teveel vitaminen?

Hi meiden,

Ik vroeg me vanmorgen tijdens het slikken van mijn zwangerschapsvitaminen (met foliumzuur) opeens af of ik niet
TEVEEL vitaminen kan binnenkrijgen?? Kan dat schadelijk zijn?
Van vitamine A weet ik dat je niet teveel moet nemen als je zwanger bent, maar de rest??
Ik eet nl. gewoon gezond, dus dagelijks groenten en fruit, etc. etc.

Weet iemand dit??

nou ik heb laatst wel een artikel gelezen over te veel vitamine,en dat kan bij sommige vitaminen weldegelijk kwaad.
net zoals teveel vitamine K leukemie kan veroorzaken,die zwangerschapsvitamine is gewoon geldklopperij,is echt niet nodig alleen op verzoek van arts ofzo anders zou k die idd niet slikken.Zo van het zijn vitamine dus kan toch geen kwaad gaat niet altijd op.En als je toch gezond eet zoals je zegt het je ze echt niet nodig hoor.

hmm misschien dus toch die vitaminen laten staan en alleen foliumzuur. Maar ook dat hoeft niet de hele zwangerschap.
Er zit trouwens ook tussen de verschillende zwangerschapssupplementen nog veel verschil. Qua percentages van bepaalde vit- en mineralen. Ik zou natuurlijk eentje kunnen nemen die niet meteen overal 150% heeft bijv...
Maar het is wel iets om op te letten!

Hallo,

misschien een ideetje??!!
Ik slik zelf mama en baby van Dagravit en volgens de gyn zijn deze vitamine tabletten precies wat wij zwangeren nodig hebben....

Liefs Elke

Hey Happy, ik neem ook foliumzuur met vitaminen (die van omnibionta), volgens de gyn kunnen die helemaal geen kwaad hoor.
Maar als je je echt zorgen maakt of vragen stelt, kan mss eens best ten rade gaan bij jouw gyn?

Groetjes

hoi happy,
in een vitamine preparaat voor zwangere vrouwen zitten de "slechte" vitamines in een hele lage dosering. vitamines die in vet oplosbaar zijn kan je teveel binnen krijgen (vit A bv) en zitten weinig in de preparaten. vitamines die in water oplosbaar zijn plas je bij een teveel weer uit (vit C bv) daarbij is het geen probleem als je teveel binnen krijgt. er zijn ook een paar vitamines die je als zwangere juist extra nodig hebt, vit C zorgt ervoor dat je ijzer uit je voeding kan opnemen en vit D zorgt er voor dat je kalk uit je voeding kan opnemen, die heb je dus meer nodig dan normaal. verder zit in de meeste vitaminepreparaten voor zwangeren ijzer, dat krijg je nu uit je voeding toch meestal te weinig binnen.
wist je trouwens dat je beter geen melk bij je eten kan drinken, maar sinaasappelsap? melk producten zorgen er voor dat je geen ijzer kunt opnemen (net als cafeïne)!

haha, 't is maar dat je 't weet!
groetjes suzan

Terug
Bovenaan