Terug van vakantie

Hallo meiden,

ik ben weer terug van weggeweest. Heerlijk een paar dagen kamperen in Friesland. Wat een mooie provincie. Het was 's nachts wel koud en er stond veel wind, maar toch een paar fijne dagen gehad.

Vanochtend moesten we weer naar de gyn. Daar hebben we de resultaten van alle onderzoeken doorgenomen. Zowel bij mij als bij mijn man is alles goed. Wij zijn dus een stel waarvan de medici niet goed weet wat ze remee moeten doen.
Normaal gesproken hebben stellen 90% kans om binnen een jaar zwanger te raken. 10% wordt niet zwanger. Wij horen dus bij die 10%. Nu alle testen en onderzoeken goed zijn hebben wij nog 18% kans om binnen 6 maanden spontaan zwanger te raken. Binnen 1 jaar 34%. Dit is dus niet veel.

Wij hebben nu een keus voorgelegd gekregen. Of nog 6 maanden wachten, of meedoen aan een landelijk onderzoek. Dat landelijke onderzoek is erop gericht om te onderzoeken hoe stellen als wij zo snel ogelijk zwanger worden: of behandelen, of niet behandelen. Er wordt dan een soort lotje getrokken, waarbij je 50% kans hebt om behandeld te worden, of 50% kans hebt te moeten wachten. Als we meedoen met het onderzoek hebben we dus 50% kans om ook 6 maanden te moeten wachten en daarna in aanmerking te komen voot IUI, of we hebben 50% kans om direct in aanmerking te komen voor IUI.
In alle 3 de gevallen krijgen we een IUI. Dus als we besluiten niet mee te werken aan het onderzoek, dan moeten we dus 6 maanden wachten en komen we dan pas in aanmerking voor IUI.

We zijn naar huis gestuurd met de opdracht hierover na te denken. Ik heb het er nog niet met mijn man over gehad. Hij was wel mee, maar we moesten allebei direct weer aan het werk. Dat komt vanavond dan wel.
Ik ben heel benieuwd hoe hij er tegenover staat. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat hij niet wilde dokteren. Ik vraag me dan ook af of hij dit al dokteren vindt, of dat hij vindt dat dokteren pas plaatsvind als je een IVF- of ICSI- behandeling ondergaat.

Bij een IUI-behandeling heb je meer kans op een zwangerschap, maar het kost veel energie en tijd. Ik heb dat er op zich wel voor over, maar vraag me af hoe ik dat met mijn werk moet combineren. Niemand weet dat wij bezig zijn om zwanger te worden, en ik werk niet in dezelfde plaats als waar wij onder behandeling zijn van de gyn.
Ik wil niets liever, begrijp me goed, maar iets weerhoudt mij er toch van om heel hard, spontaan "ja" te roepen.
Heeft iemand ervaring met IUI en kan je mij wat meer vertellen over je ervaring ten aanzien van de tijd?

Groeten, Bianca

Hoi Bianca,

Goed zeg dat alles met jullie goed is. Maar (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit zeg) wel een beetje jammer want nu moet je eigenlijk weer zolang wachten! Weet niet of ik dat zou kunnen. Helaas heb ik nog geen info voor over IUI.....
Gisteren heb ik alle resultaten gehad. Alles was bij ons allebei goed alleen het enige minpuntje aan mijn vriend zijn zaad is dat de beweeglijkheid redelijk is dus niet optimaal. Nu moet hij weer zaad inleveren om het uitgebreider te testen. Komt dan weer het zelfde eruit dan gaan we waarschijnlijk aan IUI beginnen (begin augustus).

Op mijn werk weten alleen de belangrijkste mensen het (baas ed). anders kan ik mijn vrije uurtjes niet verantwoorden. Gelukkig is daar geen probleem mee. als we maar niet onderbezet zijn is alles ok? Wat ook helpt is dat ik 4 dagen per week werk, dus ik probeer zoveel mogelijk op mijn vrije dag te doen. Ook ik werk niet in de zelfde stad als ik woon.

Ik hoop dat er iemand is met antwoorden op je andee vragen.

Veel liefs Claudy.

Hoi Bianca,

In ieder goed nieuws dat alles "gewoon" goed is. Het lijkt me dan ook heel frustrerend dat het niet lukt!

Ik kan me jou reactie best goed voorstellen over de twijfels voor verdere behandelingen. Het is een tijdrovende en zeer spannende bezigheid.

Ook ik heb nog tegen niemand verteld dat we bezig zijn en dat ik bij de gyn loop voor onderzoeken. Het verzinnen van smoesjes, de stress rondom het plannen, het kost allemaal veel energie. Ik werk op een relatief klein kantoor en "ons kent ons". Dus als je gewoon zegt dat je naar de arts moet dan vraagt iedereen: hoezo, wat heb je. Moeilijk hoor.

