Tijdens bevalling aan infuus ivm bacterie.

A

Anoniem

Guest
Hallo.

Ik ben 33 weken zwanger en heb 2 keer een blaasontsteking gehad en hier een amoxciciline kuur gekregen. Nu is mijn urine op kweek gezet geworden en bleek een beestje streptocock B te hebben gehad.
Is inmiddels behandeld met de kuur. Nu moet ik volgens mijn verloskundige tijdens de bevalling aan het infuus om te voorkomen dat de baby het beestje oploopt. In de ergste gevallen kan de baby overlijden of neurologische aandoeningen oplopen.(als deze het beestje oploopt).
Ik wou toch al in het ziekenhuis bevallen maar nu moet ik al vrij snel als ik weeen krijg naar het ZH om aan het infuus te komen.
Ook kom ik onder behandeling van een Gynacoloog.
Ik breng vandaag weer een plasje weg om maar weer na te laten kijken. Ik schrok hier best wel van en wil hier vragen of er zijn die dit meegemaakt hebben of er van gehoord hebben.
Ik probeer me maar niet al te druk hier over te maken en denk maar dat ik in het ZH in goede handen ben en de kleine ook.

Veel groeten Nicole

Hoi Nicole,

Wat een naar nieuws, streptokokken zijn een hele serieuze zaak. Ik heb het zelf niet gehad maar mijn tante wel. Die heeft er een kindje aan verloren maar wel omdat het een aantal dagen na de geboorte pas ontdekt is. Ik weet dat als je er snel bij bent de risico's minimaal zijn. Ongeveer 15% van de vrouwen draagt deze bacterie bij zich en het is heel fijn dat je in ieder geval weet dat je draagster bent. Tijdens de bevalling kan je deze bacterie overdragen op je kindje maar dat hoeft niet. Mijn tante heeft  na haar eerste kindje nog twee gezonde kindjes gekregen!

Door direct antibiotica te geven ,tijdens de bevalling, komt dit via de navelstreng ook alvast bij jouw kindje en krijgt deze het preventief mee. Mocht het dus overgedragen worden dan ben je gelijk al begonnen met een antibioticakuur. Je bent in het ziekenhuis in ieder geval in de beste handen en je kind zal zeker nauwlettend in de gaten gehouden worden. Dat is natuurlijk een heel geruststellend idee.

Veel succes ermee, ik hoop dat alles goed gaat!
Ingeborg

Hoi Nicole,

Ik zag je stukje staan en wilde toch even reageren.
Ik ben afgelopen oktober bevallen van een zoontje en was/ben ook besmet met de strepto kok B.

Het werd bij mij ook in de zwangerschap ontdekt en ik moest toen ook in het ziekenhuis bevallen.....hetgene wat je zou kunnen doen is het volgende:

Dit is een tip van mijn VK!!!....elke dag minimaal 1 teentje knoflook verwerken in je eten....het zij in balletje gehakt,in salade,saus...etc etc...verse knoflook wel te verstaan....er is onderzoek naar gedaan en het schijnt dat knoflook die streptokok B bacterie zou kunnen doden.....baat het niet dan schaad het niet!
Verse jus d ´orange is ook goed....

Verder het volgende:het is belangrijk dat er 2 giften anti-biotica in je lichaam zijn voordat je kindje geboren is.......als dat zo is dan mag je kindje bij jou blijven de 48 uur die je VERPLICHT in het ziekenhuis moet blijven!Lukt dat niet met die giften dan verblijft je kindje die 48 uur op de kinderafdeling onder bewaking...er komen dan 3 stickertjes op je kindjes lijfje om als ik het nog goed weet het hartje,de zuurstof en nog iets te meten.....
ik geloof de bloeddruk.
Weet dat je te maken hebt met een hele gevaarlijke bacterie.....en weet ook dat de eerste uren na de bevalling van groot belang zijn!!!!daar ben je veilig en wordt je kindje goed gecontroleerd.....

Ik was zo bang en op van alles dat ik ingeleid werd....en dacht wel optijd klaar te zijn met de 2 giften maar helaas beviel ik al heel snel dus moest mijn zoontje die 2 dagen op de kinderafd. verblijven.

Gelukkig is alles goed gegaan.......

Laat je goed voorlichten,wees voorbereid maar blijf wel gewoon rustig,of te wel laat je niet gek maken.

Groetjes Gea

Hoi Nicole,

Ik wil als eerste zeggen, wees blij dat ze er nu al achter zijn dat je streptokok B hebt.
Mijn zoontje is in Oktober 2005 geboren en is heel ziek ter wereld gekomen. Wij wisten niet wat er was maar gelukkig hadden wij een heel oplettende kraamhulp en verloskundige. We zijn direct naar het ziekenhuis gegaan en ons zoontje heeft meteen anti-biotica gehad. Wij kregen dus dat hij uitslag dat hij streptokok B had. Hij heeft echt op het randje gelegen, maar nu gaat alles super. Hij is nu 16 maanden en aan hem is niks meer te merken.

Heel veel vrouwen hebben streptokok B en er komen baby's te wereld met streptokok B die nooit ziek worden, maar een klein procent word daadwerkelijk ziek. Dat je anti-biotica krijgt bij je bevalling is alleen maar goed. Ik ben nu 8 weken zwanger en ik moet ook weer anti-biotica hebben, omdat de kans groot is als ik dit niet krijg ook dit kind ernstig ziek word.

Ik wil je absoluut niet bang maken maar ik hoop dat mijn positieve verhaal je helpt, want nogmaals aan mijn zoontje nu is niks meer te merken.

Ik wens je heel veel sterkte, en hou me op de hoogte. Want  ik wil graag weten hoe het precies verdergaat met de bevalling en de anti-biotica, want dat is ook nieuw voor mij.

Veel liefs Cares

P.s Op http://www.ogbs.nl/  staat veel info over streptokok B. misschien heb je er wat aan.

Owja...en dat je nu al anti-biotica gebruikt hebt voor de blaas ontsteking is alleen maar goed!!!!maakt de beestjes even tijdelijk dood......maar weet dat ze tot op het allerlaatste moment terug kunnen komen...vandaar de 2 giften.

Ow en heb je vragen....ik kom van het OKTOBER 2006 forum af dus wip daar gerust aan voor vragen!!!!!

Groetjes Gea

Hoi,

ik heb zelf een aantal jaren op een lab gewerkt waar ze dit onderzoeken
en een vriendin van mij heeft bij haar dochtertje dezelfde situatie
gehad als jij nu hebt, alleen kwam zij er zelf achter dat ze in het zkh
moest bevallen, als het aan haar vk en de gyn had gelegen was ze thuis
bevallen.

De streptococ B hebben heel veel vrouwen. Als je hem bij je draagt en
ze weten het, houden ze het kindje extra in de gaten. Omdat jij er een
blaasontsteking mee hebt gehad, betekent het dat je een grotere
hoeveelheid van deze bacterie bij je draagt en de kans groter is dat je
het overdraagt tijdens de bevalling. Door jou antibiotica te geven
verkleinen ze die kans heel erg. Verder worden er als het goed is
uitstrijkjes van je baby gemaakt van navel, oogjes, anus en oortjes
(geloof ik allemaal) om uit te sluiten dat je kleintje het heeft en ze
houden ze ook extra in de gaten. Daarom moet je minimaal 1 nachtje
blijven zover ik het weet.

Verder dus eigenlijk niet echt iets om je zorgen over te maken omdat je het nu weet. Alleen moet je dus nu in het zkh bevallen.

Succes en geniet ervan!

Miriam, mama van Hugo 10-6-06

Terug
Bovenaan