Teveel melk?

Hey allemaal,<br />Ik heb even jullie hulp/uitleg/ bevestiging nodig. Onze meid is 4.5 maand en kreeg borstvoeding op verzoek. We zijn al een tijdje bezig met 1 fles per dag omdat ik savonds te weinig melk had waardoor wij een boze baby hadden ☺️<br />Nu willen we nog wat verder afbouwen naar een ochtend en avondvoeding. Dat gaat best prima. Af en toe nog stuwing smiddags maar dat wordt al steeds minder.<br />Maar nu .. onze dochter drinkt nu denken wij teveel als ze de flessen kunstvoeding erbij krijgt.Ze is 4.5 maand en weegt 7 kilo. Maar ze krijgt nu dan 6 voedingen. Het lijkt me zoveel…. Maar met minder hebben we crisis ?<br />Ze drinkt als volgt; (200 cc is 180 + 6 scheppen). <br /><br /><br />7.00 – borst of 200 cc <br /> 10.00 – 200 cc<br />(11.00 oefenhapjes fruit)<br />13.00 – 200 cc<br />16.00 – 200 cc<br />(17.00 oefenhapjes groente)<br />19.00 – 200 cc<br />22.00 borst<br />Wat vinden jullie?<br />

Hoi,

Ik geef nog volledig bv met 6 maanden, maar zat met 4 maanden al een tijdje op 4 voedingen op een dag en dan in de late avond/nacht op verzoek.

Dus bijvoorbeeld:

7 uur voeding (bv of fles)

9 uur/half 10 fruithapje

11 uur voeding

3 uur voeding

5 uur groentenhapje

7 uur voeding

Dan op bed en vanaf dan dus op verzoek. Tussen de 4 en de 5,5 maanden was dat op verzoek echt best vaak, soms wel elke 2 uur, maar nu is het weer naar 1 keer in de nacht, dus prima te doen.

Wij geven overigens maar 130 aan afgekolfde melk per voeding mee aan de gastouder, meer krijgt ze ook echt niet op. Is op basis van een berekening van La Leche. Je weet bij bv natuurlijk nooit wat ze echt drinken. Weet niet of daar een verschil in zit tussen fles en bv.

Blijkbaar heeft je baby het nodig. Wij hebben het ook gegeven. We hebben zelfs een keer gehad dat onze baby 1,5 liter heeft gedronken binnen 24 uur. Is daarna niet vaker voorgekomen. Soms zitten babies in een groeispurt. Wij hebben het wel gegeven met gedachten dat er tijdje gaat komen dat het minder gaat worden. En het is maar goed ook, want onze baby is vroeg begonnen met tandjes en had daardoor minder trek. We waren met 5 maanden blij dat hij ongeveer 600 ml dronk.

Ik wil even reageren op je zin dat je avonds te weinig melk hebt. Bij bv op verzoek kan dat bijna niet. Ze kan wel 'boos' zijn omdat ze op dat moment vaker wil of wil clusteren en jij bijvoorbeeld het wel welletjes vindt. Als je haar savonds volgt en haar een aantal avonden laat clusteren dan zal je melkproductie stijgen en ze weer sneller tevreden zijn savonds. Ik wil dit even kwijt omdat er nogal veel verkeerde info rond gaat over bv. Bijna geen enkele vrouw heeft te weinig melk. Je kan wel te weinig productie hebben door verkeerde informatie. En dan is de enige manier om veel aan te leggen totdat je productie weer op peil is.

@RJKB

ik snap helemaal wat je zegt. Maar ook door vaker aanleggen en/of kolven om de productie te verhogen werkte niet. Dit hebben we heel lang doorgezet ? met na weken proberen het gevolg dat ze na de bv nog 150 cc kv drinkt.... Gelukkig alleen savonds. Clusteren doet ze inderdaad soms wel ... Daar had ik even niet aan gedacht....

Met 4,5 maand afbouwen naar alleen een ochtend en avondvoeding aan de borst zal waarschijnlijk niet gaan lukken. Je lichaam kan dit nu nog niet waardoor je productie volledig zal gaan stoppen. Alleen de ochtend en avond lukt vaak pas vanaf een maand of 9 / 10 als je productie stabiel is.

Persoonlijk vind ik 200ml erg veel voor zo'n jong kindje.
Voed je therapeutisch met de fles? Dat houdt in dat je je kindje rechtop laat zitten en de fles op 90 graden houdt (zoek maar eens op op Google). Ook gebruik je dan een zo klein mogelijke speen, speen 0 of zelfs een prematuur speen. Zo doet je kindje veel langer over een fles waardoor de zuigbehoefte beter bevredigd wordt een er minder melk gedronken wordt. Aan de borst is de melkstroom niet zo groot als uit de fles en dit boods je op deze manier beter na.

Op deze leeftijd zat mijn zoontje nog op volledige borstvoeding en dronk nog 8 tot 10 keer per 24 uur. Flessen afgekolfde melk waren toen 80ml. Ik heb nooit grotere flessen dan 120ml gegeven waar hij vaak een klein restje van liet staan.

Bedankt voor je reactie. Ja als ze de fles krijgt voeden we therapeutisch. (Krijgt ook nog bv) We hebben heel lang kleine speen gebruikt maar ze werd zo boos dus nu gebruiken we de speen vanaf 3 maanden (ze is bijna 5 maanden).

Gelukkig werkt de ochtend en avondvoeding prima ☺️ tot nu toe loopt het nog niet terug dus hopen dat dat zo blijft ☺️

Ik lees gelukkig op veel forums dat kindjes rond de 4 maanden evenveel en evengrote flessen krijgen als ons kindje. Ik ga er dan maar vanuit dat het wel goed is ☺️

Terug
Bovenaan