TIP TIP TIP

Hallo mama's,

Ik ben net een beetje aan het lezen op dit forum. Zat eerst op het forum zwanger zijn, maar helaas is de zwangerschap geeindigd in een miskraam. Dit was de tweede zwangerschap. Ik heb al een dochter van inmiddels 20 maanden. Ik wil jullie een boekentip geven. Het boek Oei, ik groei (Hetty van de Rijt & Frans X. Plooij) is echt een aanrader. Het helpt je kind beter te leren begrijpen doordat het de ontwikkelingssprongen beschrijft.
Ik las net bijvoorbeeld  een discussie over nachtelijke huiluurtjes. De moeder van dit kindje schrijft ook dat dit af en toe een periode voorkomt. Zou heel goed kunnen dat het kindje een ontwikkelingssprong doormaakt. Tijdens zo'n ontwikkelingssprongetje kan je kind  meer huilen en aan je hangen. Dus het kan  het onrustige slapen verklaren.
Ik heb zelf heel veel aan het boek gehad en verbaasde mij erover dat het allemaal zo klopte. Daarnaast staan er heel herkenbare voorbeelden in die door moeders geschreven zijn. Het is  dus ook erg leuk om te lezen.

Groetjes,
Anke  
 
Hi Anke,
wij hebben het boek ook gekregen als kraamcadeau toen onze dochter geboren was. Qua sprongen zit het vaak wel op één lijn met het schema van de sprongen en donkere dagen enz. Maar ik denk dat veel ouders van dit boek best onzeker kunnen worden. Want zeg nou zelf.. het is echt belachelijk wat de kleintjes vorlgens het boek per leeftijdscategorie zouden kunnen. Onze dochter is 17 maanden en zij is al erg vlot, ze liep met 9 mnd en ze kan in princiepe alle dingen (die redelijk zijn voor haar leeftijd) doen die ik haar vraag. Maar volgens het 'grote boek' kan ik haar bij wijze van spreken wel met een boodschappenlijstje naar de supermarkt sturen. Ik begrijp dat het niet echt een gemiddelde is, maar dat ze de dingen hebben gepakt die ooit op die leeftijd zijn waargenomen bij kinderen. Maar voor alle mensen die dit boek hebben of willen aanschaffen.. neem het alsjeblieft met een flinke pot! zout.. . Liefs
 
Terug
Bovenaan