tintelende vingers

Hallo allemaal.

al een aantal weken (ben nu 34 wk zwanger) heb ik al last van tintelende vingers, (slaap in de vingers) hierdoor slaap ik heel slecht,   want kan niet goed op de zij liggen waardoor ik weer slaap in mijn handen krijg en op de rug wil al helemaal niet meer door mijn dikke buik. sóchtends als ik wakker word kan ik de eerste tijd weinig met mijn handen, mijn vingers zijn dan helemaal doof. heel vervelend.
De 1 zegt dat het door het vocht komt, (hou namelijk wel veel vocht vast)de ander zegt dat er waarschijnlijk wat afknelt (zenuwen)
Mijn vraag is wie herkent dit??
en heeft iemand tipt hoe je het zo veel mogelijk kunt beperken?

hoi hoi

ik had het tijdens de zangerschap van de eerste ook heel veel, dat begon ook na week 30 ergens, ik kon zelfs geen aardappels meer schillen omdat je door de slapende vingers ook het gevoel kwijt bent en geen kracht kunt zetten. zoals het mij toen is uitgelegd is het beide, dus en vocht en beknelde zenuwen. zodra de kleine geboren is gaat dit weg maar bij mij heeft dit ook bijna een week geduurd. nu heb ik er gelukkig (nog geen) last van maar ik weet nog heel goed hoe irritant het is en helaas...ik heb er geen oplossing voor gevonden...

sterkte de laatste weken en voortaan laten koken omdat je geen aardappels ed meer kunt bedienen heeft ook zo zijn voordelen hahahaha

groetjes Veronique mv Daniëlle (2) en 36wkn zwanger van Ukkie

Hey Dian26,

het is inderdaad heel vervelend, ik kan vaker niet eens mijn
tandenborstel vasthouden .
Ik heb eigenlijk ook geen idee wat  je er aan kunt doen.

Heel veel succes met je zwangerschap

Groetjes Linda

Hoi! Ik ben van het juli-forum en herken je verhaal meteen!

Het is waarschijnlijk inderdaad door een vochtophoping in je pols/begin van je hand: daar zit een dwarsband waardoor een grote zenuw loopt. Door de vochtophoping wordt de zenuw afgekneld. Dit heet carpaal tunnel syndroom. Je zult als het goed is vooral tintelingen in je duim, wijsvinger en middelvinger voelen.

Je hebt hier vooral 's nachts last van omdat je dan vaker je zenuw afknelt door een verkeerde stand van je pols. De makkelijkste oplossing hiervoor is het dragen van polsbeschermers (voor het skaten) 's nachts. Je polsen blijven dan in de best mogelijke stand staan waardoor de zenuw minder wordt afgekneld.
Ik heb hier zelf ook al een week of 6 last van en ben via de huisarts bij een 'handencentrum' beland waar ik fysio- en ergotherapie heb gehad. Dit was puur om de klachten te verminderen en stabiel te houden. Ik draag nu 's nachts aan de ene kant een op maat gemaakte spalk en aan de andere kant een brace (vergelijkbaar met de polsbeschermers). De enige echte definitieve 'oplossing' is bevallen, dus dat duurt nog even.. Verwacht niet dat het dan meteen overgaat, maar je zou wel binnen een paar weken verbetering moeten voelen.
Mocht het dus echt erg worden (vooral het krachtverlies en coördinatieverlies zijn naar) neem dan vooral contact op met je huisarts en kijk of er toch niet iets gedaan kan worden om het in ieder geval niet erger te laten worden. Je wilt straks toch graag je baby kunnen verzorgen!

Verdere tips:
- 's ochtends je handen in warm water 'wakker' laten worden, dus rustig laten bewegen. Daarna insmeren met handcreme en je handen masseren.
- je polsband een beetje proberen op te rekken door de 'buitenkant' van je hand naar je arm te rekken.
- oefeningen die ik heb gekregen: handen spreiden en sluiten terwijl je ze omhoog houdt (zet bijv. je ellebogen op tafel en je handen omhoog); handen paar keer achter elkaar van spreidstand naar knijpen.
- niet teveel achter je computer...

Veel succes!
groetjes, Rudy

Dat is zeker vervelend. Ik heb er gelukkig geen last van, maar wel verschillende die bij mij bij de zwangerschapsgym zitten. Ik heb verder geen tips voor je, Rudy heeft ze al allemaal gegeven.

Succes verder en hopelijk wordt het niet veel erger!

Groetjes,
Susan

Hallo,

Ik heb er ook last van en het kotm doordat ik zo veel vocht vasthoudt. Ik ben een beetje opgezwollen door het vocht.

Je zenuwen zitten dan een beetje bekneld door het vocht en doordat je ze 's nacht in 1 houding houdt.
Dit kan geen kwaad en gaat vanzelf weer over!

Succes.

K

Terug
Bovenaan