Terugloop borstvoeding?

Sinds vandaag heb ik het idee dat mijn borsten veel slapper zijn. Onze dochter is nu ruim 7 weken en heeft voldoende plasluiers en lijkt wel goed vol te zitten na een drinkbeurt (toeschietreflex is dan wel aanwezig, maar niet zo vaak als normaal). Ik kolf nu af en toe om haar aan de fles te laten wennen, maar vandaag komt er praktisch niets meer uit met kolven. Zo'n 20 ml per kolfbeurt, terwijl dat normaal minimaal zo'n 50 ml is. Normaal kolf ik dan ook maar 1 a 2x per dag, want dan heb ik alweer een flesje vol. Omdat dat vandaag niet lukt (en ben vanavond wel flesje vol nodig, omdat ik weg ga) kolf ik na elke voedingsbeurt (zo'n half uur erna). Ik ben dan wel een beetje bang dat ik morgen van die opgeblazen dingen heb of juist dat de melkproductie 'gewoon' heel snel gestopt is.
Help! Wat nu?

Groeten,
Chantal (& Mirte 7w4d)

hallo,

Ik snap dat je onzekerheid voeld, ik heb dat ook gehad rond de zeven weken.
Mijn borsten werden slapper en ik dacht ook dat ik minder melk had, maar dit was bij mij niet het geval.

Het is namelijk zo dat je borsten als het waren zijn afgestempt op de vraag en aanbod. Je zult waarschijnlijk merken dat je borsten zo aan zullen blijven voelen, altand dat is mij wel zo het geval.

Voor de 7 weken waren mijn borsten   afen toe echt ballonen die op knappen stonden.   Nu is dit helemaal over, en Tymo heeft voldoende te drinken tijdens iedere voeding.

Ik denk dat je kindje wel aan zal geven als het meer wil drinken, mocht je niet genoeg voeding aanmaken.

Maar bij twijfel gewoon je gevoel volgen en even navragen bij instantie's

ik hoop je al een beetje geholpen te hebben

Liefs denise
Tymo 11 weken

Hai Chantal

Heel normaal hoor dat je borsten niet meer zo onder spanning staan, productie heeft zich afgestemd op de behoefte van je kleine. Voorheen had je nog een lichte overproductie en dan gaat kolven vaak ook wat eenvoudiger dan nu.

Ze haalt er zelf echt wel voldoende uit, baby's zijn daar veel beter in dan zo'n kolf. Iedere voeding nakolven zal je productie weer wat verhogen, je loopt niet gelijk de volgende dag al met volle borsten, dit duurt meestal een paar dagen.

Probeer niet te veel te stressen, dat houdt namelijk je melktoevoer ook wat tegen. Kijk niet naar je kolf of naar de hoeveelheid die er in het flesje komt... probeer het eens tijdens tv kijken of forum lezen... werkt vaak het beste.

Succes, groetjes Nynke

hoi,

't is inderdaad zo dat je borsten slapper aanvoelen als de BV afgestemd is op je kindje.
Ik heb ook een flinke BV dip gehad, was met 12 weken, en toen was het advies: omde 2 uur aanleggen. ook 's nachts. Dit heb ik toen 2 dagen gedaan, alleen 's nachts heb ik gekolfd omdat Sarah lekker doorsliep. En idd  ik had snel weer voldoende voeding!

Groetjes van Liset

Hay,

zorg er gewoon voor dat bij elke voeding, je kindje uit beide borsten heeft gedronken. Zo houd je het het beste op peil zeg maar hihi.
En het klopt, je borsten worden weer wat normaler. IK kreeg alleen 's ochtends erge last van stuwing, omdat m'n dochter al snel doorsliep.

Maar een vraagje... Waarom wil je haar alvast aan flesvoeding laten wennen? Want het is niet bevordelijk voor je borstvoeding om haar de ene keer uit je borst te laten drinken en dan een fles. Daar een speen van een fles, een hele andere zuigtechniek vereist. Dan kan het zo zijn, dat je kindje niet meer goed uit je borst gaat drinken.

En over dat kolven... Ik gaf altijd genoeg voeding, maar kolven lukte bij mij totaaaaaal niet! Kreeg er een paar millimeter uit, en daar zat ik dan 20 min met zo'n ding aan m'n borst. Dus dat hoeft niks te betekenen hoor.

Gr CJ

De dames voor mij hebben je hopelijk al gerust gesteld over je productie. Daar sluit ik me bij aan.

Ik denk dat het wel verstandig is je kindje al te laten wennen aan drinken uit fles. Als je kindje goed uit de borst drinkt kan je daar met 7 weken best mee beginnen. Anders loop je het risico dat ze later de fles niet snapt.

Terug
Bovenaan