tevreden zijn

Hoe kan ik mijn zoontje van 5 het beste leren om nou eindelijk eens tevreden te zijn. Hij zeurt veel om dingen. als hij iets krijgt, dan is het vaak niet goed, wil hij net weer wat anders. het is gewoon nooit goed bij hem. dat geld met speelgoed, met lekkers, met gewoon eten, echt met alles. Ook dus met de leuke dingen. Zelfs met uitjes. Dan gaan we ergens heen, maar wilde meneer ergens anders heen. Dan gaat hij huilen, mopperen en zeuren. nou dan hoeft het voor mij ook niet meer. En dat is niet alleen als wij iets leuks hebben verzonnen, maar ook als hij iets heeft verzonnen. Als hij ergens om gevraagd heeft en hij krijgt het, dan komt het regelmatig voor, dat hij juist dan iets ziet dat hij interessanter/ leuker vind en wil hij eigenlijk dat. Hij "vergeet" dan spontaan dat hij er zelf om gevraagd heeft en zegt dan doodleuk: "nee, ik zei toch dat ik dat wilde" ik negeer zijn gezeur en geklaag, maar ik word er wel eens moe van. Het is gewoon nooit goed. En hij doet het ook bij anderen. OOk om zijn zin te krijgen. Als hij bij zijn vriendje gaat spelen en hij wil iets, dan vraagt hij er om, maar als ze nee zeggen, gaat hij huilen en krijsen en zeuren. En helaas geven ze altijd toe, want ze kunnen niet tegen het gehuil. Ik schaam me echt te pletter op dat soort momenten. (ik ben er dan niet bij, ik hoor het dan weer achteraf) en als ze hem buiten zetten/ naar huis sturen, dan gaat hij continu aanbellen, kloppen en zelfs schoppen tegen de deur. Hoe kan ik hem leren eerder tevreden te zijn en ook om te accepteren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen??
 
Hallo,

Ik lees heel veel op deze site, maar reageer echt nooit meer.
Hier moet ik echt even een uitzondering voor maken,want hier thuis hebben wij met precies hetzelfde probleem te maken.
Mijn zoon van 5 (juli 2004) heeft precies hetzelfde.
Wij negeren nu ook zijn zeuren en huilbuien en hij kan hiermee ook zeker niet zijn zin doordrijven.
Wij leggen hem nu uit dat wanneer hij zoveel vraagt en zeurt hij ook niet verrast kan worden.
Als hij rustig heeft gespeeld komt hij zelf al om een beloning vragen. Ik was toch lief, mam?
Wij zijn er dus ook nog niet uit wat de oplossing is.
Wij vertellen hem vaak dat hij best eens tevreden mag zijn met wat hij allemaal heeft en dat er een hoop kindjes zijn die het met veel minder moeten doen.
Dan zegt hij. O ja, sorry, maar is dat al weer snel vergeten.
Ik hoop maar dat het een fase is en dat wanneer wij maar blijven uitleggen dat een beetje dankbaarheid geen kwaad kan het wel los zal lopen.

Ik zeg dat hoop ik, want herken dit niet van mijzelf of mijn partner toen wij jong waren. Je durfde simpelweg niet om van alles te vragen. En NEE was echt NEE. Het kwam niet in mij op om het nogmaals te proberen of om WAAROM te vragen.

Dus hier zijn tips ook van harte welkom.
Ben wel blij om te lezen dat wij niet de enige zijn met deze issue.
 
Terug
Bovenaan