Tepelkloven

Hoi,
Ik ben Monique en op 10 maart (10 daagjes  na de uitgerekende datum) bevallen van mijn 3e kindje, Nick.
Vanaf dag 1 meteen weer last van tepelkloven. Op een of andere manier heb ik erg gevoelige tepels (had het ook bij mijn eerste 2 en daardoor snel gestopt met de BV).
Ik wil het deze keer echt proberen vol te houden. Zit nu op dag 10, maar verbetering merk ik nog niet echt. Gebruik ook liever geen tepelhoedje.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Monique

Hoi Monique,

Bij mij waren het nog geen kloven, maar mijn linkertepel was wel oppervlakkig stuk wat erg moeilijk heelde dankszij de spruw. Ik heb Purelan gebruikt, is te verkrijgen bij de apotheek (ook via internet te bestellen, moet je even googlen) en werkte bij mij prima.

Judith

Hoi,

ik had ook mega last van tepelkloven en heb nog snel de neiging ze te ontwikkelen.
Een paar tips: Ja Bepanthen zalf helpt. Verder heel consequent zijn met schone (goedpassende) voedings bh. Heel allert aanleggen steeds in andere houding (rugby was het prettigst) en direct stoppen als t te pijnlijk wordt en opnieuw aanleggen.
Mij werd verteld na een maand wordt het beter en dat was echt zo. Nu gaat het goed en ben blij dat het gelukt is maar er zijn wat tranen gevloeid en heb meerdere keren op het punt gestaan te willen stoppen. Heel veel succes!!!
groetjes Leonie

Hallo

Purelan is mij ook aangeraden door de Vk, maar het meeste had ik aan anders aanleggen. Ik 'vergat' steeds bij het aanleggen mijn tepel 'voor te vormen'. Als ik met mijn vrije hand mijn borst rondom mijn tepel een beetje inknijp, zodat hij breder en ietsje puntiger wordt, precies volgens de richting van zijn mondje, kan ik mijn tepel er dieper induwen. Na een dag waren de rode bultjes en kloofjes al bijna weg. bovendien lijkt hij nu ook sneller te drinken.
Heb ik zeker 1,5 week zitten klooien en zo makkelijk kan het dus zijn!

Hoi!

BV gaat bij mij wisselend en is geregeld erg pijnlijk. Zelf vind ik purelan (van Medela) beter dan bepanthen. Van b kreeg ik erg weke tepels. P is wat olie-achtiger, lijkt meer op zalf, en werkt bij mij als een speer.

Verder heb ik de tip (van een lactatiedeskundige)  gekregen te kijken naar de stand van je tepels. Die van mij wijzen omhoog, waardoor ik extra hoog moet aanleggen. Dit maakt bij mij groot verschil! Overigens kunnen ze beide een verschillende kant op wijzen.... En inderdaad ook zoveel mogelijk afwisselen met houdingen (madonna, rugby, liggend...)

Woedel en Kamiel, bedankt ook voor jullie ervaringen. Ik kijk al uit naar wanneer de eerste maand voorbij is! En ik zal extra goed 'voorvormen', misschien dat ik dat toch nog te weinig doe...

Succes en groetjes,
Tess

Hoi monique,
Ook ik had veel last van tepelkloven. Gelukkig wordt het idd na een week of 6 een stuk beter; en daarna zelfs leuk!
Wat mij hielp naast alle andere adviezen was om regelmatig even met de borsten bloot te zitten. Ook heb ik schelpen van Avent gekocht (o.a. bij Etos) deze kun je in je BH doen, zodat je tepels lucht krijgen. En regelmatig je zoogcompressen vernieuwen, zodat je tepels droog blijven als er niet gedronken wordt. O ja en afkoppelen zodra het zuigen overgaat in sabbelen: dat is ook funnest voor je tepels.
Nou hopelijk heb je er wat aan; en bedenk maar dat het gelukkig overgaat; al heb je daar niets aan als de tranen weer eens over je wangen lopen...
Sterkte, groetjes wendy

Hoi hoi,

Allemaal bedankt voor jullie tips. Geef nu 2 weken BV en de kloven nemen af. En idd de nodige tranen zijn al gevloeid. Maar de BV is nu draaglijk. Blij om te zien dat ik echt niet de enige ben.
Groetjes,
Monique

Terug
Bovenaan