tips bij een stuitligging!

A

Anoniem

Guest
he meiden,

ik heb even jullie advies nodig..Ik heb vrijdag een afspraak bij de gyn,want ik moet wekelijks op controle.Nou ben ik vandaag ook eventjes geweest omdat ik veel buikpijn had,maar het was niet echt iets.heb iets meer ontsluiting gekregen maar dat is het.
Nou ligt mn kleine meisje nog in een stuit ben nu 35 weken,dus vrijdag bij de afspraak zal ik het een en ander erover horen..

nu wil ik alles vragen wat er te vragen valt,omdat bij mij meestal de vragen komen als ik weer thuis ben haha.

Dus wie heeft er ervaring met een draaipoging,natuurlijke bevalling en keizersnede met een stuitligging?
alle ervaringen zijn welkom ook de niet zo leuke..
Ik wil er gewoon het fijne van weten,heb op internet al veel gelezen maar ik wil het ook weten van de mamas die het meegemaakt hebben.

Mijn idee van de gyns die bij ons in het ziekenhuis werken hun eigen voorkeur hebben en die ook gaan opdringen.

Dus wil er gewoon veel van afweten..

Ik wil vrijdag niet weggaan met het idee dat ik nog nix ben opgeschoten ben,met informatie dan..

nou ik hoop wat te horen..

liefs kimberley.

hoi kimberly,

mijn dochtertje lag ook in stuit. en omdat er weinig vrichtwater was ging ze zelf ook niet draaien. maar met 35 wk is de kans dat je kindje zelf nog draait aanwezig.

met 38 weken is het gelukt om onze dochter te draaien. 6 dagen later is ze op natuurlijke manier ter wereld gekomen.

bij ons in het ziekenhuis (lumc) laten ze je in stuitbevallen als je kindje in stuit ligt. pas als het echt niet anders kan dan keizersnee, omdat dit laatste toch wel een echte buikoperatie is.

kijk eens op www.stuitlig.nl daar kun je veel info halen. ik heb zelf moxatherapie gedaan. er zijn vrouwen waardoor kindje uiteindelijk gedraaid is hierdoor. bij ons gaf het geen resultaat, maar ik was ook pas laat begonnen hiermee. maar baat het niet dan schaad het ook niet.

de draaiing zelf was geen pretje. hou daar rekening mee mocht het zover komen. het was imo wel iets wat ik moest proberen. moet wel eerlijk bekennen dat ik daar wel spijt van had toen ze met poging 3 bezig waren hoor... maar goed het was gelukt en ze is goed blijven liggen. mijn buik was wel heel gevoelig daarna, maar ik ben wel blij dat we het gedaan hebben ik de mogelijkheid had om natuurlijk te bevallen.

Hoi Kimberley,

Eigenlijk hoor ik hier niet thuis maar ik was effe aan het surfen over het forum.

Ikzelf heb geen ervaring met een stuitligging maar mijn schoonzusje is wel van mijn neefje bevallen die in stuit lag. Zij is gewoon natuurlijk bevallen en alles is goed gegaan. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn neefje niet zo groot en zwaar was (2750 gram).

Bij mijn pufcursus was destijds ook een vrouw die een kindje in stuit had. Zij moest elke dag op haar knieeen en ellebogen gaan zitten (kruiphouding) zodat de kleine ruimte kreeg om te  draaien. Bij haar is de kleine in week 37 nog zelf gedraaid!

Een keizersnede is natuurlijk niet fijn en een hele ingreep. Ik zou daarom zelf zoveel mogelijk proberen om natuurlijk te kunnen bevallen. Daarbij de gezondheid van je kindje wel in oog houdend natuurlijk.

Ik heb ook gehoord dat proberen te draaien van buitenaf heel pijnlijk kan zijn dus denk daar goed over na.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi,
mijn zoontje lag ook in een stuit en ben met een keizersnede bevallen (de reden was zwangerschapsvergiftiging in comb met stuit). De keizersnede is goed te doen de eerste   dagen loop je moeilijk maar voor je er erg in hebt kan je alles weer.  
Lijkt mij een moeilijkr keuze alles heeft zijn voor en  tegen, natuurlijk bevallen neemt weer andere dingen met zich mee.  De ruggenprik vond k persoonlijk erg meevallen. Was daar namelijk erg bang voor.
Heel veel succes!! En als jij je beslissing hebt genomen maak die dan duidelijk (lees dat jij je niet gehoord voelt door de gyns).
sterkte!!!  

