TIP: borstkolf

Met grote regelmaat zie ik dat op sites als ebay en marktplaats borstkolven worden aangeboden die nauwelijks zijn gebruikt, omdat de borstvoeding niet is gelukt.

Ik ben ruim 4 weken geleden bevallen en hoewel mijn motivatie enorm groot is valt het geven van borstvoeding echt niet altijd mee. Ik ben er nu nog steeds niet uit of ik er mee door zal gaan, en ditzelfde zie ik in mijn omgeving.

Daarom voor jullie de tip: koop nog geen borstkolf als je zwanger bent. Je hebt hem echt niet meteen nodig (ik heb er nu nog steeds geen!) en als je er wel al snel eentje nodig hebt is die zo gehaald door je partner of familie. Die dingen zijn best prijzig (Avent Isis kost bijv 55 euro) en voor dat geld kun je heel wat andere leuke dingen kopen.

De tweedehands kolven van marktplaats en ebay kan ik overigens ook niet aanbevelen. Moedermelk kan ziektekiemen bevatten (zoals HIV en Hepatitis) en ook al maak je de kolf goed schoon en kook je hem uit of stop je hem in de magnetronsterilisator, het blijft onveilig en je kindje zou er ziek van kunnen worden.

Ik hoop jullie met deze tips geholpen te hebben,

N.
 
hoi n waaom wil je opgeven met het geven van borstvoeding ik ken iemand die nu afkolfd en dat gaat hartstikke goed gewoon in de fles en na elke voeding kolft ze af voor de volgende,
misschien een tip!!!
bedankt voor jou tip trouwens
 
Hoi N.: goeie tip! Dank je wel. Ik wou er nu namelijk al een gaan kopen, maar je hebt helemaal gelijk. Ik wacht nog even.
En anoniem van 19:21: ook jij bedankt voor de tip!!! Zal ik zeker onthouden. Wel raar dat het met afkolven wel lukt, maar borstvoeding niet. Ik dacht juist dat de meeste vrouwen problemen hadden met het afkolven? maar zo zie je maar weer: iedereen is anders.
 
Aan anoniem,

Ik wil helemaal niet stoppen, maar heb de afgelopen weken heel veel problemen gehad met de BV: mijn kindje groeide niet, lactatiekundige meerdere keren geconsulteerd, gestart met medicijnen om de BV te verbeteren, naast allerlei andere adviezen, uiteindelijk toch bijvoeding nodig gehad (op advies van de wijk en de lactatiekundige) en nu het allemaal qua groei beter gaat hebben we allebei spruw.
Wat precies de oorzaak is van alle problemen is niet helemaal duidelijk, maar mogelijk is er een hormonaal probleem (ik ben ook al niet spontaan zwanger kunnen worden).
Kortom: ik heb al heel wat doorzettingsvermogen nodig gehad om het vol te kunnen houden!
Morgen ga ik de kleine weer wegen, en kijken we verder.... als het blijft zoals nu is het prima, maar als hij opnieuw niet meer groeit of zelfs af gaat vallen, dan denk ik dat ik toch ga stoppen...

Wat betreft jouw tip: ik kan me voorstellen dat het werkt, maar het betekent wel dat elke voeding dubbel zoveel tijd kost.
Bij sommige mensen kost het geven van borstvoeding niet veel tijd (en dan zal het kolven ook wel snel gaan denk ik) maar mijn kindje heeft minstens 45 minuten per voeding nodig om voldoende binnen te krijgen, vaak zelfs langer.
 
Dat eerst kolven en daarna met de fles geven heb ik een maand gedaan. Onze meid dronk niet bij me, door toch te proberen op deze manier hoopte we dat het ging werken. Helaas, na 'n maand was ik bekaf vanwege de tijd die je zo met het voeden bezig bent. Toen ben ik gestopt.

Ik hoop voor jou dat het strakjes beter gaat. Je hoort óoit vaker dat bv kindjes even minder groeien en dat het later weer aantrekt. Succes!!!
 
Goed nieuws: Lennard is weer prima gegroeid, de bijvoeding kan worden gestopt en het ziet ernaar uit dat we gewoon door kunnen gaan met de borstvoeding zoals het nu gaat... dus ik ga nu toch maar eens op zoek naar een borstkolf!
 
Terug
Bovenaan