Tepelkloven

Ik geef op dit moment bijna 3 weken borstvoeding, maar mijn zoon heeft de neiging om mijn borst niet goed te pakken. Vooral links heeft ie moeite mee en daarom heb ik daar behoorlijke kloven. Ik heb wel zalf tegen de kloven, maar omdat hij hem nog steeds vaak verkeerd pakt, blijven de kloven.
Het voeden doet vaak zoveel pijn dat ik geneigd ben om over te stappen op flesvoeding, maar dit wil ik eigenlijk niet.

Heeft iemand van jullie nog een tip om van mijn kloven af te komen?

 
Hoi Barbara,

Ik had in het begin ook veel last van kloven. Ik heb toen een tijdje (naast zalf) tepelbeschermers gebruikt. Het zijn een soort plastic rondjes en ze waren van medela. Deze doe je in je bh over je tepel heen. Hierdoor blijven je tepels in contact met de lucht en kunnen ze sneller herstellen. Ik heb nl eerst zoogcompressen gebruikt maar die bleven aan de kloven plakken. Daardoor trok ik er soms gewoon stukjes huid vanaf. Uh, krijg er weer de kriepels van als ik er aan denk. De tepelbeschermers hielpen mij in ieder geval wel. Binnen een paar dagen geen pijn meer. Succes ermee.

Groet Roxie.
 
Hi Barbara,

Bepanthene creme werkt goed (ik weet niet zeker of ik zo goed schrijf)! Ik weet niet of je deze creme al gebruikt, maar heb er zelf goede ervaringen mee. Met name omdat je de creme niet hoeft af te wassen alvorens je borstvoeding geeft.

Succes met je borstvoeding!
 
Hoi Barbara,



Ik heb bijna 6 weken last gehad van kloven en heb ook een paar keer op
het punt gestaan over te gaan op flesvoeding, omdat het zo
verschrikkelijk veel pijn deed. Ook ik heb tepelbeschermers gebruikt en
heb daar veel aan gehad. Verder deed ik na elke voeding een beetje
moedermelk op m'n tepels en liet dat drogen en/of smeerde ik met
Bepanthen. Voor mijn gevoel duurde het een eeuwigheid tot m'n tepels
weer genezen waren, maar achteraf ben ik ontzettend blij dat ik
doorgezet heb. M'n dochter is inmiddels bijna 6 maanden oud en ik geef
nog steeds borstvoeding, met heel veel plezier.

Hopelijk lukt het je door te zetten! En lukt het niet (wat ik me goed
voor kan stellen; kloven zijn geen pretje!!), dan heb je in ieder geval
geprobeerd en geeft het waarschijnlijk heel veel rust door aan de
poedermelk te gaan.



Heel veel succes!



Groetjes Maaike



 
Hallo,
Ik ben het met bovenstaand mensen helemaal eens.
Wat je eventueel ook kan doen is kijken of er een lactatiekundige bij jou in de buurt woont en die kan je tips geven over het aanleggen en kan met je mee kijken of er nog een andere oplossing is.
Wat je ook kan doen is tepelhoedjes gebruiken tijdens het voeden zo komt het mondje niet in aanraking met je tepels en kan je het voeden wel volhouden.
Groeten Marieke mv Rick 7,5 mnd bv Joost nu 4 mnd bv
 
quote: barbara23 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-01-2006 14:27:39'));

Ik geef op dit moment bijna 3 weken borstvoeding, maar mijn zoon heeft de neiging om mijn borst niet goed te pakken. Vooral links heeft ie moeite mee en daarom heb ik daar behoorlijke kloven. Ik heb wel zalf tegen de kloven, maar omdat hij hem nog steeds vaak verkeerd pakt, blijven de kloven.

Heeft iemand van jullie nog een tip om van mijn kloven af te komen?

 Hoi Barbara,

Je geeft het zelf eigenlijk al aan; doordat je kindje de borst vaak verkeerd pakt, blijven de kloven. Smeren met een zalfje of het gebruik van tepelhoedjes kunnen de pijn verlichten, maar lossen het eigenlijke probleem niet op. Om de kloven te laten genezen, maar ook om ervoor te zorgen dat je kindje de borst goed kan leegdrinken is het heel belangrijk dat je je kindje goed aanlegt.

Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.

Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan. Door het aanleggen consequent te corrigeren zal je kindje beter leren happen en zal het voeden beter gaan.

Kloven veroorzaken vaak veel pijn en daardoor kun je zo tegen het voeden gaan opzien, dat je het eigenlijk een beetje voor je uit gaat schuiven. Dat is heel begrijpelijk, maar toch is het voor het genezingsproces beter om vaker (en korter) te voeden, dan minder vaak (en langer). Vóór het voeden zou je eventueel je tepel kunnen 'verdoven' door er een washandje met daarin een ijsblokje tegenaan te houden. Bied eerst de minst pijnlijke borst aan; als je kindje hongerig is, zal hij harder zuigen (het is wel belangrijk dat je borsten goed worden geleegd). Je zou in andere houdingen kunnen gaan voeden, zodat je de tepel op een andere manier belast. Na het voeden kun je een druppel moedermelk over je tepel uitsmeren; dit werkt antibacterieel en genezend. Laat daarna je tepels aan de lucht drogen en draag een tijdje geen zoogcompressen, zodat ze ook goed droog blijven.
Als de pijn je echt teveel wordt, zou je kunnen overwegen om die borst tijdelijk af te kolven.

Voor goede informatie over borstvoeding kun je altijd terecht op www.vbn.borstvoeding.nl , de site van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN zijn overigens ook actief op www.borstvoedingsforum.nl . Als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, mag je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN zijn zowel overdag als 's avonds (ook op zondag, gewoon bellen hoor!) bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626.

Beterschap en succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon VBN
 
Hoi! Ik heb op alles wat er al geschreven staat nog 1 aanvulling: vitamine D druppels op je tepel smeren en daar over/doorheen de bepanthen ZALF. Daar heb ik veel baat bij gehad. Niek is inmiddels 12 weken en ik geef nog steeds volledige borstvoeding. Succes!
 
quote: mama van niek reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2006 21:59:43'));

vitamine D druppels op je tepel smeren en daar over/doorheen de bepanthen ZALF.



De gedachte achter deze methode met vitamine D-druppels  was, dat de olie-achtige oplossing ervoor zou zorgen, dat de tepel soepel bleef. Inmiddels is men daarvan teruggekomen; baby's kunnen namelijk last van de darmpjes krijgen door de olie en bovendien kan een kindje op die manier, naast de gewoonlijke dosis vitamine D-druppels, ook nog weer extra vitamine D binnenkrijgen via de tepel en dat kan leiden tot een overdosis. Vitamine D is namelijk een in vet oplosbare vitamine en een teveel hiervan wordt in het lichaamsvet opgeslagen. Om dat allemaal te voorkomen zou je je tepels vlak voor  het voeden  dus eigenlijk moeten schoonmaken. Als je kloofjes hebt, haal je ze daarmee weer open, niet zo prettig dus....

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan