tillen

ik ben nu 13 weken zwanger en hoor van iedereen dat ik niet mag tillen. is dit zo? ook geen stoel? en waarom eigenlik niet. het doet geen pijn als ik til.
 
Met tillen moet je altijd wel een beetje oppassen, maar op zich kun je (volgens) mij wel gewoon al het normale tillen. Volgens de arbo mag je toch maar max 20 kilo tillen.
Ik heb begrepen dat je op een gegeven moment nog maar een paar keer per dag max 10 kilo mag tillen tijdens de zwangerschap en iets later zelfs nog maar 5 kilo max 5x per dag. Weet het ook niet precies, maar zolang ik me goed voel lijkt het me niet zo'n probleem.

Wat betreft de stoel, zal het er dus aan liggen hoe zwaar de stoel is, maar omdat in het begin je baby en je buik nog klein is, zul je er geen last van hebben.
Je zult dan eerder last van je rug hebben denk ik.
 
Hoi,
Je mag best tillen hoor, als je maar uitkijkt hoe je dat doet. Dus niet bukken maar door je knieen gaan.
Toen ik zwanger werd van mijn dochtertje, was mijn zoontje 7 maanden. Hij was dus nog geen anderhalf toen hij een zusje kreeg. In de tijd dat ik zwanger was, heb ik hem dus ook echt heel veel moeten tillen. Tillen is overigens niet schadelijk voor je kindje (ook niet als het wat zwaarder is), het is vooral een aanslag op je baarmoederbanden en je rug. Vandaar dat je er toch een beetje voorzichtig mee moet doen.  Maar niks meer mogen tillen, zelfs geen stoel, da's echt een beetje overdreven!
groetjes
 
nou dat zijn al weer hele andere verhalen dan ik heb gehoord. soms doen ze ook net alsof ik geen armen en benen meer heb. ach t is ook lief bedoeld allemaal.
ik weet nu iniedergeval beter, maar zal wel voorzichtig zijn.
bedankt.
 
Volgens mij moet je vooral goed luisteren naar je lijf. In het begin tilde ik ook nog van alles, maar vanaf de tweede helft van de zs lukt me dat steeds minder. Mijn kracht is minder, mijn spieren slapper en rug is vooral niet meer zo sterk. Ik laat het dus ook wel. Hoewel ik af en toe toch over mijn grenzen heen ga.
Succes
greet (36+4)
 
Hoi!
Doe wat je kan en overdrijf het niet. Luister naar je lichaam en probeer niet flink te zijn.
Ik moet vel zware apparatuur tillen op mijn werk en toen ik met 13 weken begon te bloeden werd mij toch af geraden een toontje lager te zingen. Nu laat ik me helpen op werk en tillen andere mensen voor me. Ik vond dat heel naar maar ik bedacht later dat niemand me in dankbaarheid af neemt dat ik physiek zo veel op me neem dus dat ik toch maar zonder te veel schuld gevoelens mijn gezondheid voorang kan geven. Vanochtend op de echo was te zien dat mijn baby hat goed maakt en de bloeding is na een paar dagen verdwenen. Zwanger zijn is niet ziek zijn maar betekent wel dat je je lichaam wat beter in de gaten moet houden.
Succes
 
Terug
Bovenaan