termijnecho

Hoi dames!

Vorige weer ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Dit was niet gepland. We zijn er nu heel blij mee, maar t probleem is dat ik niet weet hoe ver ik ben. Ik ben vorige maand/periode 3 dagen heel licht ongesteld geweest & deze maand (vorige week) niet. Dokter wist het ook niet maar heeft me door verwezen naar vk. Over 2 weken mag ik bellen voor afspraak, duurt ook weer aantal weken. Is het normaal dat er zoveel tijd over heen gaat voor een pretecho of andere manier om het vast te stellen? Voel me nu al 'slechte'moeder omdat ik niet weet hoever ik ben (haha)
 
ja das heel normaal
als het nog heel pril is dan valt er met een echo nog haast niets te zien.
Ik heb een termijnecho met 12 weken gehad, maar waarschijnlijk krijg jij hem wel veel eerder
 
Ze proberen de echo zo te plannen rond de 11 of 12 weken (afhankelijk van wanneer je voor het laatst ongesteld geweest bent en hoe dus de inschatting qua termijn is), dat is de beste tijd om ook de termijn heel precies vast te stellen.
Daarvoor is het moeilijker, want is het vruchtje nog te klein (ik had een echo bij 8 wkn en het vruchtje was toen ongeveer 11 mm), en daarna is het minder betrouwbaar volgens mij omdat dan er ook onderlinge verschillen tussen de kindjes gaan ontstaan (sommige mensen krijgen een groot, anderen een klein kind).

Overigens is de echo met 11 weken ook een stuk leuker: mijn kleintje was toen ruim 4 cm, met hoofdje, armpjes en beentjes al duidelijk zichtbaar, en alles bewoog (het leek wel of hij/zij danste!).

Sterkte met het wachten,

N
(inmiddels 33 wkn)
 
Hoi Allemaal,

Ik heb net voor de tweede keer getest en ben zwanger volgens de test. Kan het zelf nog helemaal niet geloven ik ben zo blij, bang, angstig en helemaal hotelde botel. Gek hoor dat het nu zo ver is. Ik ben superblij. Ik ga morgen naar de dokter en ben benieuwd wat er nu allemaal gaat gebeuren! Heeft een van jullie ervaring met rugklachten? Ik heb twee jaar geleden met een vaste bekken/ rug gelopen (zolang door een fout van de huisarts) Ik heb nu nog steeds dagelijks er last van ben het met fysio en fitness steeds sterker aan het maken, maar ben nu wel een beetje bang voor flinke rugpijn met de zwangerschap. Je hoort zo vaak dat vrouwen er last van hebben. Ik denk dan als ik het nu al heb dan wordt het straks helemaal wat als ik een aantal maanden ben? Ik heb nog een vraag, ik heb nu wat steken in mijn buik en moest eigenlijk rond deze tijd ongesteld worden. Kan je wat buikpijn / steekjes hebben zonder dat het kwaad kan?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, kan ik straks misschien rustig slapen!

Groetjes Lisa
 
de termijn echo moet voor de 12 weken. want daarna gaat je kindje zijn/haar eigen tempo groeien en kunnen ze niet vaststellen hoever je bent. hoezo moet je 2weken wachten voordat je een afspraak mag maken bij de vk? ik zou daar gewoon heen bellen en zeggen dat je niet weet hoelang je zwanger bent en dan zo snel mogelijk een termijn echo wilt.
veel succes groetjes van sandy
 
hoi,

Ik wist een paar weken geleden ook niet hoelang ik zwanger was. Je kan de dokter gewoon om een verwijskaart voor een termijnecho vragen. Ik kon binnen een week terecht in het ziekenhuis en wist toen dat ik 8 weken zwanger was!

Succes.
groetjes
 
Hoi, ook ik kwam er vorige week achter dat ik zwanger ben ( ongepland ) van de derde. ik wist ook niet hoelang en heb gewoon de vk gebeld binnen twee dagen had ik een echo en weet nu dat ik 8 weken zwanger ben groetjes
 
als je je vk belt voor de afspraak en zegt dat je niet precies weet wanneer je voor het laatst ongesteld bent geweest/onregelmatig etc, dan mag je vaak eerder komen om het vast te stellen.

Gewoon bellen dus.

O ja, GEFELICITEERD!!!
 
Terug
Bovenaan