Ik wou een heel verhaal vertellen over hoe ik als kind als verlegen werd bestempeld en dat was een ‘foute’ eigenschap. Ik heb er lang over gedaan om tot de conclusie te komen dat ik helemaal niet verlegen ben. Ik zie nu bij mijn dochter van 2,5 hetzelfde gebeuren. Ook zij is niet verlegen, maar observeert veel. Zo leert ze. Niet door zelf te oefenen, maar door te kijken. We zeggen niet veel, maar we laten ons wel horen. En nu wordt mijn karakter omschreven als assertief, niet op haar mondje gevallen en soms ongevoelig. Daarmee wil ik vertellen dat ik een gekleurde bril heb en niet wil doen alsof jou verhaal hetzelfde is, of dat ik probeer jou beeld bij te stellen en ik hoop dat mijn adviezen jou of iemand anders hier helpen.
1, het had mij als kind erg geholpen als ik niet als verlegen (en dus fout) werd bestempeld en dat dat ‘verholpen’ moest worden. Nogmaals, hiermee niet gezegd dat jij dat doet, maar jou beeld van zijn gedrag doet heeeeeel veel. Als jij denkt dat het een probleem is, dan zal hij ook gaan denken dat hij een fout heeft.
2, Geef zelf het goede voorbeeld. Als hij stopt met zingen en dansen, ga jij gewoon lekker door. Of je gaat een praatje met de voorbijganger aan: zo van ‘Oh, wij waren aan het dansen, maar zullen even stoppen zodat u er voorbij kan’. Betrek je zoontje heel kort in zo’n gesprek, dat doe je al door te zeggen ‘wij waren…’. Als je met hem gaat praten, trek je nog meer aandacht op hem, terwijl hij misschien wel wil zien hoe ‘grote’ mensen in zo’n situatie met elkaar omgaan en hoe het dus ‘hoort’.
3, Zelf vertrouwen komt van binnenuit. En niet hoe de wereld naar hem kijkt. Gaat de voorbijganger niet mee in jou gesprek? Of gaat hij niet lachen als jullie dansen? Dikke pech. Jullie hebben plezier, daar gaat het om.
4, Je zegt ‘Hij is timide in spannende situaties en mensen die zich niet emotioneel openstellen’. Wie is dat niet (op de meest aardige manier bedoeld ?) Hoe jij daar mee omgaat is erg bepalend hoe hij ‘leert’ er mee om te gaan. Waarbij het dus helemaal niet fout is om stil te zijn of de kat uit de boom te kijken.
5, Ga goed na wat het ‘probleem’ werkelijk is. Ben je bang dat hij zijn wensen/behoeftes (straks) niet goed duidelijk kan maken? (Want hij wordt overstemd?) Dan wordt dat niet opgelost door minder timide te zijn. Want ook luidruchtige mensen kunnen vaak niet goed duidelijk maken waar ze behoefte aan hebben.
Volgens mij ben jij hartstikke goed bezig. Je bent een veilige haven voor je zoontje, dat is het allerbelangrijkste. Zo kan hij in een veilige omgeving naar buiten kijken om te zien hoe de grote wereld werkt. Lekker zo doorgaan.
PS. Jij bent natuurlijk niet alleen bepalend, je vriend en andere mensen in de omgeving ook. Zelfs 'vreemden' leert hij van. Zoals al geopperd is een dagje peuterspeelzaal voor veel kindjes leerzaam, maar ook een zwemclubje, voorleesochtend in de bieb of andere uitjes (ja ik weet het C-woord). Is er een speeltuin in de buurt? Zelfs al blijft ie de hele tijd bij je op het bankje zitten is het een leuk/leerzaam uitje.