Testen

Gister voor de eerste controle bij de verloskundige geweest. Alles doorgenomen en uiteindelijk gesproken over de testen.
We hadden het er samen al over gehad omdat het wel speelt bij ons.
De broer van mijn vriend heeft het syndroom van Down. Hij is dan ook heel duidelijk, hij wil geen kindje met een afwijking.
Je hebt de combinatietest, een kansberekening... Tja, wat zegt dat...je hebt geen zekerheid. We komen in aanmerking voor een vlokkentest. Daar zit alleen een risico aan van een miskraam van 0,5-1% dat risico wil ik niet nemen. De zwangerschap voelt zo goed!
Hier dus echt een discussiepunt. Mijn vriend vindt dat we het risico op een miskraam maar moeten nemen als dit zekerheid geeft.
Pffff...heb er de hele nacht wakker van gelegen!
Dit zijn geen keuzes... Het liefst ren ik hard weg en maak ik de keuze om niet te testen.
Als ik de vlokkentest laat doen en het eindigd in een miskraam ben ik bang dat ik mijn vriend dit erg kwalijk ga nemen, hij wil de vlokkentest.
Maar als er een kindje met het syndroom van Down geboren wordt, ben ik bang dat ik onze relatie op het spel zet.

Je kan natuurlijk wel eerst de combinatietest laten doen. Deze heeft geen risico's voor de zwangerschap. En als daaruit blijkt dat je een verhoogd risico hebt kun je altijd nog kiezen voor een vlokkentest.

Het blijft moeilijk natuurlijk. Succes met je beslissing

wij stonden voor de zelfde beslissing.....
dit omdat ik ouder ben dan 36

ik was heel stellig...ik doe het niet!

stel...dat er uit komt dat je een verhoogd percentage hebt op een kindje met een aangeboren afwijking......en dan?
weg laten halen?
ik heb heel erg veel respect voor mensen die dat kunnen.....
ik denk niet dat ik t zou kunnen......

heel veel sterkte meid....met wat je ook beslist!

Ik ben van het zwanger worden forum maar neus wel eens wat verder-:)

Mijn man heeft ook een broer met Down. Ons voordeel was dat zijn ouders destijds meteen hebben laten onderzoeken of het genetisch bepaald was of een toevalstreffer. Het laatste bleek het geval. Voor ons geen extra kans om een Down kindje te krijgen. Toch hebben wij de combinatie test gedaan en daar kwam een kansberekeing uit van 1:17000 ofzo. Maar als je zo'n uitslag krijgt kun je nog die ene zijn!

Persoonlijk zou ik nooit voor een vlokkentest kiezen met een kans op een miskraam. Net als jij.
Ik weet ook niet wat jullie moeten doen.

Heel veel succes met deze zeer moeilijke keuze!

De keuze voor een vlokkentest lijkt mij ook moeilijk, maar wat andere ook al zeggen je kan natuurlijk ook eerst kiezen voor een combinatietest. Misschien maak je je nu druk en blijkt het uit de berekening dat het allemaal wel goed zou moeten zijn, dan zou ik ook geen risico nemen

Oh jeetje wat een moeilijke beslissing die jullie moeten nemen.

Ons is die vraag ook gesteld en wij hebben unaniem besloten om het niet te doen

Wij hebben er samen over gesproken en besloten dat wat het wordt wordt het,klinkt misschien heel raar.

Maar mocht het veen kindje zijn met het down syndroom zijn,dan ben ik van mening dat het mijn taak is om hem/haar groot te brengen.
Ik heb twee keer een miskraam gehad en om een vlokkentest te doen en dan het risico te lopen dat het weer fout gaat,dat zien we niet zitten.

Het is moeilijk omdat jullie niet helemaal op de zelfde lijn zitten ik snap jouw,maar ik snap je vriend ook.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en kijk eerst wat de uitkomst van de combinatietest is en dan kunnen jullie altijd nog een beslissing nemen.

Heel veel succes.

De verloskundige heeft contact gehad met de klinisch geneticus. Wrs moet er ergens bekend zijn in de gegevens van zijn broer of het een erfelijke vorm is of niet. Mijn vriend heeft de huisarts gebeld om dit te achter halen. Als het niet bekend is en we willen het wel weten, dan zou z'n broer bloed moeten laten prikken. Het maakt voor mij veel uit of het wel of niet erfelijk is. Gelukkig snapt mijn vriend mijn standpunt en ik die van hem. Nu mar even afwachten of de huisarts deze gegevens kan achterhalen en dan gaan we weer verder denken.
Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Wij hebben deze vraag uiteraard ook gehad...
Toen ik antwoordde dat ik het niet wou ivm verhoogd risico op miskraam e.d. en dat het bij ons beide in de familie niet voorkwam, vertelde onze VK dat in het geval van Down het je overkomt...
Dat dat niet erfelijk is...
Er wordt natuurlijk niet alleen op Down getest, en misschien zijn er wel erfelijke factoren wat de andere afwijkingen betreft...

Wel goed dat je de arts erachter heb gezet om eea uit te zoeken...
Sterkte met wachten en succes met beslissen...

Terug
Bovenaan