Terugloop...?

Ik maak me een beetje zorgen om mijn melk. Ik ben sinds gisteren begonnen de aantal keren dat ik kolf op te hogen van 3-4 naar 6-7 keer per dag. nu kreeg ik met 3-4 keer kolven 100-120 ml per keer en krijg ik nu 60 ml per keer. Mijn borsten zijn ook rustiger en heb nauwelijks stuwing meer. Ik ben dus een beetje bang dat mijn melk nu al op raakt?
Ik heb echt geen idee hoor, ik heb altijd de gedachte gehad dat ik met mijn 70A met geen mogelijkheid borstvoeding kon geven en dat bleek wel anders te zijn toen ik begon met kolven. Gabriël kon de hoeveelheid melk die ik maakte met geen mogelijkheid bijhouden en nu lijkt het andersom. Dus ik ben een beetje bang eigenlijk.
Maar misschien is het normaal en moet ik gewoon even relaxen en doorgaan en wordt het dan vanzelf weer meer?

Liefs,
een ongeruste Marieke
 
Hallo Marieke,

Ik kan me voorstellen dat je hier mee zit. Helaas heb ik geen tips voor je, en weet ik niet of dit normaal is. Het beste kun je even naar jou vk bellen voor advies. Succes en hopelijk kun je nog lang bv geven!!

Liefs Geert


 
Ik breek even in:)

Tegen mij zei de vk als je bv terugloopt moet je zelf meer rust nemen en veel drinken.
Dan heb je grote kans dat je weer meer melk gaat aanmaken. Het kan ook zijn de je lichaam even moet wennen omdat je nu meer gaat kolven.
Je moet dus meer melk gaan aanmaken, dit kost vaak even tijd.
Bij vragen over bv kan je ook altijd contact opnemen met een lactatiekundige.
Succes en ik hoop dat je nog lang bv kan geven!

Groetjes Danielle (december 2011 mama)
 
Dankjulliewel, ik hoop ook dat ik nog lang bv aan Gabriël kan geven!

Danielle, ik ga eens kijken of meer rust en meer drinken helpt en ook even het een paar dagen aankijken.
Als het niet helpt zal ik inderdaad even contact zoeken met de lactatiekundige, misschien heeft zij nog andere tips voor me.

Liefs, Marieke
 
Hai Marieke,

Ik heb vanaf het begin zeven keer per dag gekolfd en had steeds maar rond de 70cc per keer. Sinds ik de beslissing heb genomen om te stoppen met borstvoedingspogingen en het aantal kolfbeurten ben gaan afbouwen, is de productie enorm toegenomen. Kennelijk speelt stress/rust een enorm grote rol en inderdaad ook de hoeveelheid vocht die je tot je neemt.

Sinds vorige maand ben ik dagelijks gaan bijhouden hoeveel ik produceer en de hoeveelheid is alleen maar toegenomen. Inmiddels kolf ik rond de 900cc per dag en had ik vanacht zelfs 325cc in één kolfbeurt. Blijkbaar moet je inderdeaad ook wennen aan het kolven. Houd dus vol!!

Liefs,
Arwen
 
Ha Mariek,

Inderdaad: rust, drinken en stress zijn echt enorm van invloed op de hoeveelheid. Vrijdag, toen we het nieuws kregen dat ze langer in het ziekenhuis moest blijven, produceerde ik direct minder. En ook de dag dat ik ontslagen werd uit het ziekenhuis deed de melkfabriek meteen minder goed zijn werk ;-)
Bij mij is het dus vooral afhankelijk van hoe ik me voel.
Ik maakte echt vreselijk veel aan. Zat op meer dan een liter per dag (meer dan het dubbele wat zij dagelijks nodig heeft). In overleg met de lactatiekundige ben ik gaan afbouwen van 7 naar 6 tot 5 keer kolfen op een dag. En ik zit nog steeds op de 900 cc ;-)
Ik zou houd net als Arwen precies bij hoeveel ik kolf. Vind ik fijn om overzicht te houden. Ik heb in de computer een soort tabel gemaakt, dat ik na elke kolfsessie invul. Misschien ook een idee voor jou? Hoewel je dat misschien al doet.
En ik zou bij vragen zeker de lactatiekundige raadplegen. Ik heb een superfijne,die goede adviezen geeft.
En zoals Arwen zegt: vooral volhouden! Je lichaam moet misschien even wennen aan het kolfen.

Succes meis!
Liefs, Marieke
 
Idd...rust en voldoende vocht zijn erg belangrijk!! Borstvoeding past zich aan naar de vraag van het kind../kolf..dus die heeft ook tijd nodig zich aan te passen....Het past zich vanzelf aan..heeft natuurlijk even tijd nodig! Je gaat ook van 3-4 keer naar 6-7 kolven dus een hele overgang! het komt vanzelf, en anders idd overleggen met een lactatiekundige!

Succes!! liefs Liesbeth
 
Terug
Bovenaan