Beste Jenny, gynaecologen zijn voor problematische zwangerschappen en baringen, verloskundigen voor normale zwangerschappen en bevallingen. Je schrijft dat ze in het ziekenhuis betere apparatuur hebben. Dat klopt, maar thuis heb je dat niet nodig, want alleen vrouwen zonder complicaties kunnen thuisbevallen. Verloskundigen zijn opgeleid om complicaties te herkennen en tijdig in te grijpen. Maar wij zijn er ook voor opgeleid om bij een vrouw te blijven en haar te begeleiden, en dat doet een gyn vaak weer niet. Die heeft daar apparatuur voor en ziet op de monitor wel hoe het met je gaat. Wat betreft pijnstilling, elke verloskundige stuurt geregeld vrouwen naar het ziekenhuis voor pijnstilling. Niemand is tegen. Maar een heleboel vrouwen willen de kans hebben om gewoon te bevallen en vinden het prettig als de verloskundige naast hen zit en hen bevestigt in het feit dat ze het goed doet, dat het goed gaat met de baby en dat ze in staat is om die klus zelf te klaren.
En dat ruggeprikken in nederlandse ziekenhuizen vaak een probleem zijn hoef je mij niet te vertellen. Maar dat ligt lang niet altijd aan de verloskundige. In de kleinere ziekenhuizen is 's nachts het operatieteam niet aanwezig. Dan moet er iemand van huis komen die daar niet extra voor betaald wordt. Daarover wordt al heel lang gestreden met de zorgverzekeraars. Die willen niet een verloskamertarief voor ruggeprikken invoeren. En dat anesthesisten dat niet voor niks willen doen lijkt me vrij normaal. Straks krijgen de zorgverzekeraars ongeveer alle macht in handen, je kunt geregeld daarover in de krant lezen. En of het dan beter wordt? De tijd zal het leren.
Ik weet niet waar je gaat bevallen, maar vraag maar eens goed uit of er 7/24 ruggeprikken beschikbaar zijn, want anders kun je nog van een koude kermis thuis komen. En of je echt door de gynaecoloog zelf geholpen wordt en niet door zijn assistent die vaak veel minder ervaring heeft dan een verloskundige. Die voor de zekerheid maar inknipt omdat hij/zij niet weet hoe je voorzichtig iemand zonder scheuren kunt laten bevallen. Ik zit 25 jaar in het vak en ik weet waar ik over praat. Van mij mag iedereen in het ziekenhuis bevallen, maar veiliger is een ander verhaal. Voor een eerste kind even veilig als thuis, wanneer er geen complicaties zijn.