teveel drinken slecht voor niertjes !?

ik was vandaag bij het cb en toen vroegen ze hoeveel dylano drinkt
ik zei 5 x 200 ml en dan 10 ml extra zodat ie geen krampjes krijgt dus 210 ml per fles eigenlijk...nu blijkt dat ie maar 1 liter per dag mag omdat het anders slecht is voor z'n niertjes ofzo.. nu ben ik vergeten te vragen wat er anders gebeurd.. maar drinkt hij dan echt zoveel..
hij is 2 maanden nu en het is ook wel het maximale wat op de verpakking zit.. maar dit heeft ie zoiezo nodig..met minder neemt ie geen genoegen.. en het is nog wel voor hongerige baby's ( nutrilon forte)

Hoi Britje,

Wij hebben van de kinderarts vernomen dat baby's minimaal 150 ml en maximaal 200 ml voeding per kg lichaamsgewicht mogen hebben. Hij heeft nooit aangegeven dat meer slecht is voor de niertjes, eerder dat baby's anders te dik worden.

Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Renata (Mama van Amber en Sanne)

Hoi,

Het is niet zozeer de hoeveelheid vocht die slecht is, maar de stoffen die in kunstvoeding zitten. Daar zitten stoffen in die kindjes minder goed kunnen verteren en daarom mogen ze niet meer dan een liter per dag hebben, omdat de niertjes die stoffen dan niet meer kunnen verwerken. Dat extra water maakt dus niet uit, maar een extra fles mag niet meer als je 5x 200cc geeft.
Lastig, he, zo'n hongerige baby? Esther had ook zo'n periode, ze wordt nu iets rustiger. Maar wij zitten ook aan de nutrilon forte, 6x 165cc omdat ze nog niet doorslaapt.

Groetjes,

Eveline

Thijs  (bijna 9 weken en bijna 5 kilo) drinkt ook 6 flesjes van 165 cc. en af en toe lust hij nog wel meer. We geven ook nutrilon forte en we hebben een speen voor gulzige drinkers, met 1 klein gaatje. Hij drinkt zijn flesjes binnen 10 minuten leeg, heeft dus erg veel zuigkracht.
Volgens het cb is het eerder zuigbehoefte dan honger wat hij na zijn flesje heeft. Soms werkt een speentje maar soms wil hij echt wat meer. Ik geef hem dan af en toe toch 30 ml meer hoor, want anders blijft hij jengelen en na een klein beetje meer is hij wel tevreden. Als dat 1 of 2 keer per dag gebeurt vind ik het niet erg, want af en toe laat hij ook wel eens een beetje staan. Ik probeer altijd wel bij elk flesje na 120 ml even te stoppen om te kijken of hij misschien toch genoeg heeft.
Ik vrees ook al voor de dag dat hij na elk flesje meer wil hoor, want het gebeurt steeds vaker dat hij na 165 niet tevreden is...

okee ik snap het nu een beetje..
maar savonds doe ik er bijv wel eens een schepje
rijstepap bij in zodat ie wat meer verzadigd is en vol zit
maar dat is dus nog niet goed voor de niertjes?!
er staat op het pak voor baby's vanaf 4 maanden en dan 2  tot 3 schepjes bij de fles in
ikdoe dus maar 1 schepje erin.. is dit zo erg.. er zijn toch wel meer kinderen
die sneller vaste voeding willen..
en soms geef ik voor de dorst wat roosvicee  

Hoi,

Ik had het op het cb gevraagd omdat Esther ook nogal een hongerlapje is, maar ze mocht van de arts absoluut geen rijstebloem omdat haar darmen dat nog niet aankunnen en omdat ze er verstopt van zou raken. Maar als jouw kindje nergens last van heeft... Tja, ik weet het niet. Persoonlijk lijkt 2 maanden me wel heel jong, maar jij kent je kindje het beste! Ik geef soms wat water voor de dorst, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op. Om de fles wat meer te vullen doe ik er nu johannesbroodpitmeel door, dat helpt bij mij ook heel goed.

Groetjes,

Eveline

Terug
Bovenaan