Tevreden over de Wet kinderopvang of juist niet?

Vanaf 1 januari is er veel veranderd in de kinderopvang. Ouders moeten zelf alle rekeningen betalen en er daarnaast voor zorgen dat ze bij de overheid en werkgevers een vergoeding terugkrijgen. Een hoop gedoe met papier dus. Volgens de rekenvoorbeelden van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid komen de lagere inkomensgroepen er goed vanaf. Zij hebben recht op een flinke bijdrage van de overheid. De hogere inkomensgroepen moeten harder bikkelen om hun eigen bijdrage bij elkaar te krijgen. Dit klinkt niet onredelijk. Maar zijn er ook mensen die buiten de boot vallen? Moest je stoppen met werken omdat je de kinderopvang niet meer kon betalen? Loopt de creche van jouw kind leeg? Moeten de leidsters een andere baan zoeken? Had je opeens toch geen recht op een overheidsbijdrage of wilde je werkgever zijn bijdrage niet betalen?
Ben je boos, teleurgesteld, voel je je machteloos? Of ben je juist blij dat jouw kind eindelijk naar de creche bij jullie om de hoek kan, omdat daar nu wel plek is?

We zijn benieuwd naar ervaringen over de gevolgen van de nieuwe regelingen! Je kunt reageren via het forum of een persoonlijk mailtje sturen naar e.de.jong@grotergroeien.nl.

Voor ons is de nieuwe wet goed uitgepakt.
Tot vorig jaar hadden wij 1 kindje op het KDV, ik kreeg geen bijdrage van mijn werkgever voor dit KDV en betaalde dus best veel per maand (bijna mijn halve salaris).
Sinds januari hebben wij nu 2 kinderen op het KDV en betalen wij de helft aan eigen bijdrage in vergelijking met vorig jaar. Mijn werkgever betaalt nu wel mee, en ik krijg veel meer terug via de belasting.
Met 2 kinderen kost het me nu ongeveer een kwart van mijn salaris.
Het is wel een heel gedoe met elke maand de facturen opsturen voor de werkgeversbijdrage, maar het levert me zoveel meer op dat ik het er graag voor over heb.

vandaag kreeg ik bericht van de creche van mijn dochtertje. Er worden 10 mensen ontslagen en de vestiging waar Emma naar toe gaat, gaat uiterlijk op 1 januari 2006 dicht. nu houden ze nog twee vestigingen over. Die zijn beide te ver van huis. Wij zitten dus mooi in de problemen volgend jaar.

Lekkere wet dus!

Terug
Bovenaan