Tillen na bevalling? Voor moeders van 2 of meer kinderen....

Hoi allemaal,

Vroeg me even af hoe moeders van meer kinderen daarmee omgaan. Ik ben 3 weken geleden bevallen, en heb me nog netjes aan het 6 weken niet tillen gehouden, maar vanaf volgende week gaat mijn man weer volledig werken en zal ik toch mijn zoontje van 2 de trap af moeten tillen (is heel steil en eng) en de commode op en af etc.... Hij weegt zo'n 12 kg, dus valt zeker boven de maximale 5 kg...

Graag advies want hoor zulke wisselende verhalen hierover... Maar kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hiermee worstelt.

Groetjes,

Anna V.

hoi hoi

als je hem voor je rug en je bekken maar goed ondersteunt kan het niet veel kwaad maar laat daarnaast de boodschappen maar staan anders word het denk ik iets teveel voor je lichaam

groetje sjoan

Hoi Anna,

Ik heb ook al een kindje van 21 maanden en nu dus een van 7 weken. Je ontkomt er gewoon niet aan om te tillen. De eerste week heb ik mijn oudste bijna nooit getild maar daarna moest ik haar toch weer zelf tillen (in bed enzo). wel heb ik haar snel leren 'klimmen', zo klautert ze nu zelf bij ons op het bed met een klein krukje als opstapje en klimt ze op handen en knieën van de trap af naar beneden, gelukkig hebben we onze trap bekleed met vloerbedekking dus dat scheelt. Ik loop dan altijd voor haar en blijf dicht bij haar. Maar nu valt pas op hoe vaak je even tilt, want ook de kinderstoel wordt meerdere keren per dag gebruikt, in bad, uit bad, de auto en ga zo maar door. Ik heb het 'niet tillen' dus maar opgegeven.
Fleur

Hoi Anna,

Heel herkenbaar jouw vraag. Zelf heb ik een keizersnede gehad en kon dus ook echt meerdere weken niet zwaar tillen. Mijn zoontje van 2 weegt toch ook al 12 kg.
Hoe jong hij ook is, ik heb hem meteen veel zelf laten doen. Toch zelf die steile trap op en af (vlak erachter blijven lopen). Overdag geen commode, maar verschonen op de grond (2 dagen vond hij dat niet leuk, maar daarna pakte hij zelf al het verschoonmatje). Boodschappen alleen doen als je ook de kinderwagen bij je hebt, anders alles in de auto laten staan/door je man laten doen. Ik heb vooral geleerd, dat mijn zoontje al veel meer zelf kon, dan ik kon vermoeden. Dus ook zelf de auto in klimmen en er ook weer uit. Prachtig vond/vindt hij dit. En als hij verdriet had, tilde ik hem niet op om hem te knuffelen, maar ging ik door de knieën en troostte hem zo.
Veel succes,

Groetjes, Ingrid

Hoi,

ik tilde alleen mijn dochter af en toe als het echt niet anders kon, maar de boodschappen liet ik lekker in de auto staan hoor, alleen alles voor de koelkast nam ik mee. als je er bewust mee bezig ben kan het geen kwaad denk ik, en niet vaker dan nodig is tillen...

groetjes Yvonne

Hoi Anne,

Aan niet tillen zul je inderdaad niet helemaal ontkomen. Wel kun je proberen om zo min mogelijk te tillen.
Nog wat tips: je kunt je kindjes ook heel goed beneden verschonen, hoef je niet iedere keer de trap op en neer. Een 2-jarige kan vast al wel op je tafel klimmen, via een stoel.
Verder kunnen ze met behulp van een opstapje al een hoop zelf. In bad stappen (vasthouden aan de handjes).
Ik liet mijn man altijd de was vast naast het wasmachine zetten, scheelde ook al weer een keer de trap op met een zware wasmand.
Stofzuigen schijnt ook niet goed te zijn, maar ja ik laat echt de ontbijt kruimels niet de hele dag op de grond liggen, dus de stofzuiger staat nu gewoon in de keuken altijd klaar om te gebruiken.

En die stijle trap, misschien toch gewoon samen gaan oefenen? Wij hebben dan wel geen stijle trap maar wel een trapje van drie treden in de huiskamer waardoor mijn kinderen rond het jaar al trapklimmen onder de knie hadden. Natuurlijk altijd met iemand in de buurt. Niet steeds de trap op en neer hoeven tillen scheelt wel een heleboel.

Jezelf steeds afvragen bij alles wat je tilt/ je kindje tilt. Is dit nu nodig of kan straks iemand anders het doen/ kan mijn kindje dit met wat hulp ook zelf. Maak er voor hem maar een spelletje van, je zult zien dat ie dat vast leuk vindt. Niet brengen dat jij het nog niet kunt, maar dat hij al zo'n grote jongen is en dat hij het vast al zelf kan.

Judith

Terug
Bovenaan