Thuis of ziekenhuis

Hallo dames,

Ik hoor nog helemaal niet op dit forum thuis, want ik ben pas 9 weken en 1 dag (laten we die ene dag niet vergeten!!!!), maar ik ben nu al aan het nadenken over de bevalling.

Ik zelf ben in stuitligging geboren (met de billen eerst) en mijn moeder had bij mij en eerder al bij mijn zus het probleem dat haar placenta niet natuurlijk wordt uitgedreven door haar liggen. Die blijft in haar en dan kan ze daardoor in coma raken. Dat is toen ze mij moest bevallen ook bijna gebeurt. Het was echt kantje boord.

Nu ben ik bang dat ik daar ook last van krijg. Geen idee of zo'n aandoening erfelijk kan zijn. Ik heb niet echt perse een voorkeur van thuis of in het ziekenhuis bevallen, maar ik heb me laten vertellen dat als je in het ziekenhuis bevalt je minstens 1 dag moet blijven en dat je dat niet vergoed krijgt als het geen medische indicatie heeft. Als het erfelijk is dan zal ik die indicatie toch wel krijgen, maar misschien is het dus niet erfelijk

Weet iemand hier iets van? En kan iemand me hun ervaringen van thuis en ziekenhuis bevallen vertellen? kan ik alvast beginnen met afwegingen maken.

Dames, alvast bedankt voor jullie antwoorden. 27 mei ga ik voor de eerste keer naar de vk. Ik zal het dan ook met haar bespreken.
Heel erg veel succes met jullie bevallingen!!!!!

Groetjes, Ester

Ik denk niet dat wat er met je moeder is gebeurd erfelijk is, maar dat kan de verloskundige je ongetwijfeld vertellen.
Als je bevalt zonder medische indicatie in het ziekenhuis, dan is het vaak bevallen en wegwezen. Misschien houden ze je alleen de nacht als je heel laat 's avonds of 's nachts bevalt, maar anders word je er zo uitgebonjourd.
Wat de kosten van een bevalling zonder med. indicatie zijn moet je even bij je verzekering navragen. Dat verschilt per verzekering en per soort verzekering die je hebt.
Succes!

Volgens mij kost een bevalling met vk in het ziekenhuis rond de €250,-

Ik ben zelf laatst in de verloskamer geweest, ik kreeg daar een echo omdat ik was gevallen en er was niks anders vrij dan die kamer. Ik vond het er helemaal niet zo kil uitzien, viel best mee.

Ik ga in het ziekenhuis bevallen omdat ik een medische indicatie heb, maar zou ik die niet hebben dan ging ik ook. Natuurlijk is het niet zo vertrouwd als thuis, maar er is wel direct hulp mocht er iets misgaan, vind ik zelf belangrijker..

groetjes, Jane (20 weken)

Een vastzittende placenta is niet erfelijk. Het komt erg weinig voor, maar als je het een keer gehad hebt moet je daarna altijd in een ziekenhuis bevallen. Dan heb je een indicatie van plaats zoals dat heet.
Met je eerste baby heb je een kans van 50% dat je een complicatie krijgt waarvoor je in het ziekenhuis belandt.
In sommige ziekenhuizen moet je indedaad heel snel na de bevalling weer vertrekken omdat ze te weinig plaats op de kraamafdeling hebben. Dus je gaat dan vanaf de verloskamer naar huis, ongeveer 2 uur na de geboorte.
In een ziekenhuis is vaak ook niet direct hulp 's nachts. De gynaecoloog en de kinderarts moeten ook vaak van huis komen. Ze komen wel als de verloskundige hen roept, maar je moet erop vertrouwen dat je verloskundige hen op tijd zal waarschuwen.
Een heleboel verloskundigen vinden het prima dat je op het laatste moment beslist waar je bevalt. Misschien vind je het wel fijn om in je eigen bad te zitten, of misschien hebben je buren net een grote verbouwing met een enorme herrie. Dus laat het een beetje van het moment af hangen.

Hoi Esther,

Als het medisch gezien geen probleem is zou ik je zeker aanraden om lekker thuis te bevallen. Ikzelf ben van mijn dochtertje (nu 17 maanden) thuisbevallen en vond dit een unieke en vooral hele sfeervolle gebeurtenis. Bovendien kon ik me volledig ontspannen in mijn eigen slaapkamer met mijn eigen spulletjes om me heen.
Ik heb zelf toch het idee dat je je in een ziekenhuis aan bepaalde regeltjes moet houden al zegt iedereen dat het onzin is.
10 mei ben ik uitgerekend van mijn tweede kindje en ik hoop met heel mijn hart dat ik weer lekker thuis kan bevallen!
Veel succes in ieder geval!

Terug
Bovenaan