Testament

Dat hangt er vanaf wat je zelf belangrijk vindt. Wij hebben een testament, daarin hebben we ook vastgelegd wie de eerste en tweede voogd zijn, mocht ons iets overkomen. Als je dit niet vastlegt, beslist de rechter over de voogdij van het kind.
Verder kun je ook vastleggen hoe je het met de erfenis wilt regelen. Zo kun je bv regelen dat alles blijft van je eigen kinderen mochten die ooit scheiden en bv dat kinderen hun deel pas op kunnen eisen nadat laatste ouder overleid. Fijne weet ik er verder niet van, maar volgens mij zijn dit een beetje de hoofdlijnen.
 
Je kinderen zijn automatisch erfgenaam, en in principe bepaald de rechter altijd waar de kinderen naartoe gaan, je kunt wel iemand aanwijzen en zolang andere geen bezwaar maken zullen de voorkeuren dan door de rechter worden gevolgd!
Toch is het niet onverstandig, zeker ook voor je partner.
Je zou het best een kennismakings/intake gesprek kunnen plannen bij een notaris, die kan je alles uitleggen!
Groetjes
 
Wij hebben bij ons samenlevingscontract direct 2 testamenten laten maken. Nu we zwanger zijn gaan we toch trouwen maar onze testamenten blijven na het huwelijk ook gelden. Staat toch een vrij groot gedeelte voor je kinderen in en ik zou het zeker aanraden om het wel te doen. Wij laten alleen straks aanpassen wie de voogd wordt, als er met ons samen iets zou gebeuren. Je gaat er niet vanuit maar heb het van heel dichtbij meegemaakt dat 1 van de ouders vroeg overleden is. Helaas zien we de kinderen nu een stuk minder. Ik heb het liever allemaal zelf geregeld voor het geval dat.
 
wij moeten alleen nog laten aanpassen wat we rond de kinderen willen...
We hebben een bedrijf, die is van mijn man. De kinderen erven alles. Mocht mijn man iets overkomen voor ze volwassen zijn, beheer ik hun erfenis en het bedrijf tot ze volwassen zijn!

Maar we gaan er maar vanuit dat het allemaal niet hoeft!! Idd, je kan beter alles goed regelen dan dat de familie met de ellende komt te zitten!
 
Wij hebben geen testament maar wel bij notariële akte een voogd aangewezen voor het geval ons samen iets overkomt. Je kunt ook nog onderscheid maken tussen een voogd voor de opvoeding en eentje voor het beheren van de erfenis (bij ons dezelfde persoon). Overigens een kleine tip: ik weet niet hoe het met testamenten zit maar dergelijke voogdij aktes vervallen op het moment dat je in het buitenland gaat wonen. Dan moet je alles opnieuw laten maken in het land waar je woont.
 
Terug
Bovenaan