Tillen heel slecht?

Hoi,

Ik ben inmiddels 22 weken zwanger en heb al een kindje rondlopen van bijna 2. Nu hoor ik overal dat je tijdens je zwangerschap niet te zwaar mag tillen (max 5 kilo) maar hier kun je je niet aanhouden als je al een kind hebt. Weten jullie wat de gevolgen kunnen zijn van wel te vaak te veel tillen (mijn kindje weegt 13 kilo)?

Groetjes Linda

Hoi Linda,

Herkenbare situatie... Ik heb  een mannetje rondlopen van 21 maanden en 13,5 kg. Omdat ik in het begin veel harde buiken hard (bij 14-15 weken al) mocht ik van de vk niet meer zoveel tillen. Moest hem zoveel mogelijk zelf overal op en in laten klimmen. Verschoon hem nu beneden op de bank, hier kan hij zelf op klimmen. Heb de beugel van voor de kinderwagen gehaald zodat hij er zelf in kan klimmen en als m'n man thuis is tilt hij hem in en uit bed en op en van de fiets. Boodschappen doe ik als hij thuis is zodat ik het alleen in de auto hoef te tillen en hij het er weer uit kan tillen. Maarja, je ontkomt er gewoon niet aan dat je veel tilt per dag.

Volgens mij kan het niet echt kwaad zolang je er geen last van hebt. Maar als je harde buiken gaat krijgen of last van je rug dan moet je minderen. En het wordt ook steeds lastiger om te tillen merk ik, want m'n buik gaat in de weg zitten. Als je twijfelt moet je gewoon even met je vk overleggen.

Groetjes
Jo

Hoi Linda,

Ik denk dat dat gewoon heel persoonlijk is hoeveel je kunt tillen in je zwangerschap. Ik krijg erg snel last van mijn onderrug dus ik moet erg oppassen en dat valt inderdaad niet mee want ook hier in huis loopt een knul van 21 maanden rond.
En nu heeft mijn man ook nog een slijmbeursontsteking waardoor hij niets kan. Even doorbijten dus voor mij.
Ik probeer gewoon erg op te letten met hoe ik til (dus eerst door de benen en dan pas optillen) en ik probeer Sven ook steeds meer zelf te laten doen (trap op en af, dat soort dingen). Tja, het is nu eenmaal zwaarder als er al koters rondlopen.

Groetjes,
Maike

Dat ligt eraan hoe je je eigen voelt denk ik.
Ik heb een bloedende placenta gehad en mocht dus helemaal niks meer tillen ect..
Nu is dat gelukkig over en til ik weer alles. Ik heb nergens geen last van, wel van mn bekken maar als ik even in beweging ben, trekt dat weer weg.
Ik heb nog 2 kids van 3 en 8 jaar rondlopen. Die van 8 kan natuurlijk alles zelf, die van 3 heb ik toen ook overal zelf op laten klimmen, en dat ging wel goed. Nu pak ik haar veel sneller op dat gaat allemaal wat vlugger.

Zolang je nergens last van hebt, kun je naar mijn mening gewoon blijven tillen.

Terug
Bovenaan