tikje op de vingers,mag dat?

Hoi iedereen,

Ik kreeg laatst commentaar van mijn oma,ik was daar namelijk op visite en Melissa (1 jaar,mei forum 2007)zat aan de lamp op een kastje,ik had al 3x gezegt dat dat niet mocht en had haar ook weggehaald bij de lamp maar steeds liep ze terug naar die lamp en er maar aanzitten,toen kreeg ze van mij een zacht tikje op haar vingers en ik zei dat dat niet mocht en dat mama boos was,en zette haar weer terug bij haar poppen.Mijn oma zei dat het kindermishandeling was en dat ik niet mocht "slaan".Is het verkeerd om je kind een tikje te geven op haar vingertjes na herhaalde pogingen?Ik ben er gewoon beduust van.

Gr Amanda

Hoi hoi,

dat uitgerekend je oma dat zegt, daar sta ik een beetje van te kijken
Ik vind het absoluut geen mishandeling hoor!! Een tik op de vingers moet kunnen (als andere aanpakken niet helpen uiteraard),
Dylano heeft ook weleens een tikje op zn vingers gehad hoor... Hij deed er alleen nix mee.
Die kleintjes zijn slimmer als wij denken, dat weet ik zeker!
Dus meid.. Maak je niet te druk. Je mishandelt je kind niet!

Liefs Debby.

Hoi Amanda,

Ik ben absoluut tegen een tikje op de vingers. Een kind snapt toch nog niet goed wat nee is. Dus nee zeggen of een tik op de vinger is eigenlijk hetzelfde. Ze moeten het allemaal nog leren. En als je eenmaal gaat beginnen met een tik op de vingers waar eindigt dit dan? Wat als je een tik geeft en ze luisteren nog niet, moet de tik dan tegen de kont? Ik snap wel dat het soms frustrerend is als je al 3 keer nee gezegd hebt maar dan nog vind ik zelf dat je dan een andere oplossing moet bedenken. Voor mij dus nooit een tik.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind echt niet dat je je kleintje nu mishandeld hebt en je een slechte moeder bent hoor. Soms doen we gewoon uit frustratie iets. ik denk alleen wel dat je er ook weer meteen mee op moet houden en er in ieder geval over na moet denken wat je er mee wilt bereiken en of er ook andere oplossingen zijn. Als Marissa bijvoorbeeld 3 keer iets doet waarop ik nee zeg dan pak ik haar op en zet haar even in de box.

groetjes Linda

een tik op de vingers doe ik ook wel eens. vera is nu 11 maanden maar ze weet heel goed wat nee betekend. ze word heel boos als ik nee zeg. dus hoezo dat de kleintjes nee nog niet snappen?? die van mij echt wel.
ik vind inderdaad wel dat je moet oppassen met een tik uitdelen. op de vingers oke maar ook niet veel meer.
in de box terug zetten vind ik ook neit wat. de box moet geen strafplek worden maar een plekje waar je gewoon rustig kan spelen. dan blijft de box leuk.

Hoi Amanda,

Tja, dit is natuurlijk een delicate discussie want we verstaan allemaal wat anders onder een 'tik op de vingers'.
Weet je, voor opvoeden is geen handleiding, nou ja, er zijn misschien 16 miljoen handleidingen in Nederland want iedereen heeft er een andere visie op.

Ikzelf zou bijvoorbeeld liever geen tik op de vingers geven omdat ikzelf van mening ben dat dat geen goede oplossing is voor het probleem. En ik denk ook niet dat dat de goede oplossing is voor mijn kind. Maar ja, als jouw kindje er wel op reageert, waarom niet?! Zolang het natuurlijk bij een klein tikje blijft en geen  mep met platte hand op een klein kinderhandje.

Als Sven vervelend is zet ik hem met kinderstoel en al bij het raam. Daar wordt hij rustig van, van het naar buiten kijken. Dat is bijvoorbeeld als hij aan het schreeuwen is, wat hij helaas erg goed kan als hij zijn zin niet krijgt en aandacht wil.

Kindjes op deze leeftijd begrijpen wel wat 'nee' is alleen zijn ze het na een paar seconden alweer vergeten (net een goudvis, haha). Je kunt het ze dus niet kwalijk nemen als ze dingen blijven herhalen die jij niet leuk vindt. Ik probeer Sven altijd uit de situatie te halen. Als hij gaat schreeuwen, ga ik bijvoorbeeld met hem een liedje zingen. Als hij ergens aan zit wat niet mag, neem ik hem mee naar zijn speelhoekje, ga even 5 minuten met hem spelen zodat hij de andere situatie vergeet en dan ga ik weer verder met waar ik mee bezig was.

Natuurlijk helpt dat niet altijd of heb je er geen tijd voor. Dan is bij mij de stoel bij het raam dus een optie.

Doe waar jij je goed bij voelt en probeer je niet al teveel te laten beïnvloeden door andere mensen. Die weten het namelijk altijd beter dan jij..... -:)

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Om nou te zeggen dat het mishandeling is NEE.
Toch probeer ik momenteel de box als straf te gebruiken.
Als ie zich bij de 3e keer nog niet luistert moet ie voor 2 minuten in de box (dit vind Rik dus echt niet leuk).

Maar goed voor iedereen is OPVOEDING anders, dus wat jij vind dat je moet doen, dan is het altijd goed meis!

X Saskia
mv Rik 04/07/07

Hey meiden,

Ik vind dat een tikje  WEL moet kunnen, Jayden is nu 13,5 maand en weet echt wel wat NEE betekend, afleiden van waar hij mee bezig was helpt soms niet en hij zoekt de situatie waar ik hem uit heb gehaald gelijk weer op...

De box als "straf" gebruiken is hier geen optie omdat Jayden nog erg graag in de box zit en omdat hij de box niet moet gaan zien als strafplek anders wil hij er helemaal niet meer in...

Iedereen zal het op zijn eigen manier doen maar zolang het bij een tikje op de vingers blijft ben ik het er wel mee eens...

Groetjes, Patricia  (Jayden 18-05-2007)

een tik op de vingers moet kunnen, mits het doordacht en niet uit woede is. Je moet je er wel heel bewust van zijn dat je het doet.
Wees je ook wel bewust dat je zo wel gemixte berichten zend. Je wilt niet dat een kind slaat, maar jij doet het vervolgens wel...........
Ik doe het bij Vera (nog) niet, maar wat niet is zo kunnen komen. Maar ook dan zou ik er wel goed over nadenken.

groetjes Daniela

en idd mishandeling is het echt niet hoor.

Terug
Bovenaan