Tips geen middagslaap

Onze 3 jarige is gestopt met een middagslaap, heel normaal natuurlijk op deze leeftijd. Ze wil echt niet meer, zelfs niet als we samen proberen te dutten. Alleen nu is het probleem dat ze het eigenlijk niet red op alleen ‘s nachts slapen. Ze veranderd in een terror kind. Dit was een aantal maanden geleden ook al, toen lukte het met een slaapzak om toch terug smiddags te gaan slapen.

We proberen haar al vroeger naar bed te doen.18.30 al. Maar ze wordt net zo vroeg als anders of vroeger wakker, dus het heeft 0 effect. Iemand een tip hoe we haar langer kunnen laten slapen, of helpen?
 
Heb wel eens gelezen over rust moment inlassen. Dat je even met je hele gezin tussen de middag even heel rustig gaat zijn zeg maar.
 
Gedoe hè?! Wanneer mogelijk plofte ik op de bank, dekentje erbij en een boekje. Maar ja op een gegeven moment ben je zelf ook wel klaar met wéér Jip en Janneke en wéér 30x Nijntje/ Raad eens hoeveel ik van je hou/ Gonnie en Gijsje...
Ik zette regelmatig een dodelijk saai filmpje op; herhalingen van Heel Holland Bakt deden het goed ? Niet iets hysterisch en dan kwam onze driejarige wel tot rust. Uurtje verder en hij had weer energie voor 10!
 
Kan het niet een (vervelende) overgangsperiode zijn? Dat je kleine over een paar weken eraan gewend is en ook 's nachts beter slaapt. Wij zaten in het begin ook met een fase, waarvan we niet wisten dat het een fase was, dat onze kleine maar 11u wakker kon zijn met moeite en ook niet langer sliep dan 11/12uur, Dus we maakten nooit de 24u vol. Maar het bleek toch een fase te zijn. Nu slaapt hij sowieso 12u, soms langer, maar kan nu 12u wakker zijn. 
Soms kan het ook nuttig zijn om je kleine juist extra actief te houden tot bedtijd in zo'n overgangsfase. 
Verschilt per kindje. Succes :)
 
Een rustmoment met een snackje en wat drinken helpt hier goed. Even een filmpje kijken bijvoorbeeld. Soms valt ze dan toch even in slaap op de bank... 
 
Thanks voor de tips. Rustmomentje proberen we inderdaad, lukt niet altijd, het is gewoon een actief meisje dus soms weigert ze ;) Misschien idd maar als een overgangfase zien! Hopelijk dat ze er snel aan went om wat minder slaap te hebben en er beter mee om kan gaan. Lastige is dat ze 's ochtends ook vaak nog wakker wordt geschreeuwd door haar 1-jarige broertje. 
 
Wij hebben inderdaad een rustmoment met tut en fop (ik weet het, hoog tijd om af te wennen) op de bank onder een dekentje. Ik ga ernaast rustig in een stoel zitten, dan blijft hij wel kletsen. Nu ik zwanger ben, wil hij vaak ruilen, mag ik op de bank slapen, en hij zot rustig 45 minuten in de fauteuil. Maar hij blijft sochtends ook het liefst in bed, echt wel een heel fijn rustig kind dus :) In het begin ging ik in de keuken vast avondeten voorbereiden, dan kwam ik terug en lag hij op de bank te slapen. Maar wel korter dan boven in bed, want dan viel hij savonds niet meer op tijd in slaap. Dat was bij ons dus de tussenfase die ongeveer 4 maanden heeft geduurd.
Succes!
 
Ons zoontje is ook een en al drukte (en terror ?). Hij is 2,5 en sinds aantal dagen heb ik ook zn slaapje geschrapt, kreeg hem er voor 21.30 anders niet in. Nu is het 18.30/19 max. Ik merk wel dat hij later in de middag dipt, wordt dan humeurig. Hem ergens stil laten zitten is normaal geen optie maar lassen toch een momentje in. Hij heeft zo'n sterrenprojector. We maken zn kamertje donker en gaan gezellig op de grond zitten of in de schommelstoel, hij kruipt bij ons en we lezen een boekje terwijl hij al "waaawww"-end om zich heen kijkt naar de sterren. Zo heeft hij toch even een rustmoment. Je zou ook op kussens en dekbed op de grond samen kunnen liggen en zo even af te schakelen? Iets zoeken wat ze ín de rust nog altijd erg interessant vinden.
 
Terug
Bovenaan