tips bij broekplassen

Hallo,

ik schrijf niet heel veel, maar ik heb nu toch ook zelf een vraagje. Tijn is net drie en sinds begin augustus echt helemaal zindelijk. Het ging hartstikke goed zonder al te veel ongelukjes. Vorige week echter ging het mis, hij moest een dag naar het kdv omdat ik moest werken. Dit is nooit een probleem maar hij had bedacht dat hij niet wilde. Deze dag plaste hij 6 keer in zijn broek. Ook gisteren ging het weer 6 keer mis. Ik had hem vandaag gezegd dat hij 1 ongelukje mocht hebben en na het 2e ongelukje een luier aan moest. Nou zo gebeurde dus net het 2e ongelukje. Hij moest dus een luier aan, even strijd en hij gaf aan dat hij geen baby meer was. Ik heb het zoveel mogelijk genegeerd maar ik vind het wel lastig. Zijn er meer die hier ervaring mee hebben?

Als jullie tips hebben, hoor ik dat graag.

Groetjes Danielle

Vervelend is dat hé !
Maar sommige kindjes hebben van tijd tot tijd een terugval. Dat gaat echt vanzelf weer over. Even weer wat extra aandacht aan het zindelijk worden besteden en je zult zien dat het vanzelf weer beter gaat. Milan heeft dat na zijn zh-opname gehad. Hij lag toen aan het infuus en kon niet van bed af en kreeg toen noodgedwongen een luier aan en moest daar alles weer in doen. Na een week zh. zijn wij weer begonnen met plassen en poepen op de wc en na een week had hij het weer volledig onder de knie. Jorick heeft toen hij naar gr. 1 ging ook een tijd gehad dat hij angstig werd en dan broek plaste, maar dreigen maakte het alleen maar erger.

Mijn advies zou zijn even extra keertje naar de wc gaan en dat een paar dagen herhalen....

Succes

hoi,

Noa was vanaf juni dag en nacht droog binnen een week. Vorige maand begon ze opeens weer in haar onderbroek en bed te plassen!!! s'nachts ben ik weer een luier om gaan doen maar overdag niet. Gewoon elke x naar de wc en verschonen (zucht..). Maar nu is ze wel weer overdag zinderlijk op een ongelukje na. Soms heeft ze nog wel eens dagen dat ze een paar x plast maar over het algemeen gaat het weer goed. Dus doorzetten!!!

succes
Marielle

Hoi,

Ook ik zou je willen adviseren om hem niet te straffen door weer een luier aan te doen.... Hij doet het niet om jou te pesten, maar vast wel om jou aandacht te krijgen. Dus toch weer wat vaker erop wijzen dat hij naar de wc moet gaan en hem bij een ongelukje zelf naar boven laten lopen om een droge onderbroek oid te halen (als hij dat kan natuurlijk, dan geef je 'm het gevoel dat hij al erg zelfstandig is en dus ook niet meer in z'n broek hoeft te plassen). En verder niet teveel woorden aan vuil maken, áls het aandachtvraag-iets is dan gaat het op deze manier vast ook snel weer over...

Zou trouwens wel uitsluiten dat het niet iets medisch is (een blaasontsteking ofzo?), of door stress of ongemak komt en hij er écht niks aan kan doen.

Sterkte iig, leuk is het niet als je denkt dat je ervan af bent (van die luiers bedoel ik) en je voor je gevoel weer opnieuw met de zindelijkheidstraining kunt beginnen....

Groetjes
Susan

Julian is nu een paar maanden zindelijk (overdag) en dat gaat erg goed. Een aantal keren merkte ik dat hij vaker in zijn broek plaste dan gewoonlijk, tot ik het patroon herkende.... hij deed dat als hij bij leeftijdsgenootjes was die nog wel een luier aan hadden. Dus heb ik hem gevraagd of hij dacht dat hij ook weer een luier om kreeg als hij in zijn broek ging plassen en het antwoord was: ja.
Nou niet dus hoor! Overdag kan hij prima zonder luier en dat heb ik ook zo gehouden. Wel lange tijd het stickeren vol gehouden. Eerst bij elke toiletgang, daarna 1 sticker aan het eind van een droge dag. Op vakantie hiermee gestopt en daarna thuis niet meer opgepakt. Gaat nog steeds goed.
Veel belonen als het goed gaat en "ongelukjes" horen erbij.

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hallo,

bedankt voor jullie tips. Vanmorgen kwam hij uit bed en hij zei gelijk dat hij geen luier meer aan wilde. Ik hem uitgelegd dat dat ook niet hoeft. Tot nu toe gaat het goed. Ik kan hem lastig naar de wc sturen, dan wordt hij heel tegendraads en wil hij zeker niet plassen. Over het algemeen plas hij ook maar een keer of 4 per dag. Niet echt veel dus, hij kan het ook heel goed ophouden.
Dat broekplassen is volgens mij gewoon om aandacht te vragen, al heb ik nog niet zo in de gaten waarom.

Groetjes Danielle

Ik zou hem ook niet naar de wc sturen. Als ik vermoed dat Julian naar de wc moet dan vraag ik het aan hem, om hem te helpen herinneren. Dwingen heeft ook hier geen enkele zin.
Overigens heb ik nooit geteld hoe vaak hij heen gaat, maar ik denk toch al snel een keer of 10. Op het kdv vonden ze dat hij vaak moest plassen, maar dat is altijd al zo geweest. Hij drinkt ook best veel. Ik maak me er niet zo druk om, zolang hij niet aangeeft dat hij pijn heeft oid.

Terug
Bovenaan