Thuisblijfouders gezocht voor informatie

<ul id="topic-10317082-replies" class="forums bbp-replies" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 30px 0px 0px; padding: 0px; background-image: none; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; list-style: none; font-size: 12px; overflow: hidden; border: none; clear: both; color: rgba(0, 0, 0, 0.9); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif;"><li class="bbp-body" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; background: none; margin: 0px; list-style: none; padding-bottom: 0px; clear: both; border-right: 1px solid #eaeded; border-bottom: 1px solid #eaeded; border-left: 1px solid #eaeded; border-image: initial; border-top: none;"><div class="reply-wrapper reply-wrapper--topic reply-wrapper--odd" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; clear: both; background-color: #f7f8fa; border: 2px dashed #bfd9e7; margin: 0px -1px -1px;"><div class="odd bbp-parent-forum-1010266 bbp-parent-topic-10317082 bbp-reply-position-1 user-id-10043605 topic-author post-10317082 topic type-topic status-publish hentry" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin-bottom: 0px; overflow: visible; padding: 10px 15px; background-color: #fbfbfb; position: relative;"><div class="bbp-reply-content" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0px; padding: 0px;"><div id="ovn-bbp-quote-10317082" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; font-size: 17px;"><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;">Hallo, Ik ben mama van een eigenwijze dreumes van 1,5. Getrouwd met een nu thuiszittende man vanwege de crisis. Wij hebben de laatste dagen onze financien eens onder de loep genomen en zijn aan het bekijken of het een optie is dat ik voorlopig thuis blijf. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;">Ik heb een basiscontract in de zorg, 8 uur, er is mij beloofd dat ik rond de gevraagde uren kan werken, zo´n 24, maar in de praktijk pakt dit toch al een tijdje anders uit. Echter hebben wij wel gewoon de gastouder die een vast aantal uren betaald moet worden. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;">Nu vertelde een familielid ( al wat ouder ) dat voor thuisblijvende (fiscale) partners een heffingskorting is die normaal gesproken in het salaris verrekend wordt. Ze vertelde mij dat ze rond de 300 euro maandelijks vanuit de belastingdienst kreeg, de precieze reden ervan kende ze echter niet. Ik heb dit uitgezocht maar vind zoveel verschillende informatie! De belastingdienst zegt bijvoorbeeld iets anders dan het Nibud, beiden betrouwbare organisaties. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;"> </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;">Nu is mijn vraag dan ook: thuisblijfmama´s ( of papa´s, maar er zitten denk ik voornamelijk mama´s op dit forum): Kunnen jullie mij meer vertellen over eventuele toeslagen/heffingskortingen en dergelijke waar je recht op hebt wanneer je NIET werkt als partner zijnde? </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;">Alvast bedankt! </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none;"> </p></div></div></div></div><div id="m-r1" class="sm-wp-tealium sm-wp-tealium__r1 sm-wp-tealium__m-r1" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; text-align: center; margin: 20px 0px;"> </div><div class="bbp-pagination" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; float: right; width: 284px; margin-bottom: 0px; text-align: right; color: rgba(0, 0, 0, 0.9); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; font-size: 17px;"><div class="bbp-pagination-links" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; float: right; list-style: none; display: inline; margin: 20px 0px;"> </div></div><div id="new-reply-10317082" class="bbp-reply-form" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; clear: both; padding-top: 10px; background: #f7f8fa; color: rgba(0, 0, 0, 0.9); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; font-size: 17px;"><form id="new-post" style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" action="https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/thuisblijfouders-gezocht-voor-informatie/" method="post" name="new-post"><fieldset class="bbp-form" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 10px; padding: 10px 20px; clear: left; border: 1px solid #f7f8fa;"></fieldset></form></div>
 
Ik ben ook thuis blijf moeder en zo ver ik weet heb je gewoon recht op kinderbijslag en eventeuel kindgebondebudget 
 
Dat heb ik inderdaad ook berekend, maar ik vraag me nu vooral af hoe het nou precies zit met die heffingskorting. er is daar niet echt duidelijke info over.. 
 
 
Het enige wat ik me kan bedenken als oud BD medewerker is de inkomensafhankelijke combinatiekorting, iets anders is er niet speciaal ivm kinderen
 
Ik denk dat de algemene heffingskorting bedoeld wordt, die momenteel wordt afgebouwd. 
Inkomensafhankelijke combinatiekorting is er alleen voor twee werkenden, en wordt ook afgebouwd.
In Nederland wordt werken juist beloond met kortingen, thuisblijven wordt ontmoedigd. Als twee werkenden betaal je relatief veel minder belasting dan alleenverdieners. 
Maar thuisblijven met je kinderen is ook heel mooi, en heeft waarde op zichzelf :) succes met je afweging!
 
Ik zoek ook niet speciaal naar iets wat je krijgt wanneer je kinderen hebt hoor :) ik probeer een overzichtje te krijgen van waa rje recht op hebt, ook bij berekentools online krijg je daar namelijk erg onduidelijk overzicht van. 
 
@Minnie: dank voor je antwoord.
Ik was inderdaad voornamelijk antwoord aan het zoeken over de algemene heffingskorting. De combinatiekorting ken ik niet eens haha. 
Op de website van de belastingdienst staat inderdaad dat dit afgebouwd wordt, ik ga er dan ook wel vanuit dat dat klopt, maar wanneer ik de rekentools gebruik van het Nibud kom ik toch echt op hele andere bedragen uit dan wanneer ik bij de belaatingdienst kijk.. 
Het is niet eens zozeer dat ik heel graag thuis wil blijven en niet wil werken, ik werk 3 dagen en vind dat prima te combineren, het gaat mij er nu vooral om dat ik een basiscontract van 8 uur heb waarbij ik aan her begin van mijn contract toegezegd heb gekregen dat ik 3 volle dagen ingeroosterd kan worden want het zou druk genoeg zijn, maar dit loopt nu al 2 maanden heel anders.. Ik moet daarentegen wel gewoon de uren aan de gastouder betalen, terwijl ik gewoon vrij ben.. En als ik niet werk, en dus ook nier verdien, is de gastouder duur en ook overbodig... Dus ben ik aan het kijken of thuisblijven misschien wel voordeliger uitpakt dan werken. 
 
Terug
Bovenaan