thuis of ziekenhuis als je bij een vk praktijk loopt

A

Anoniem

Guest
Dag meiden,

Ik heb misschien een rare vraag aan jullie.
Ik ben nog maar 7 wkn 3 dgn zwanger en heb gister mijn eerste echo gehad bij een vk praktijk. Gelukkig was alles in orde en heb zelfs het hartje zien kloppen.
Nu zei mijn moeder, jij wil toch als het zo ver is in het ziekenhuis bevallen?Dat klopt, want ik wil niet thuis bevallen. Nu vraag ik mij af of ik dan niet mijn controle moet  houden in het ziekenhuis i.p.v een vk praktijk..?Of is het zo dat zij mee gaan naar het zh?
Hoop dat misschien wat ervaren moeders hier antwoord op weten..!!

Dank jullie!

Hoi Maaike,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Als je bij een verloskundige je controles hebt mag je nog steeds kiezen waar je gaat bevallen. Wel is het zo dat je tegenwoordig thuis moet blijven tot de baby er bijna is, dan ga je naar het ziekenhuis en daar wordt dan je kindje geboren.

De taak van de verloskundige is dan dat ze je in de gaten houdt (niet contant, maar veel via de telefoon en af en toe komt ze even langs ) om te kijken hoe ver je bent en of alles goed gaat. Zij bepaalt dan wanneer het tijd is om naar het ziekenhuis te gaan.

Ik hoop dat je zo wat meer informatie hebt. En je kunt natuurlijk altijd nog je verloskundige bellen als je nog meer vragen hebt.

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa,

Bedank voor je bericht.
Ik was alweer bang dat ik moest overstappen...haha

groetjes Maaike

Hoi Maaike,

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap en idd, je blijft gewoon tot 40 wkn bij je verloskundige en als het goed is gaat je eigen vk ook mee naar het ziekenhuis om de bevalling te begeleiden. Als de kleine geboren is en er zijn geen complicaties dan kom je ook gewoon weer in de verloskunde praktijk voor de controles.

Geniet van de tijd en succes.

Groet van Marinte

Hallo,

Ik wilde bij mijn zoontje ook graag in het ziekenhuis bevallen, maar toen bleek dat op het moment dat we er eigenlijk naar toe wilden gaan dat alle verloskamers in de twee ziekenhuizen in de stad vol waren. Ik had geen medische reden, dus dat was wel vervelend. Uiteindelijk ben ik er toch nog heen gegaan hoor, maar ik had het liever een uurtje eerder gehad. Dat is dus wel het nadeel. Ik had me helemaal erop ingesteld om naar het ziekenhuis te gaan en toen kreeg ik te horen dat ik moesten wachten. Ja, bedankt!

Groetjes, Margje.

Hallo,

Ik ben nu ook bij de vk bij de eerste deed onze huisarts het nog bij de eerste moest ik om medische redenen naar het ziekenhuis.

nou beval ik zelf ook liever in het ziekenhuis geeft een wat veiliger gevoel vind ik zelf en ik heb gevraagd of dit kon.
de vk zei dat als ik zonder medische redenen ga dat een ziekenhuis bed 600 euro per nacht kost.

alleen als je met medische reden gata word het vergoed anders niet dus ik ga nu eerst thuis proberen te bevallen met de vk erbij en als het wel lukt doen we het gewoon thuis en als het niet anders kan dan het ziekenhuis want 600 euro is me veel te veel geld :s

groetjes,

Een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie wordt ook door je verloskundige gedaan. Zij rijdt je er meestal naar toe en doet daar de hele bevalling. Houdt er rekening mee dat er niet standaard medici aanwezig zijn als jij bevalt, het komt er in feite op neer dat je daar gewoon een verloskamer huurt voor zolang de bevalling duurt. Na de bevalling wordt je vrij snel geacht de kamer weer te verlaten, vooral als het druk is.

Veel ziekenhuizen organiseren een paar keer per jaar een voorlichtingsavond, wellicht kun je daar eens naar toe gaan.

Groetjes,
Famke 151

hoi hoi,

nee je hoeft niet de controles in het ziekenhuis te houden als je onder controle staat van een vk. je gaat alleen voor controles naar het ziekenhuis als er een medische indicatie is.
bij de bevalling kun je naar het ziekenhuis gaan en daar leen je eigenlijk een verloskamer.
en dan beval je samen met je vk. die gaat gewoon met je mee. ik zou anders naar een voorlichtingsdag/avond gaan, die hebben ziekenhuizen altijd. dan kun je alvast een kijkje nemen over waar je gaat bevallen en het hoe en wat erom heen.
je kunt trouwens ook altijd van mening veranderen over waar je wilt bevallen, dat kan zelfs nog wanneer de bevalling begonnen is. wel is het vaak zo dat je pas naar het ziekenhuis toe gaat wanneer je 7 cm ontsluiting hebt. dit ozu ik zeker ff navragen want het lijkt mij echt een ramp als je al flinke weeen heb en dan nog de auto in moet om naar het ziekenhuis te gaan.
dit alles geldt wel dat je geen medische indicatie heb, als je die krijgt dan gelden er vast andere dingen.

succes,

groetjes Miranda 35,3

Terug
Bovenaan