niets geholpen dit komt omdat onze dochter en ik beide besmet zijn met spruw, we tobben nog even door maar hebben medicijnen van de dokter gekregen en hopenlijk gaan de kloven snel over.
 
Terug
Bovenaan