thuis of in het ziekenhuis bevallen

Op de vraag of ik thuis of in het ziekenhuis wil bevallen zou ik geen antwoord weten. Zelf vind ik het een fijn gevoel om in onze eigen omgeving te bevallen, maar aan de andere kant vind ik het een heel veilig idee om in het ziekenhuis te bevallen. Mijn man kiest voor veiligheid.

Wat zijn jullie persoonlijke afwegingen en waarom heb je gekozen voor het thuis of in het ziekenhuis bevallen?
 
Ik ga op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Maar ook als deze indicatie er niet was zou ik voor het ziekenhuis gekozen hebben.


Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou me veiliger voelen in een ziekenhuis omdat alle medische hulp die je maar nodig kan hebben daar aanwezig is. Heb geen medische hulp nodig dan ben je ook zo weer thuis na de bevalling (je hebt dan alleen de rommel niet, lijkt me).

Misschien is het wel een goed idee om gewoon af te wachten tot je bevalling inzet, kijken hoe je je dan voelt? Dan kun je toch nog altijd aangeven dat je toch liever naar het ziekenhuis wilt of niet?

groetjes, Jane
 
Hoi,

Ik wil graag thuis bevallen. Dit is gewoon een gevoel wat ik erbij heb. Mocht ik op medische indicatie later toch nog in het ziekenhuis moeten bevallen vind ik dat ook niet zo erg, maar thuis lijkt mij gewoon prettiger.

die rotzooi is denk ik zo opgeruimd, je bent lekker in een vertrouwde omgeving en het is ook allemaal wat rustiger. In een ziekenhuis heb je veel meer mensen om je heen, die allemaal even bij je willen kijken.
Bovendien als je van te voren aangeeft dat je in het ziekenhuis wilt bevallen moet je toch wachten tot je een bepaald aantal centimeters ontsluiting hebt voor je naar het ziekenhuis mag gaan. Ik heb regelmatig gehoord dat het dan door alle heisa van naar het ziekenhuis gaan weer wat op zich laat wachten.

Ik ben van mening dat je moet doen waar je jezelf het prettigste bij voelt! Praat ook met mensen uit je omgeving die al eens thuis of in het zhs zijn bevallen en wat hun bevindingen zijn. Misschien dat dat je keuze makkelijker maakt.

gr.
 
Onlangs heeft in de Elsevier een heel stuk over bevallen gestaan, met een vergelijking tussen thuis en in het ziekenhuis.
Daar stond onder andere de mening van een tweetal hoogleraren in de gynaecologie in, die in elk geval een thuisbevalling adviseerden. Ik geloof dat de opmerking die erbij stond iets was in de trant van: je maakt een kind thuis, beval dan ook thuis. Ik heb het artikel niet meer, dus weet ook niet in welke Elsevier het stond maar het is vrij recent geweest.

Maar de keus is inderdaad heel persoonlijk.

Voor mij staat een thuisbevalling absoluut op nummer 1.
De reden is dat een bevalling volgens mij plezieriger en ook vlotter verloopt als je je goed kunt ontspannen. Hoe minder adrenaline (= stresshormoon) in je lijf, hoe beter, want adrenaline werkt de bevallingshormonen tegen.
Ik heb het zelf niet zo op ziekenhuizen (terwijl ik er nota bene heb gewerkt!) en zou zenuwachtig worden van een omgeving met piepjes (CTG) en een verpleegkundige die regelmatig komt binnenvallen. Toen ik onlangs voor een CTG naar het ziekenhuis moest was dus ook mijn bloeddruk prompt torenhoog en moest ik tot overmaat van ramp nog blijven ook (inmiddels ben ik gelukkig voor mij weer terugverwezen naar de VK en is mijn bloeddruk weer prachtig)
Maar om een lang verhaal kort te maken: thuis voel ik me echt veel en veel beter op m'n gemak dus ik hoop van harte dat ik thuis kan bevallen. Ik heb vertrouwen in het Nederlandse systeem van zorg rondom thuisbevallingen, en mocht er onverhoopt iets zijn dan is het ziekenhuis altijd in de buurt.

