Tillen op het werk, hoe doen jullie dat?

A

Anoniem

Guest
Hoi Allemaal,

Ik heb misschien een hele rare vraag.
Ik werk namelijk in een verpleeghuis met dementerende bejaarden. Heel leuk werk, maar qua zorg ook heel zwaar werk. Nou lees ik op verschillende websites dat je niet meer als 10kg mag tillen, en ook niet mag hurken, bukken etc.... Hier loop ik dus tegen aan want eigenlijk doe ik vooral   's ochtends niet anders. Hulpmiddelen die er zijn gebruik ik natuurlijk wel, maar dat kan en werkt niet bij iedereen. Als ik naar die richtlijnen kijk, heb ik het idee dat ik mijn werk helemaal niet meer kan uitvoeren, maar dat zal toch niet zo zijn? Er werken meer zwangeren in de zorg (momenteel alleen niet bij mij).

Mijn vraag is eigenlijk, hoe doen anderen dat? Ik vind mijn werk veel te leuk om iets anders te gaan doen.... Dus als jullie tips en adviezen hebben: ik hoor het graag!!!!

Groetjes Dartel
nu 13 weken zwanger

Hai Dartel,

Ook ik werk in de zorg. Ik werk met mensen met een verstandelijke handicap die de wereld vooral lichaamsgebonden ervaren (laag niveau bewoners). Ze zitten allemaal in een rolstoel en moeten ook volledig geholpen worden met alles.
Ik ben op dit moment 23 weken zwanger en helaas redt ik het niet meer om mijn werk uit te voeren. Ik zit nu vooral op kantoor dit i.v.m. beginnende   bekkeninstabiliteit.
Helaas merk ik nu ook dat ik 8 uur werken en de wisselende tijden erg zwaar begin te vinden. Volgende week moet ik naar de arbo verpleegkundige en hoor ik hoe we nu het beste verder kunnen gaan.

Ik hoop voor je dat je het lang volhoudt.

Wat zegt je verloskundige ervan?
Die van mij was namelijk al niet echt blij met mijn werk, omdat ze dit lichamelijk te zwaar vind.

Liefs,
J_J

Echt blij was ze inderdaad niet, maar ze raadde me wel aan goed gebruik te maken van alle hulpmiddelen. Ook heb ik al brij vroeg in mijn zwangerschap collega's verteld dat ik zwanger ben ivm extra hulp met tillen. Maar aan die maximaal 10kg die ze aanraaden ga ik dus nog ruim overheen.
Wat dat betreft hoop ik wel dat ik het erg lang volhoud, ook omdat ze bij ons erg moeite hebben personeel te vinden en te houden. Begin 2007 heb ik al 2 maanden arbeidstherapeutisch gewerkt ivm erge rugklachten, dus het is zowieso al een zwakke plek bij mij.... Op hoop van zegen dan maar he?!

Ik hoop voor jou in ieder geval dat de bekkeninstabiliteit nog wel redelijk uit te houden blijft, succes ermee!

groet Dartel

ik werk zelf ook in de zorg,met verstandelijk gehandicapten .is ook een groep waar behoorlijk wat tilwerk wordt gedaan. zit zelf nu in mijn 5 de week.
heb het aan 2 collega's verteld,met de rest wil ik nog even wachten totdat ik de eerste echo heb gehad. probeer mezelf gewoon zo veel mogelijk te ontlasten. wij werken altijd met z'n 2 en bij de wat zwaardere bewoners,dus dat ontlast al een beetje.
het is inderdaad niet het meest geweldige beroep om in te werken als je zwanger bent,maar als iedereen het staks weet zal het wel wat makkelijker gaan denk ik

Leuk om te lezen dat er zoveel in de zorg werken. Ook ik werk in de verst. gehandicapten zorg. Wel het hogere niveau dus wassen/draaien/tillen van bewoners heb ik niet. Maar zelf dan nog merk ik hoe vaak ik iets til binnen mij werk. De wasmanden/boodschappen/schoonmaken van de kamers met de bewoners. Ik heb de bewoners heel duidelijk gemaakt dat ik niet til en dat ze het zelf moeten doen. Normaal gesproken zijn ze dan liever lui dan moe, maar nu ik zwanger ben heb ik toch een zwak bij ze. Ik mag bijna niks meer van ze ze rennen voor me. Zo lief..
Maar kies voor jezelf en je lichaam en vraag gewoon meer hulp van mensen om je heen.

Hallo,

ik werk ook in de zorg, maar ik ben verpleeghuisarts in opleiding en ben nu 14 weken zwanger. De eerste weken gingen eigenlijk goed, was wel wat moe en misselijk, maar verder ging het wel. Tijdens de feestdagen 1,5 week vrij gehad en afgelopen donderdag voor het eerst weer begonnen en het ging eigenlijk helemaal niet zo goed. Was naar een dag werken kapot; nu hoef ik niet zo vaak te tillen als jullie, maar ik ben wel de hele tijd aan het lopen van de ene naar de andere afdeling, ga bewoners onderzoeken in de meest vreemde houdingen en dan ook nog de hele tijd alert blijven of ik geen fouten maak... Ik merk dat ik door de moeheid de verantwoordelijkheid niet meer goed aandurf en bang ben dat er zodirect iets gebeurd met een bewoner wat "mijn schuld is". Vrijdag was ik zo misselijk en moe 's morgens dat ik me voor het eerst ziek heb gemeld... vind het erg vervelend voor mijn collega's, maar aan de andere kant moet ik ook aan het kindje en mezelf denken... daarnaast heb ik ook nog een darmziekte, dus helemaal optimaal voel ik me nooit... Ben nu van plan om minder uren te gaan maken en ook geen diensten meer te draaien (eigenlijk zou ik aankomend weekend een weekenddienst hebben van vrijdag 17.00 uur tot en met maandag 8.30 uur en dan ook maandag gewoon werken, maar dat kan ik echt niet aan....). Hebben jullie al gemeld bij jullie afdelingshoofd dat jullie zwanger zijn en hoe reageerde deze; bij mij gaven zij direct aan: "probeer maar gewoon door te gaan met werken en ga ook maar gewoon diensten draaien en als het niet lukt dan hoor ik het wel..."; ik had eigenlijk liever gehoord; "gefeliciteerd en probeer te genieten van je zwangerschap en diensten draaien is nu eigenlijk te zwaar voor je...". Fijn dat ik even mijn verhaal kwijt kon, morgen ga ik mijn manager bellen en vragen om een plan van aanpak, zodat ik nog prettig kan werken terwijl ik zwanger ben!

Terug
Bovenaan