termijnecho

A

Anoniem

Guest
Hoi! Een klein vraagje. Krijg je altijd een termijnecho? Of ligt dat aan de verloskundige waar je op controle komt? Lijkt me wel erg leuk om zo'n eerste fotootje te krijgen.
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik ze wel gehad maar dat kwam ook omdat ik al in de medische molen liep. De verloskundige waar ik toen bij terecht kwam zijn nogal geitenwollensokkerig die vinden dat je niets moet doen wat niet hoeft. Mischien moet ik maar een beetje onnozel doen over mijn cyclus...

gr. Anne

Hoi Anne,
Zou ik zeker doen, onnozel over je cyclus. Ik heb dat bij allen vier mijn zwangerschappen gedaan en het werkt als een trein. Ik heb elke keer rond de 6 weken mijn eerste echo gehad, soms gevolgt door nog een latere echo om het termijn echt goed vast te stellen.
Misschien niet helemaal eerlijk, maar als ik soms zie dat sommige vrouwen pas met 12 weken een echo krijgen; dat lijkt me toch niet tof!
Ivy

Hoi,

Als je altijd een regelmatige cyclus hebt gehad en en verder geen redenen zijn waarom een zwangerschap niet goed zou gaan krijg je normaal gesproken  de eerste  echo tussen de 10 en 12 weken. Dat doen ze ook natuurlijk omdat je dan je risico volle periode bijna voorbij bent. Je ziet dan op de echo ook al een echt mensje. Ze kijkendan ook hoe ver je bent. Ik heb zelf ook pas de eerste echo gehad bij 11 weken. En nu is het wachten op de 20 weken echo en daar verheug ik me wel erg op.

Groetjes Cares

Ik wist zelf echt niet hoever ik al was, maar heb maar één termijnecho gehad.
Ik had sinds ik gestopt was met de pil cyclussen van zo'n 3 maanden, dus deed om de paar weken een test om zeker te weten dat ik nog niet zwanger was, en ineens was de test positief! Ik ging er zelf vanuit dat ik toen ik teste nog maar op 4-5 weken zat (had ook nog geen kwaaltjes), maar het kon ook wel 8-9 weken zijn. Ik moest echter toch nog wat weken wachten op m'n echo.
Bij de termijn echo bleek ik 11w3d zwanger te zijn. Teruggerekend was ik bij de positieve test 5w3d zwanger.

Achteraf had ik graag nog een tweede termijnecho gehad om de uitgerekende datum te controleren, want we vonden één zo'n meting niet echt nauwkeurig. En m'n dochtertje is twee weken te laat geboren, maar wij denken zelf dat de datum misschien toch niet helemaal klopte.

Als me dat nog een keer overkomt ga ik zeker vragen om nog een extra echo. Ik hoorde van een collega dat ze een tweede termijnecho doen als de datum obv de echo meer dan een week afwijkt van de datum obv je laatste menstruatie. Dat was bij mij dus zeker het geval, want dat scheelde bij mij zo'n 2 maanden!

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan