<p>Zijn er dames die te maken hebben met hyperlactatie? Oftewel, teveel melk produceren? </p><p>Sinds de borstvoeding op gang is gekomen na de geboorte van mijn dochter produceer ik aan mijn linkerborst teveel melk (lees: ca 250 ml). Rechts produceer ik normaal (ca 30-4 ml). Mijn dochtertje zou bij benadering ca 80-100 ml per voeding drinken. Er blijft dus standaard teveel melk achter in mijn linkerborst met als gevolg enorme stuwing. Vooral ‘s ochtends als ze 8 uur doorslaapt wordt ik wakker met een enorm pijnlijke borst en kan ik soms met moeite mijn arm op tillen omdat mijn linkerborst zo strak staat. </p><p>Al sinds week drie krijg ik advies van de lactatiedeskundige. Ze denkt dat ik teveel hormoon aanmaak dat melk aanmaakt en dat ik in die borst erg veel melkklieren heb. Al veel geprobeerd. Nu kolf ik, op advies van de lactatiedeskundige, sinds anderhalve week ‘s ochtends als het echt niet meer gaat (tot nu toe elke ochtend) mijn linkerborst volledig leeg om te hem resetten. Ik leg vervolgens direct mijn dochter aan aan een lege borst. Ze drinkt dan vette achtermelk en valt tevreden in slaap. Het zou wel twee weken kunnen duren voordat het stabiliseert. Normaal gesproken starten ze met het advies om je borst(en) twee dagen achter elkaar te resetten en je baby een half uur na het resetten aan te leggen en dan stabiliseert het normaal gesproken. Maar omdat mijn borst met deze methode nog maar melk aanmaakte (wss zag mijn borst het als 2 voedingen), adviseerde ze om langere tijd te resetten en direct aan te leggen. </p><p>Zijn er meer dames die hier ervaring mee hebben? En hoe lang duurde het bij jullie voordat vraag en aanbod op elkaar af waren gestemd bij hyperlactatie? Na 1,5 week elke 24 uur resetten merk ik nog geen verschil. Ik moet bijna weer werken en zie er dan een beetje tegenop als ik s ochtends ook nog moet kolven, dat maakt het ochtendritueel nog langer. Plus met pijnlijke borsten slapen/wakker worden is natuurlijk alles behalve prettig. </p><p> </p>