Succes met je beslissing!

N.
 
Is toch vreemd dat we met dat geweldige systeem aan kop gaan met het hoogste cijfer van doodgeborenen en kindjes die vlak na de bevalling overlijden..........

Iedereen moet het zelf weten hoor, maar ik denk dat er tussen de keuze ziekenhuis of thuis geen goed of fout is. De een voelt zich beter bij een thuisbevalling terwijl de ander geruster is in het ziekenhuis, dan doet het er verder niet toe wat 'de geleerden' zeggen, zij zijn niet degenen die moeten gaan baren,dat zijn wij.
 
IK heb altijd gezegd dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en dat wil ik nog steeds, geen gesleep met mij als er op het laatst toch iets niet goed zou zijn. Of het wel of niet veiliger is maakt mij niet uit maar ik weet wel dat het ziekenhuis de plek is waar ik mij veiliger voel.

Liefs
Lot
 
blijft toch leuk, zo'n reactie als van anoniem 23:53.

dat er meer kindjes dood geboren worden heeft niet te maken met thuisbevallen maar met het feit dat er in nl minder prenatale controles zijn en er daardoor in een vroeger stadium minder kindjes worden geaborteerd.
die kindjes zouden altijd dood zijn gegaan, alleen bij ons heten ze doodgeboren omdat de zwangerschap is voldragen.

ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dit soort stemmingmakerij in mailtjes (waarom reageer ik dan nog??? omdat ik vind dat we elkaar op dit forum bij wijlen onnodig bang maken).

ik kies trouwens voor 'afwachten'
als de bevalling prima verloopt vanaf het begin blijf ik gewoon thuis. als het wat minder gemakkelijk gaat is de kans groot dat ik naar het ziekenhuis moet, eerder dan andere vrouwen, omdat ik op een schip woon waar ik niet zo heel gemakkelijk uit weg zou kunnen worden gedragen per brancard.

hou een open vizier! je man hoeft niet te bevallen, jij wel. een bezoek aan het ziekenhuis kan je trouwens heel geruststellen over hoe het er daar aan toe gaat. ik was er voor een extra controle en ben helemaal overtuigd dat ik daar ook 'prettig' (bij wijze van spreken) kan bevallen.

karin

ps de keuze is toch redelijk beperkt uiteindelijk: het schijnt dat meer dan de helft van de eerste kinderen uiteindelijk toch in het ziekenhuis geboren wordt, ivm poepen in het vruchtwater, niet genoeg vordering bij de uitdrijving, etc. niet jij, maar de vk (of het kind, hoe je t maar wilt zien) beslissen. tenzij je bij voorbaat poliklinisch gaat. en dan nog zit je eerst een tijd thuis en kan het gebeuren dat je thuis bevalt als alles supervlot verloopt.
 
Hoi,

wij zitten met hetzelfde dilemma. Voor mij sprak het vanzelf om thuis te bevallen (mijn moeder heeft drie kinderen thuis gekregen en mijn schoonzusje twee, alle vijf zonder problemen) maar mijn vriend gaat ook voor veiligheid en wil het ziekenhuis (zijn moeder is van twee kinderen in het ziekenhuis bevallen en zijn zus ook twee in het ziekenhuis).
Het grootste nadeel aan het ziekenhuis lijkt mij het feit dat ik wellicht een nachtje moet blijven en mijn vriend naar huis gaat en het kindje wellicht nog naar de kinderafdeling! Dat lijkt mij zo eenzaam. Op zich de plek maakt mij niet zo uit. Ik denk dat je op dat moment alleen dat kindje wil 'afleveren' en waar dat dan is lijkt mij op dat moment niet zo uit te maken.
En laten we wel wezen, het ziekenhuis is toch was veiliger, vind ik in ieder geval.
Wij hebben besloten om in ieder geval een ziekenhuisbevalling op te geven en dan kunnen we altijd nog van gedachten veranderen, ik heb begrepen dat dat andersom wat moeilijker is.

Groetjes, Irene.
 
Terug
Bovenaan