Teveel melk hyperlactatie

<p>Zijn er dames die te maken hebben met hyperlactatie? Oftewel, teveel melk produceren? </p><p>Sinds de borstvoeding op gang is gekomen na de geboorte van mijn dochter produceer ik aan mijn linkerborst teveel melk (lees: ca 250 ml). Rechts produceer ik normaal (ca 30-4 ml). Mijn dochtertje zou bij benadering ca 80-100 ml per voeding drinken. Er blijft dus standaard teveel melk achter in mijn linkerborst met als gevolg enorme stuwing. Vooral ‘s ochtends als ze 8 uur doorslaapt wordt ik wakker met een enorm pijnlijke borst en kan ik soms met moeite mijn arm op tillen omdat mijn linkerborst zo strak staat. </p><p>Al sinds week drie krijg ik advies van de lactatiedeskundige. Ze denkt dat ik teveel hormoon aanmaak dat melk aanmaakt en dat ik in die borst erg veel melkklieren heb. Al veel geprobeerd. Nu kolf ik, op advies van de lactatiedeskundige, sinds anderhalve week ‘s ochtends als het echt niet meer gaat (tot nu toe elke ochtend)  mijn linkerborst volledig leeg om te hem resetten. Ik leg vervolgens direct mijn dochter aan aan een lege borst. Ze drinkt dan vette achtermelk en valt tevreden in slaap. Het zou wel twee weken kunnen duren voordat het stabiliseert. Normaal gesproken starten ze met het advies om je borst(en) twee dagen achter elkaar te resetten en je baby een half uur na het resetten aan te leggen en dan stabiliseert het normaal gesproken. Maar omdat mijn borst met deze methode nog maar melk aanmaakte (wss zag mijn borst het als 2 voedingen), adviseerde ze om langere tijd te resetten en direct aan te leggen. </p><p>Zijn er meer dames die hier ervaring mee hebben? En hoe lang duurde het bij jullie voordat vraag en aanbod op elkaar af waren gestemd bij hyperlactatie? Na 1,5 week elke 24 uur resetten merk ik nog geen verschil. Ik moet bijna weer werken en zie er dan een beetje tegenop als ik s ochtends ook nog moet kolven, dat maakt het ochtendritueel nog langer. Plus met pijnlijke borsten slapen/wakker worden is natuurlijk alles behalve prettig.  </p><p> </p>

Hoi hoi,Ik heb t ook gehad en heb nu t idee dat ik te weinig heb. Dus t kan omslaan. T advies was bij mij om haar per voeding 1 borst aan te bieden. En evt. 2 x achter elkaar.  Blokvoeden noemen ze dat.  De borst die niet aan de beurt is flink koelen. En als de spanning zo groot is alleen de spanning eraf kolven. T leeg kolven werd echt afgeraden omdat je borsten dan weer volop nieuwe aan gaat maken.  En extra stimuleerd. Hoe ik hier mee ben omgegaan is.  Per voeding 1 borst aan bieden.  Deze kon zij goed leeg drinken.  Andere borst dus goed koelen met kleine coldpacks. Als de spanning voor de volgende voeding te hoog was kon mijn dochter niet goed drinken dan kolfde ik een beetje af en legde ik haar daarna aan.  Ik kolfde dus echt niet leeg. Dit werkte redelijk maar niet voldoende. Ik ben toen 6 dagen alleen maar gaan kolven. En dan alleen kolven wat zij nodig heeft + beetje extra. Ook per beurt 1 borst en niet beide. En de ander koelen. De borst die je kolfd de harde plekken uit te masseren. En stel ze drinkt 100ml. Dan kolfde ik 110 af eb stopte dan.  Daarna ook meteen koelen. En haar de fles geven.  T was niet ideaal en dubbel werk maar t werkte voor mij wel.  Nu slaapt zij ook door in de nacht en zit ik in de ochtend ook met volle borsten. Dan koos ik 1 borst uit en die doe ik klein beetje met de hand kolven en leg haar dan aan.  Dan kan ze beter drinken. De andere borst wacht ik toch mee tot ong half uut voor de volgende voeding en die kolf ik net niet leeg. Zodat ik ook een klein voorraadje opbouw. En dan de tweede voeding krijgt zij de fles. Rest van de dag gewoon lekker aan de borst. Wellicht heb je dit allemaal al geprobeerd. Heel veel succes ik weet hoe vervelend het is 