Nou ik wens jullie in ieder geval heel veel sterkte voor het nemen van verdere beslissingen!

Groetjes,
Anne

Hoi Bianca,

Zelf ben ik bezig met IUI. Waarschijnlijk volgende maand de 5e keer.
Ik weet niet of je IUI in de natuurlijke cyclus krijgt of dat je medicijnen (bijv. Clomid) en de pregnyl injectie krijgt. Ik zelf heb Clomid (zou kansverhogend zijn, daar er bij ons beiden niets te vinden valt) en pregnyl (dit zorgt ervoor dat je eitje gaat springen). Het gaat als volgt: Wanneer je menstruatie begint bel je op en krijg je te horen wanneer de follikelmeting (fm) is. Dit gaat door middel van een inwendige echo en ze kijken daarbij hoeveel en hoe groot de eiblaasjes zijn. Je mag er maximaal 3 hebben, anders gaat het niet door. Soms moet je nog een fm ondergaan, wanneer blijkt dat het eitje nog te klein is of zo. Dit alles is vrij snel gebeurd. Wanneer het eitje groot genoeg is, vertellen ze wanneer je de pregnyl inject kan zetten. Na deze injectie volgt de eisprong binnen 36-40 uur. Globaal wil dat zeggen als je op maandagavond spuit, vindt de inseminatie op woensdagmiddag plaats.
De dag van de inseminatie breng je het zaad en dit wordt in het lab gewassen en van nieuwe vloeistof voorzien en eventueel worden de goede zaadcellen gescheiden van de slechte cellen.
's middags (of enkele uren later) moet je dan terugkomen en dan krijg je eerst de eendebek naar binnen om zo de baarmoedermond op te lichten en iets te openen. Het zaad gaan in een injectiespuit met een lang dun slangetje eraan. Dat slangetje brengen ze in je baarmoeder en dan spuiten ze het naar binnen. Het is pijnloos. Je kan eventueel een licht kramp in je buik krijgen en die eendebek kan minder prettig zijn. Daarna moet je vaak 10 minuten blijven liggen en dan kan je weg. Al met al is het vaak langer wachten dan dat de behandeling duurt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Mariska V

Wij zijn ook met iui bezig en het valt mij echt 100% mee alleen het wachten erna vind ik moeilijk of je nu wel/niet zwanger bent verder heb ik niets aan te vullen op t verhaal van mariska. Sinds vorige mnd heb ik besloten om open tegen mensen te zijn over waar we mee bezig zijn en ik moet eerlijk zeggen dat dit een enorme opluchting voor me is, geen smoesjes meer en niet bang zijn voor bepaalde vragen omdat ik nu gewoon eerlijk kan antwoorden en wanneer ik een keer mn dag niet heb begrijpen mensen me, ik hang het niet aan de grote klok maar zoals vrienden, collegas etc weten het zo kan ook ook uitleggen waarom ik even weg moet (al is dit nog maar 1x gebeurd) ik ervaar t als zeer prettig maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk misschien kun je t alleen tegen je baas of leidinggevende zeggen wanneer deze achter je staat wordt t ook weer een stuk makkelijker, 1 ding weet ik wel het zou echt zonde zijn wanneer je alles laat (terwijl diep in je hart je t allemaal heel graag wil) omdat andere mensen niets mogen weten, je moet er gewoon nog eens rustig over nadenken en praat er vooral veel met je partner over (als je dat kunt), je komt er vast wel uit
Veel succes, Groetjes pluk

Hoi Bianca,

Ook ik herken me sterk in jouw verhaal en die van de anderen. Wat Mariska en pluk ook schrijven; het is wel een kans! Bij mij was die 'kans' er zowieso (zonder loting of wachtrij) en ik heb het op m'n werk alleen tegen m'n baas en directe collegae verteld.
Tegen bepaalde collegae ook gewoon niet omdat ik er geen behoefte aan heb.
Je stelt je tenslotte ook heel kwetsbaar op is mijn ervaring. De steun is natuurlijk (meestal) heel fijn maar we weten nu dat we het alleen nog in minikring (zelfs buiten onze ouders) bespreken, want onze ervaring is ook dat er van buitenaf naast steun tegelijkertijd ook erg veel druk komt. En daar was ik niet goed tegen bestand en heb ik na een megadip deze les uit geleerd.
Ik hoop voor jou en je man dat jullie een keuze maken die goed voelt voor beiden! Veel succes! Liefs, Suus

Terug
Bovenaan