Thuis wonend

<p>Paniek! Ik ben ongepland zwanger. Het kindje is aller eerst hartstikke welkom en ik ben oprecht heel blij. Alleen 1) ik woon nog bij mijn ouders. Ik ben 24, als ik ben bevallen 25. 2) ik werk maar studeer er ook nog naast. 3) mijn vriend woont een uur rijden van mij af. Maar hoe vertel ik mijn ouders in hemelsnaam dat ze opa en oma worden. In mijn hoofd heb ik alle vreselijke antwoorden al voorbij horen komen, en ik snap dat zij het totaal niet zullen zien zitten om met mij EN een kleine te moeten wonen. Natuurlijk zijn wij met spoed opzoek naar een woning, maar zo heel makkelijk is dat niet. Iemand advies over hoe ik het thuis het beste kan vertellen?! Want deze slapeloze nachten zijn vreselijk.</p>

Eerlijk zijn en je plan voorleggen. Mijn broer was net 19 toen hij met het nieuws op de proppen kwam dat hij vader zou worden. Hij studeerde nog, woonde nog thuis etc. Ik zie hem nog zitten met enorme zweetplekken onder zijn armen. Mijn neefje is inmiddels ruim 7 en hij heeft een zusje van bijna 3. Het is niet makkelijk geweest voor ze, maar alles is goed gekomen. Veel succes!

Ik zou bellen. Klinkt heel gek en zelfs afstandelijk, maar het beetje afstand die je hebt (ga bijvoorbeeld wandelen en bel dan..) maakt dat alle partijen even kunnen ademenhalen. Het is groot nieuws en die eerste reactie is soms fijn om te geven als de boodschapper (jij dus) even niet in de buurt is. En het is waarschijnlijk niet eens negatief, die eerste reactie. Maar eerder zorgen.. hoe doet ze het nu met haar studie? Haar relatie, sociale leven. Ouders denken soms heeeeel veel tegelijkertijd.
Spreek aan het eind van het gesprek een tijdstip af dat je elkaar ziet en praat dan verder met elkaar.
En vul niet teveel in voor je ouders. Misschien willen ze graag helpen en als ze de eerste schrik zijn overkomen zelfs dat je bij hen blijft wonen. 
In iedere geval, heel veel succes!!
Laat je weten wanneer je het verteld hebt en hoe ze reageerden?

Hee! Ik begrijp je situatie zo goed. Ik ben 23 en inmiddels 24 weken zwanger. Mijn vriend en ik wonen ook nog thuis en zijn druk op zoek naar een huisje. Wel werken wij allebei fulltime. Wij wilde nog een verre reis maken en daarna serieuze stappen zetten voor een huisje en kindje maar vlak voor de reis kwam ik er achter zwanger te zijn. Ik had al alle worst case scenario's in mn hoofd, maar onze ouders reageerde super leuk en zijn er heel blij mee en steunen ons waar ze kunnen. Wij hadden voor hun een cadeautje gekocht met "opa" en "oma" om het ijs te breken. 

Je hebt een mooie leeftijd en werkt dus je kan zelf deels de kosten betalen. Werkt je vriend ook? En hoe denk je dat zijn ouders er op zullen gaan reageren? 

Daar heb je gelijk in. Mijn vriend werkt fulltime, zijn ouders zijn Afrikaans en die zouden het geweldig vinden. Daar vroegen ze na 3 maanden al wanneer we gaan trouwen. Dus daar maak ik me niet zo druk om 

Terug
Bovenaan