Tillen

Hoi meiden,
weet iemand hoe verkeerd zwaar tillen bij zes weken zwangerschap is?
Maak me een beetje zorgen.... moet volgende woensdag voor de eerste keer naar de VK,   maar dat duurt nog zo lang. Ik weet dat het misschien beter is me niet zoveel zorgen te maken, maar dat valt niet mee nu ff.

Bedankt voor jullie reacties !!
Liefs Simone

Ik heb gehoord dat een zwangere vrouw ongeveer 5 kilo mag tillen. Ga wel door je knieen om het op te pakken en weer neer te zetten.

Liefs Maria
36w1d zwanger van 2e zoontje!

Bedankt voor je reactie !!
Kun je een miskraam krijgen als je te zwaar getilt hebt? Las op het gezondheidsplein dat dat een fabel is, maar waarom mag je dan niet zwaar tillen?

Liefs Simone (beetje een"ik maak me zorgen-bui")

hallo,
je mag gewoon tillen hoor als het echt heel erg zwaar is zou ik het niet doen,ze raden heel zwaar tillen af tijdens de zwangerschap omdat de banden van je baarmoeder kwetsbbaarder zijn tijdens de zwangerschap en als je dan zwaar tilt kun je deze banden overbelasten,een miskraam krijg je er zeker weten niet van.

groetjes

Hoi,
zwaar tillen is niet schadelijk voor het kind, maar is gewoon een te zware belasting voor je lichaam, wat het nu toch al zwaar genoeg heeft. Zeker omdat je tillen veel met je buikspieren doet en die nu niet optimaal meer functioneren.
Dus evengoed goed uitkijken.
Groetjes V.

Er zijn gyneacologen die vinden dat je als vrouw eigenlijk nooit zwaarder dan 5 kg. mag tillen. Het schijnt funest te zijn voor je baarmoeder. Maar wie houd zich daar nou aan? Het kan ook niet eens in ons dagelijks leven en je zou ook geen moeder kunnen worden want die groeien ook als kool en zijn ook al snel de 5kg gepaseerd.

Wel is het zo dat als je tilt de meeste belasting op je onderlijf komt te zitten , maar dit kan geen kwaad voor je kindje , die zit lekker veilig en vast in jou baarmoeder. Luister dus vooral goed naar je eigen lichaam en als het voor jou niet goed voelt , probeer dan minder zware dingen te tillen (als dit een mogelijkheid is).
Vertrouw je het niet dan bel je voor woensdag de verloskundige toch op en vraag je het aan haar wat zij ervan vind.

Groet Xanthe

Er zijn (wat je werk betreft) arbo-normen speciaal voor zwangere vrouwen. Deze zijn te vinden op de website van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid en hier kun je ook een folder van aanvragen.

Ik heb dit gedaan ivm mijn werk dat vrij belastend is. Ik ben dan ook bij de arbo-arts geweest en moet met 20 weken stoppen met dit werk. Het kán gevaarlijk zijn, zowel voor het kindje als voor jezelf.

Dit is wat er in de arbo-normen staat over tillen:

Tillen
Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
Een goede manier van tillen is uiteraard ook belangrijk en je lichaam kan toch wel heel wat aan hoor!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groetjes,
Lyanne

Terug
Bovenaan