Teveel voeding? Reflux? Help!

<p>Hoi allemaal,</p><p>mijn lieve dochter van 15 weken is erg onrustig. Al sinds de geboorte had ze erge last van krampen, de wijkverpleegkundige van het CB dacht ook even aan (verborgen) reflux, mede door erg overstrekken. We zijn toen overgestapt van bv naar fv, ze krijgt deels Hero Comfort en deels standaard. Daarna ging het prima (nog steeds wel overstrekken) dus wij dachten dat het geen reflux was. Hier reageert ze met vlagen goed op. Toen ze 8 weken was zijn we van 120cc naar 150cc gegaan, dit ging helemaal goed. In het begin goten we het nog af tot 150cc inclusief voeding, toen ze 12 weken was zijn we gestopt met afgieten dus kreeg ze 165cc. Ze krijgt 5 flesjes per dag. Alle flesjes gaan tot op de laatste drup op. Ik ben vanaf 12 weken beginnen met 180cc aanbieden: ook deze flesjes gaan schoon op. Echter, sinds ik dit heb gedaan is ze opeens wel erg overstuur. Ze heeft opeens krijsbuien, overstrekt zich meer dan ooit tevoren en slaapt opeens ‘s nachts erg onrustig: elk uur is ze wakker en huilt dan in haar slaap. Ik dacht dat ze wellicht nóg meer honger had, maar ik woog haar vanochtend even uit nieuwsgierigheid: ze is in 2,5 week wel 700 gram aangekomen! Overvoed ik haar en heeft ze daardoor last? Moet ik terug naar 150cc of is dit ‘normaal’? Ze is overigens 3 weken te vroeg geboren en zou dus ook goed in een sprongetje kunnen zitten. Ivm het overstrekken krijgen we ook een fysiotherapeut. Iemand nog ervaringen of tips? </p>

Toevallig heb ik het CB deze week gesproken over dit onderwerp omdat mijn zoontje ook enkele symptonen hiervan vertoont. Ze gaf aan dat je je kindje inderdaad kunt overvoeden. Als je te veel aanbiedt kan zich dit uiten in krampen en dus oa overstrekken.  

Owja en baby’s vertonen af en toe de signalen honger, maar kan juist ook zuigbehoefte zijn. Dus wees je ervan bewust dat ze niet altijd honger hebben. Tip die wij kregen is om na elke voeding nog even na te spenen (enkele minuten). 

Bij ons hielp het overstappen naar andere vitamines. Wij gebruikten eerst een variant waar suiker etc in zat verwerkt, en kregen als tip dat dit ook krampjes kon veroorzaken. De verloskundige wees ons op Laveen, vitaminedruppels op basis van olijfolie en natuurlijk, dus het ligt ook erg zacht op de maag. Sindsdien gaat het veel beter! (Druppels kunnen gewoon door de voeding, maar rechtstreeks druppelen bevalt onze kleine ook goed)

Terug
Bovenaan