Mijn oudste lag in stuit. Daar kwamen we pas achter toen mijn vliezen braken!!! Naar het ziekenhuis dus ipv. thuis bevallen. Toen de keuze: een keizersnee of natuurlijk bevallen. Onze dochter was niet groot, 3000 gram en nog belangrijker, ze had een klein hoofdje. De weeën werden opgewekt met een infuus, dat was standaard, zodat de weeën niet weg zouden zakken tijdens het persen. Vanaf de eerste wee had ik een weeënstorm en drie en een half uur later was onze dochter geboren. Helemaal gezond. Ik had wel een knip gehad, ook standdaard bij een stuitbevalling, zodat het hoofdje niet zou blijven hangen. Toen haar billen geboren waren is ze er dan ook uitgetrokken, wat heel vreemd voelde.
Achteraf een hele vlotte bevalling, die prima verliep. En daarna was ik zo hersteld, dat is met een keizersnee wel anders. Maar de keuze vond ik erg moeilijk. Je moet achter je keuze staan en er helemaal voor gaan.
Veel succes!!!

P.S.  Kinderen die in stuit liggen  zijn prachtige, eigenwijse kinderen met een mooi rond bolletje!!!!

inderdaad mijn dochtertje is met een enorm mooi rond hoofdje geboren. en dat heeft ze nog steeds. het eigenwijze weet k nog niet, ze is nu namelijk bijna 8 maanden.

maar vraag goed na bij de gyn. wat het protocol van het ziekenhuis is. want dat volgen ze. er zijn dus ziekenhuizen die je in stuit laten bevallen en dan dus standaard een knip geven en er zijn ziekenhuizen die meteen een keizersnee plannen.

hou je ons op de hoogte?

he meiden,

alvast bedankt voor jullie reacties..
Ben behoorlijk nerveus voor de afspraak morgen,maar zo ben ik nou eenmaal.

Ik ben benieuwd wat ze gaan adviseren en wat we gaan besluiten.

Is het ook zo dat als je voor een vaginale bevalling kiest,dat ze je ook gaan inleiden om te voorkomen dat de kleine te groot wordt?

En met een keizersnede lijkt het me raar om een datum te hebben,dat je gewoon weet waneer je kindje komt.

Ik ben zelf als de dood voor prikken en spuiten en dat soort dingen haha,ik weet wel dat ik me erover heen zet als het eenmaal zover is maar toch,het idee.

Ik heb 2 jaar geleden een behoorlijke grote kaakoperatie gehad,en het enigste waar ik het spaansbenauwd van kreeg was het infuus hahahaha..

maar een draaipoging zie ik ook niet echt zitte,.ik heb een enorm gevoelige buik,mn man hoeft zijn hand er maar op te laten rusten en dan doet het al zeer..dus ja.....en voor de rest heb ik een hoge pijngrens maarja..

nou ja we zien het wel,de dag zal vandaag wel gigantisch lang duren,omdat ik zooooo benieuwd ben naar wat ze morgen te vertellen hebben..

nou meiden als ik morgen terug ben dan zal ik laten weten wat er gebeurd is..

liefs kimberley.

Hey Kimberely,

Mijn zoontje lag ook in een stuit. Ik heb met 36 wk zelf besloten voor een keizersnede. Mijn gyn liet mij daar vrij in. Hij wilde eerst wel een draaipoging doen, maar dat zag ik niet zitten. Vond het al naar als een vk gingen voelen aan mijn buik.
Ik heb eigenlijk mijn hele zwangerschap wel geweten dat mijn zoontje niet zou gaan draaien en had me dan ook alleen maar voorbereid op een keizersnede (als hij wel gedraait zou zijn dan was ik niet echt blij geweest).
De keizersnede is bij mij heel erg meegevallen en ik ben blij dat ik deze beslissing heb genomen. Kenneth zat namelijk vast met z'n hoofdje en had 2 maal zijn navelstreng om z'n nek. Kenneth is trouwens op donderdagochtend geboren en zondagochtend mocht ik alweer naar huis. Voor de eerste lopen voelde naar, maar ik vond het nou ook weer niet super pijnlijk.

Het is een lastige beslissing om te nemen, maar ik heb gewoon mijn gevoel gevolgt en daar ben ik erg blij mee geweest. En het is ook een raar idee hoor dat je al een datum weet wanneer je kindje geboren wordt. Ik wist ook al dat het een jongetje was, maar ik had voor deze tijd wel mijn hele huisje opgeruimt en boodschapjes gedaan enz!!!

Wat ik trouwens ook te horen had gekregen is dat kindjes die via een keizersnede zijn geboren over het algemeen rustige baby's zijn omdat ze geen moeite hebben doen voor de bevalling. Of het waar is weet ik niet, maar bij mijn zoontje klopte het wel!

Oja, mijn zoontje had ook een mooi rond kopje en die van mij is ook een eigenwijsje!!!

Succes met je beslissing!!!

xxx
leona

Terug
Bovenaan