Termijn twijfels

Hallo zwangeren,

Ik ben inmiddels 31+ 4 weken zwanger, ik heb met 6, 7, 10+2(termijnecho) en 20 weken een echo gehad, alle metingen kwamen overeen met mijn termijn. Toch heb ik een angst opgebouwd en ben ik bang dat ze misschien meet fouten hebben gemaakt en te veel uit zijn gegaan van mijn laatste menstruatie. Toen ik zwanger werd van mijn huidige partner hadden wij nog geen relatie, inmiddels wel en we zijn heel gelukkig. Maar 4 weken voor ik zwanger van hem werd heb ik gemeenschap gehad met een andere man, nu is dus mijn angst dat ik 4 weken langer zwanger ben en dat ze dus meet fouten hebben gemaakt, ook omdat mijn baby voor loopt op groei.

Ik weet dat het heel onwaarschijnlijk klinkt dat ze bij 4 echo's dezelfde meet fouten hebben gemaakt maar toch zou ik graag willen weten hoe jullie hier in staan, hoe precies zijn deze echo's en worden er wel eens meetfouten (van 4 weken verschil) gemaakt? Ik ben heel angstig en het houdt mij continu bezig :(

Ik lees dat je met 6 en 7 weken een echo hebt gehad. Wat was daar op te zien? Her lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze er toen 4! Weken naast zaten. Een echo met 6 weken of 10 weken is een wereld van verschil. Ze zien echt wel bij de echo van 6 weken dat je nog mar pril zwanger bent. Dan is de hartslag nog maar net zichtbaar! Als ze een fout jadden gemaakt had je al 10 weken zwanger geweest. Maar dan was er al veel meer te zien. Een schattingsfout van een paar dagen kan gebeuren maar 4 weken is uiterst onwaarschijnlijk. Succes met de laatste loodjes! 

Ik denk zelf dat je die gedachte heel snel op zij moet zetten.
Een termijnecho is nauwkeuriger dan je menstruatie, ze kunnen er hooguit enkele dagen naast zitten maar zeer zeker geen 4 weken.
Geniet nog even van je zwangerschap!

Ik denk zelf dat je die gedachte heel snel op zij moet zetten.
Een termijnecho is nauwkeuriger dan je menstruatie, ze kunnen er hooguit enkele dagen naast zitten maar zeer zeker geen 4 weken.
Geniet nog even van je zwangerschap!

Bedankt voor jullie lieve reacties, @NLYH; ik had met 6 weken een echo omdat ik medisch ben (1 eileider) en met 7 weken omdat ik me zorgen maakte omdat ik geen zwangerschapskwaaltjes meer had en bang was dat het niet goed zat)
Weten jullie hoe een echo apparaat werkt? Voeren ze de metingen handmatig in of betekend het apparaat dit aan de hand van het zetten van de puntjes (en dat het apparaat dat berekend hoeveel Mm/cm het is?

Hoi Diva,
Een meetfout maken met een echo kan eigenlijk niet. Hoogstens een dag, maar geen 4 weken. Ze meten namelijk het kindje op door middel van de computersoftware en de apparatuur geeft dan aan de hand van het aantal cm/mm aan op welke termijn je zit. Dit is zeer nauwkeurig, aangezien alle baby's de eerste 14 weken hetzelfde groeien. Na 14 weken gaan alle baby's hun eigen groeipatroon ontwikkelen, vandaar dat ze de termijnecho ook meestal rondom de 12 weken doen. Ik denk dat je je zorgen heel snel los moet laten en lekker gaan genieten van het feit dat je lekker zwanger bent van je huidige partner ;)

Terug
Bovenaan