Testament

Weet iemand wat je tegenwoordig allemaal opneemt in je testament? Hoorde dat het ook gangbaar is dat je er iemand in opneemt mocht er iets met je gebeuren als beide ouders...

Alvast bedankt voor je reacties.

Wij zijn niet getrouwd en hebben een samenlevingsovereenkomst, vandaar de vraag.

Pff dan moet ik dat even nakijken.
Wij zijn wel getrouwd, maar volgens mij hebben wij geen voogd in ons testament opgetekend. Alleen naar wie het geld gaat mochten wij of een van ons overlijden. Het geld  is alleen voor de kinderen en aangetrouwd kan daar niet aan komen.

Liefs,

Hoi,

Wij hebben de voogdij van onze dochter ook geregeld bij de notaris. In het testament (?) staat opgenomen wie er voor haar gaat zorgen op het moment als er met ons iets gebeurd. Wij hebben twee personen opgenomen. Als 1e mijn moeder en daarna mijn zusje. Degene die wij hebben aangewezen kunnen op het moment dat het zover is nog weigeren.
Het geld wat wij zouden nalaten is automatisch van het kind. De voogden mogen het echter wel gebruiken voor de opvoeding.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Debbie

Er bestaan redelijk 'standaard' documenten waarin allerlei mogelijke situaties worden uitgekauwd. Toen wij een testament lieten maken, heeft de notaris al dat soort situaties met ons besproken en ook uitgelegd wat de gevolgen van onze keuzes zouden zijn. De helft van die 'gevallen' waren dingen waar we nog helemaal niet over nagedacht hadden... of uberhaupt hadden beseft dat het zou kunnen gebeuren.

Als je mensen hebt, van wie je wil dat ze voogd worden van je kind, dan moet je dat zeker vastleggen. Maar het hoeft niet, dan wordt het op dat moment bekeken. Ik weet wel dat je (als je niet getrouwd bent) dingen erg goed moet vastleggen (mn voor vader) om schrijnende situaties te voorkomen.

Een vage kennis van mij is in september vader geworden van kindje, was niet getrouwd, en zijn vriendin (de moeder) heeft tragisch genoeg in een vlaag van ernstige post-natale depressie zelfmoord gepleegd. En nu hebben zijn schoonouders een advocaat in de arm genomen om voogdij over het kind te krijgen, want ze vinden hem een slechte man/vader... Terwijl hij dus rouwt om zijn vriendin, moet hij voor de rechter gaan vechten voor zijn kind! Echt heel schrijnend...

Jeetje Karin, wat erg voor die vader zeg! Ik hoop dat het naar omstandigheden goed met hem en zijn kindje gaat.

Je kunt inderdaad bij de notaris een testament op je kinderen laten  maken. Mijn moeder heeft dit gedaan toen zij ernstig ziek was. Onze situatie was zo:
Mijn moeder was alleenstaand met vier kinderen van twee vaders. De jongste twee kinderen hadden geen contact met hun vader. Hij had ook helemaal geen interesse in ze. Mijn moeder werd ziek. (Botkanker) Zij heeft toen een notaris naar het ziekenhuis laten komen en een testament op laten stellen. Daarin stond dat als zij zou overlijden, ik de voogdij over de nog minderjarige kinderen zou krijgen. (Zij heeft dit natuurlijk wel in overleg met mij gedaan) Na mij stonden nog twee anderen in het testament voor als ik achteraf de voogdij toch niet zou willen. Zij kon dit testament op laten maken omdat zij alleen de voogdij over haar kinderen had. De vader van de jongste twee had jaren daarvoor al afstand gedaan van de voogdij. Mijn moeder is overleden toen ze 47 was. Ik was toen net 21. Mijn zusjes waren 18 en 9 jaar en mijn broertje was 7. De jongste twee zijn toen bij mij gebleven. Ik had de voogdij, DACHT IK! Heb dat ook altijd, bij iedere instatie e.d. gezegd. Maar wat bleek: NIEMAND HAD DE VOOGDIJ!!!!! Ik kwam daar jaren later achter toen ik contact had met een advocaat. Hij heeft ervoor gezorgd dat het uiteindelijk goed geregeld werd. Bijna 8 jaar na het overlijden van mijn moeder. Het was dus blijkbaar niet genoeg om een testament te laten maken. Na het overlijden had ik bij de kantonrechter de voogdij moeten accepteren. Een formaliteit. Maar ik vind het wel heel slecht dat die notaris van toen dat niet heeft verteld. De voogdij lag dus al die jaren gewoon open. Als zo'n notaris je dat niet verteld, hoe moet je dat dan weten?
Ik wil alleen maar zeggen dat je daar dus ook goed op moet letten als je dit soort dingen gaat regelen.
Succes.
Groetjes, mama1977.

Terug
Bovenaan