thuisbevalling?

Wat vinden jullie van een thuisbevalling?
Ik had het er gisteren met mijn vriend over en hij wil niet dat ik thuisbeval omdat hij zegt dat het in het ziekenhuis vele veiliger is?
Wat denken jullie daarover?
groeten lore
xxx

Ik heb bij de eerste ook gekozen voor een ziekenhuisbevalling. Nu moest het ook, want mijn vliezen waren langer dan 24 uur gebroken. Bij de tweede zie ik het wel weer. Wie weet gaat het wel zo snel dat er geen tijd is om naar het ziekenhuis te gaan. Ik kreeg de eerste keer de tip om me in te schrijven bij het ziekenhuis voor een poliklinische bevalling. Als ik toch thuis had willen bevallen, kon dat ook.   Een poliklinische bevalling kost ook wat. Van de verzekering moet je een bepaald bedrag zelf betalen. Handig om dit van tevoren even na te vragen. Als je je inschrijft bij het ziekenhuis, krijg je ong 4 weken voor de uitgerekende datum een info-praatje en een rondleiding. Dan heb je een idee waar je terecht komt, en wat je van het ziekenhuis kunt verwachten. Doe in ieder geval wat je zelf prettig vind. In mijn hijg en puf-klasje wilde niemand in het ziekenhuis bevallen, en uiteindelijk is er maar 1 (van de 9!) thuis bevallen. Je kunt er van tevoren weinig van zeggen.
Sterkte met het maken van jullie beslissing!

Groetjes, Kat

Beste Lore, voor een eerste bevalling is het thuis net zo veilig als in het ziekenhuis, zolang er zich geen complicaties voordoen. Je moet een paar dingen meenemen in je overweging:
hoe ver woon je van het ziekenhuis vandaan?
zijn  daar dag en nacht een gynaecoloog en een kinderarts aanwezig of moeten die ook van huis komen voor spoedgevallen? Want in dat geval sta je vaak tegelijk op de stoep.
Hoe toegankelijk is je huis voor ambulancepersoneel in noodgevallen? Kom je met een brancard makkelijk de trap op en af? Of moet de brandweer eraan te pas komen om je uit het raam te hijsen?  
Is er altijd plaats voor een poliklinische bevalling zonder medische reden? In sommige steden ligt dat erg moeilijk en moet je dan toch onverwacht thuisbevallen.
Wat kost het? Wat vergoedt je verzekeraar?
Wat vindt je verloskundige ervan? Sommigen hebben alle eerste kinderen liever in het ziekenhuis. Bespreek het met haar.

Hey..

Ik ga in het ziekenhuis bevallen omdat ik me daar veel veiliger voel, en er een hoop mis kan gaan tijdens je bevalling, dan hebben ze daar toch betere apperatuur, artsen enz dan als je thuisbevalt (vind ik) het wordt ook door een gyno. gedaan mijn bevalling.
We hebben ook nog eens het geluk dat onze verzekering alles vergoed dus daar hoeven we ons ook niet meer druk om te maken...

En (kan ik misschien een aansteller zijn) ben best wel bang voor de bevalling en in het ziekenhuis kan je ook pijnstiller krijgen (zware bedoel ik dan)
Vind het zo'n onzin dat je hier in nederland maar zo veel pijn moet hebben tijdens je bevalling.....

Liefs, Jennifer

ja ik zal wss ook in het ziekenhuis bevallen bij mijn eerste ! maar je bent zeker ni de enige die bang heeft voor de bevalling ik ook want gistere is een vriendin van mij bevallen van een flinke zoon ( senne) en die heeft echt afgezien die had kei veel pijn zei ze dus dan krijg je zelf ook wel schrik maar ja ze leeft nog é  dus zo erg kan het niet zijn :p
groetjes lore
xxx

Beste Jenny, gynaecologen zijn voor problematische zwangerschappen en baringen, verloskundigen voor normale zwangerschappen en bevallingen. Je schrijft dat ze in het ziekenhuis betere apparatuur hebben. Dat klopt, maar thuis heb je dat niet nodig, want alleen vrouwen zonder complicaties kunnen thuisbevallen. Verloskundigen zijn opgeleid om  complicaties te herkennen en tijdig in te grijpen. Maar wij zijn er ook voor opgeleid om bij een vrouw te blijven en haar te begeleiden, en dat doet een gyn vaak weer niet. Die heeft daar apparatuur voor en ziet op de monitor wel hoe het met je gaat. Wat betreft pijnstilling, elke verloskundige stuurt geregeld vrouwen naar het ziekenhuis voor pijnstilling. Niemand is tegen. Maar  een heleboel vrouwen willen de kans hebben om gewoon te bevallen en vinden het  prettig als de verloskundige naast hen zit en hen bevestigt in het feit dat ze het goed doet, dat het goed gaat met de baby en dat ze in staat is om die klus zelf te klaren.
En dat ruggeprikken in nederlandse ziekenhuizen vaak een probleem zijn hoef je mij niet te vertellen. Maar dat ligt lang niet altijd aan de verloskundige. In de kleinere ziekenhuizen is 's nachts het    operatieteam niet aanwezig. Dan moet er iemand van huis komen die daar niet extra voor betaald wordt. Daarover wordt al heel lang gestreden met de zorgverzekeraars. Die willen niet een verloskamertarief voor ruggeprikken invoeren. En dat anesthesisten dat niet voor niks willen doen lijkt me vrij normaal. Straks krijgen de zorgverzekeraars ongeveer alle macht in handen, je kunt geregeld daarover in de krant lezen. En of het dan beter wordt?   De tijd zal het leren.
Ik weet niet waar je gaat bevallen, maar vraag maar eens goed uit of er 7/24 ruggeprikken beschikbaar zijn, want anders kun je nog van een koude kermis thuis komen. En of je echt  door de gynaecoloog zelf geholpen wordt  en niet door zijn assistent die vaak veel minder ervaring heeft dan een verloskundige. Die voor de zekerheid maar inknipt omdat  hij/zij niet weet hoe je voorzichtig iemand zonder  scheuren kunt laten bevallen. Ik zit 25 jaar in het vak en ik weet waar ik over praat. Van mij mag iedereen in het ziekenhuis bevallen, maar veiliger is een ander verhaal. Voor een eerste kind even veilig  als thuis, wanneer er geen complicaties zijn.

Terug
Bovenaan