Hoi, wat vervelend voor je, maar top dat je bv geeft! Ik had overproductie aan beiden borsten. Dus dan was 1 borst per keer aanbieden de oplossing, na een week was het minder. Kan me voorstellen dat het lastiger is als je het aan 1 borst hebt, want je wilt de andere kant natuurlijk ook voldoende stimuleren.Kolf je nu elke ochtend om te resetten? Want dan lijkt het me ook dat het door het kolven steeds blijft vollopen omdat je lichaam denkt dat die hoeveelheid nodig is.. Gebruik je een elektrische kolf? Misschien kun je een handkolf gebruiken of zelf met de hand er wat uit masseren? Dat stimuleert minder dan elektrisch. Ik gebruik het ‘pompje’ van Haakaa en vind die echt heel fijn. Je zet hem er op en de melk gaat stromen, zonder te pompen. Er is een Facebook groep van de Nederlandse Vereniging van borstvoeding. Daar zitten ook veel lactatiekundigen en moeders met ervaring. Je zou je probleem ook eens daar kunnen voorleggen.. succes, het is de eerste maanden echt een kwestie van vraag en aanbod op elkaar afstemmen en daarna wordt het veel beter. Oja, en ik raad je aan om alles wat je kolft bewaren in de vriezer want het kan ook zo om slaan naar te weinig productie en dan is het fijn als je voorraad hebt.. 

Wat vervelend is dat he!  Wat bij mij hielp was idd ook 1 borst per kant aanbieden. Als de andere borst (die niet aan de beuet was) teveel Onder spanning stond liet ik haar heel eventjes aan die kant drinken (2 min ofzo) en dan naar de andere borst. Het wordt echt minder na een paar dagen dan! Ik ben geen lactatiekundige maar lijkt mij dat als je leegkolft dat dat alleen maar meer melk aanmaakt

Beste moeder, 
Heel herkenbaar probleem. Bij mijn eerste kind produceerde ik 250 ml per borst terwijl de kleine totaal 60 zou drinken. Zat toen tegen een borstontsteking aan, zeer pijnlijk. Bij de tweede is dit beter in de gaten gehouden. Ook flink pijnlijk bij de dagen van stuwing, maar daarna nam dit af. 
Het advies dat ik krijg (zit nu op dag 7 na de bevalling): Afkolven wanneer de druk te groot wordt.  Alleen de druk eraf kolven. Daarna voeden. Als ik voed doe ik een borstschelp in mijn bh zodat de andere borst door kan stromen. Deze melk vang ik op en kan ik weer invriezen. Voeden terwijl je op de rug ligt, bij flinke spanning op de borsten, helpt ook. (zwaartekracht voorkomt een heftige melkstroom)
Mijn ervaring: 4de dag (stuwing) had ik 650 ml afgekolfd naast de gewone voedingen (alleen de ergste druk), 5dr dag: 520 ml, 6de dag: 430 ml. 
De druk neemt geleidelijk af, door het kolven en de borstschelpen voorkom ik knoopjes en verstoppingen. (Een Haakaa i.p.v. schelp helpt ook)
Bij de eerste is het gelukt te blijven voeden tot 11 maanden. (Toen werd ik weer zwanger). Echter bleef het soms lastig omdat mijn dochter de melkstroom soms niet kon verwerken. Door met houdingen te werken kon ik dit oplossen. Ik bleef de eerste maanden overproduceren, maar met twee keer per dag een halve voeding kolven kon ik zonder pijnlijke borsten de dag door.
Succes met het voeden! 

Terug
Bovenaan