Tepels doen zóóó zeer...!!!


Hay meiden,

onze Amy is nu een dikke week oud. 27 sept geboren. Sindsdien geef ik haar ook borstvoeding. Had al snel erge tepelkloven. Een paar dagen gebruikte ik tepelhoedjes om ze te laten herstellen. Dat ging goed. Inmiddels gebruik ik ze al niet meer. Mijn rechter borst doet nu ook een stuk minder zeer, gaat best goed eigenlijk, maar mijn linker borst gaat weer steeds zeerder doen. Hoewel de kleine goed aanlegd. Ik kan het wel uitschreeuwen zowat van de pijn. Heeft iemand tips wat ik hieraan kan doen??? Wil namelijk echt dolgraag verder met borstvoeding en geef het ook echt niet zomaar op... Maarja, hoop daarom dat ik niet continu met zo'n pijn voeding hoef te geven.

Groetjes Cody
 
Hoi,

Als eerste mijn complimente dat je toch doorgaat met de bv ondanks dat je zo een pijn hebt.

Ik geef nu al bijna 2 jaar bv en mijn ervaring is dat bv geen pijn hoort geen pijn dat oen!

Je zegt dat je je kindje goed aanlegt dat is mooi maar misschien zakt ze na een paar minuten drinken wat af. Want dan worden ze wat loom en moe en dan gaat het drinken wat moeilijker. En zakken wat van de tepel af.
Of door dat je misschien een sterk toeschietreflex hebt waardoor de tafel glad word en ze af zakt.
Door het afzakken word de tepel niet goed gepakt en krijg je pijn en kloven.

Mocht je er niet uitkomen kijk eens op www.borstvoeding.nl   daar krijg je veel info en kan je ook bellen met een lactatiedeskundige.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

groetjes en succes
 
Hoi Cody,

Ik had in het begin ook heel gevoelige tepels (geen kloven). Wat ik gebruikte op aanraden van de kraamverzorgster was pepanthen, kun je alleen bij de apotheek kopen. Werkte echt perfect! En die crème is ook heel goed voor het verzorgen van rode billetjes.

Succes!

groetjes Monique, mama van Björn (26-01-2005)
 
Hallo Cody,

Allereerst gefeliciteerd met je kleine meid! Wat een wondertje he.
Ik heb onze zoon ook bv gegeven (tot 8,5mnd oud). Bij mij deden de tepels de eerste twee weken ook pijn. Had last van kloven door verkeerd aanleggen en inderdaad na de eerste "hap" het laten verzakken van de voedings-houding.
Wat bij mij hielp was Stan zijn lijfje en mijn arm ondersteunen met kussens. Eerst zorgde ik ervoor dat ik goed rechtop (liefst iets voorovergebogen) zat en dat de kussens en Stan goed lagen. Daarna hem zijn mondje goed open laten doen door met  mijn vinger op zijn kinnetje lichte druk te geven zodat hij zijn mondje goed opendeed. Daarna zorgen dat hij de tepel goed in zijn mond nam. Als ik tijdens het voeden merkte dat hij de tepel niet meer zo goed in de mond had, dan "koppelde ik los" en liet hem opnieuw happen.
De eerste twee weken zat ik ook bij de eerste slokken tenenkrommend en ongeveer aan het plafond. Maar na die twee weken waren de tepels wat "gehard" en was de pijn weg.
Het inderdaad zo dat voeden in principe geen pijn moet doen, maar ik kan me wel voorstellen dat de eerste paar weken je tepels moeten wennen aan het voeden en hierdoor moeten harden wat gepaard kan gaan met pijn.
Mocht je toch twijfels hebben of het de goede kant op gaat o.i.d. dan kan je altijd contact opnemen met verschillende borstvoedingsinstanties. Bij mij heeft de Bepanthen zalf ook goed geholpen; waar ik ging, ging ook de tube zalf....

Veel succes en geniet van je kleine meid!

Groetjes,
Marieke
 

Bedankt voor de reacties meiden! Ik ga morgen meteen naar de apotheek om die creme te kopen, en dan maar hopen dat het helpt. Hoop ook dat het niet lang meer duurt voordat de pijn voorbij is. Maar ik hou de moed erin hoor hihi.
Nou, hoop dat ik binnenkort een berichtje kan achter laten waarin staat dat ik er niks meer van voel hahaha!

Groetjes Cody
 
Hoi Cody,

Jouw verhaal is heel herkenbaar. Mijn zoontje Mads is nu 9 weken en ik geef hem nog steeds borstvoeding. De eerste twee weken had ik ook erg veel last van tepelkloven; ik sprong zowat tegen het plafond als ik hem moest voeden. Vooral mijn linkerborst deed erg zeer, rechts ging steeds beter. Na twee weken heb ik een kolf gekocht en telkens mijn linkerborst afgekolfd, zodat de kloven konden herstellen.De ene keer kreeg hij dus borstvoeding met rechts en de volgende keer een flesje afgekolfde melk (dat gaf papa). Om en om dus.  Ik vond dit ideaal en Mads wende vanzelf ook aan het drinken uit een fles.

Veel succes, groetjes Susan
 


Hi, niet lachen hoor, maar weet je wat ook helpt, witte kool.Gewoon n blaadje op de ene borst, en 1op de ander.Eve 10min in je bh laten zitten, en t werkt kalmerend&pijn verzachtend.Nee ik hou jullie niet voor de gek.Ik heb de zelf ook gedaan.Ik heb mn oudste 9,5mnd BV gegeven&mn jongste 6mnden.Soms had ik even niks anders bij de hand, en dan was dat de ideale oplossing.Maar wel 1st je tepels wassen voor je weer voed, vanwege de darmkrampjes.Wat t in de kool is dat zn werk doet weet ik alleen niet, maar t werkt!!T is n tip van mn schoonmoeder uit Roemenie, is daar normaal!!!

 
Terug
Bovenaan