terugkerende oorontsteking

Mijn dochtertje van 2,5 heeft nu in drie maanden voor de derde maal een middenooronsteking.
De eerste keer viel het mee en is het na 1,5 week vanzelf over gegaan maar de laatste twee keer is ze er erg ziek van(hoge koorts en veel pijn). Ze heeft de tweede keer een antibioticum gekregen en nu dus weer. Nu komt het mooie weer eraan en hopelijk minder verkoudheden en oorontstekingen. De huisarts vertelde dat het van het kind en ouders afhangt hoe lang je bij terugkerende oorontsteking wil blijven doorgaan met antibiotica  of dat je uiteindelijk kiest voor buisjes of het knippen van de neusamandelen.
Hij zei daarbij dat de buisjes nog wel eens uit het trommelvlies komen en er weer nieuwe moeten worden geplaatst en dat beide oplossingen niet de garantie zijn dat de ooronstekingen wegblijven.
Heeft er iemand van jullie ervaringen met het plaatsen van buisjes of het knippen van amandelen en heeft het resultaat gehad?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Hallo Judith,
Wat vervelend dat je dochtertje in korte tijd al 3 maal een oorontsteking heeft gehad. Dat is echt niet leuk, zowel voor haar niet, als voor jullie. Je voelt je zo machteloos als je kind ziek is.
Ik heb geen ervaring met het plaatsen van buisjes, maar als logopedist heb ik wel wat informatie voor je. Misschien heeft je huisarts iets voorgelicht over het plaatsen van buisjes? Door het plaatsen van een buisje wordt het middenoor beter "belucht" en kan eventueel vocht (wat zonder buisje zou gaan ontsteken) makkelijker het middenoor verlaten. Hierdoor wordt de kans op een ontsteking aanzienlijk verminderd. En ja, het buisje kan op den duur los gaan zitten en uit het oor "vallen". Meestal is dat na/tijdens een periode van veel vocht in het oor. Op www.kno.nl kan je bij het kopje voorlichting heldere informatie vinden over het plaatsen van buisjes en verwijderen van de amandelen.
Als je kind een oorontsteking heeft, dan hoort ze vaak tijdens de ontsteking ook minder goed. Soms kunnen regelmatige oorontstekingen een (tijdelijke of blijvende) vermindering van het gehoor te weeg brengen. Hierdoor pikt ze vaak ook minder op van de taal in haar omgeving. Dit kan op den duur invloed hebben op de spraak- taalontwikkeling. Het hoeft natuurlijk niet, maar kan wel.
Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt, en dat je nog wat praktijk-ervaringen te lezen krijgt.

Groetjes Marieke
 
Hoi Judith
Ik heb net in een ander onderwerp ook al gereageerd ,maar zal nog een keer mijn verhaal doen.
Onze oudste dochter had ook regelmatig oorontsteking, maar vanaf ongeveer haar 2e was dat over.
Onze jongste is vanaf haar geboorte altijd verkouden geweest, ze had last van bronchitis en ook regelmatig oorontsteking. Vorig jaar mei, ze was toen 19 maanden, is ze geopereerd aan de neusamandel en zijn haar oren doorgeprikt. Buisjes kon nog niet, omdat ze te jong was. Bij het doorprikken maken ze een gaatje in het trommelvlies, zodat het vocht wat er achter zit eruit kan.
Sinds de operatie heb ik een ander kind gekregen. Had ze daarvoor altijd een snotneus en rode wangen, sinds de operatie is ze misschien nog 2x een klein beetje verkouden geweest. Ook is ze niet meer benauwd geweest.
De huisarts vond haar eigenlijk nog te jong,en wilde ook wachten tot na de zomer, maar het jaar daarvoor was ze ook in de zomer altijd ziek, dus ik zag het niet zitten. De KNO arts wilde gelijk opereren, en zette haar zelfs op de spoed-lijst.
Ik ben blij dat ik toch heb doorgezet, de operatie viel hartstikke mee, en heb nu een gezond en vooral vrolijk en blij kind.

groetjes Melanie
 
Hoi Judith,

Ik heb een zoontje, Tobias van bijna 2 en een half jaar. Hij is vorig jaar geopereerd en daarbij zijn twee buisjes geplaatst en is z'n neusamandel eruit gehaald.

Moet zeggen dat het voor m'n gevoel erg lang duurde voordat er resultaat was.
Hij kreeg ook nog een oorontsteking na de operatie, dus de moed zonk in m'n schoenen. Er was ook 1 buisje uitgelopen.

Maar nu eindelijk heeft hij al zeker  6 maanden geen oorontsteking meer gehad, dus denk dat hij er nu overheen is en dat het toch zeker geholpen heeft. Hij staat nog wel onder controle, maar het gaat nu een stuk beter, het is vooral zaak dat je goed wordt geinformeerd.

Hoop dat je er iets aan hebt,

groetjes mamma van tobias

 
Hai, mijn zoontje was 17 maanden toen hij buisjes kreeg en zijn neusamandel werd verwijderd. We hebben zo'n ander kind gekregen. Hij had vlak voor hij geopereerd werd gemiddeld  1 keer in de maand een ooronsteking (vaak aan beide oortjes tegelijk) en was doorlopend verkouden. Hij is nu nog wel eens verkouden maar daar komt hij zelf zonder al te veel problemen overheen en hij is ook een stuk rustiger gaan slapen. Achteraf gezien heeft hij het 's nachts vaak benauwd gehad (slapen met open mond en snurken). Wij zijn blij dat we hem hebben laten opereren.
 
Terug
Bovenaan