Tips gevraagd laatste fles van 22.00 laten vervallen

Hoe ga ik dat straks aanpakken? Die fles van 22.00 laten vervallen en bijvoorbeeld de laatste tussen 19.00-19.30?
Mijn dochter is nu 3 en halve maand en 5.7 kilo en gaat krijgt nu 5x 180ml 6 schepjes om 7.00-11.00-15.00-18.30-22.00

Ze gaat na de fles van 18.30 rond 19.15 uur naar bed en we maken haar dan wakker voor de laatste van 22.00! Ze is dan ongelooflijk sjagrijnig als we haar wakker maken en huilerig maar drinkt wel haar fles leeg en slaapt daarna lekker verder.

Ik denk zelf als we rond de 4 maanden met potjes beginnen kunnen we op een gegeven moment die laatste fles wel laten vallen? Want als ik dat nu doe mist ze 1 voeding?
En moet ze straks wat water krijgen naast haar oefenhapjes?

Alle tips zijn welkom!
Groetjes Kaatje
 
Niet wakker maken. Je dochter geeft vanzelf wel aan wanneer ze honger heeft. Dan komt ze waarschijnlijk nog een keer laat of in de nacht. Laat haar haar eigen ritme bepalen. Die eerste hapjes met 4 maanden zijn echt maar oefenhapjes. 1 eetlepel per keer is al veel. Rond 4/5 maanden gaat ze waarschijnlijk naar 4 voedingen
 
Ik zou eens kijken wat er gebeurd als die die late fles laat staan.
Je kan nog uitrekenen wat ze nodig heeft qua ml voeding per 24 uur... dan zou je de fles van half 8 nog kunnen ophogen voor de nacht.

En pas beginnen met oefen hapjes als zij er aan toe is .. voor die tijd heeft het echt geen zin. Tip, maak zelf hapjes en vries ze in een ijsblokjes houder. Anders gooi je straks veel potjes voeding weg ..

En je hoeft haar geen water te geven naast het eten
 
Ik weet dat veel mensen zeggen, niet wakker maken. 
Maar hier heeft de late avondvoeding veel positiefs gebracht. Tot 4 maanden liet ik haar slapen, met als gevolg dat ze heel vaak wakker werd en 2 a 3 voedingen. Dat vond ik toen begrijpelijk en zoals het hoort. Maar ik werd zelf heel nerveus van het idee dat ik ging slapen en dat ze vaak een half uur later al wakker was voor voeding 1. Daarom zijn we met 4 maanden begonnen met die avondvoeding. 
Resultaat was dat ze leerde een lange ruk te maken tot een uur of 4, voeding 2. Overdag kwam er ook plotseling een strak ritme in, wat ze zelf aangaf. Rond 6 maanden liet ze de 2e nachtvoeding zelf vallen. We geven eigenlijk pas deze week de avondvoeding niet meer en ze is nu bijna 8 maanden. Ze gaat nu pas minder drinken als je 'm geeft. En we zaten al een tijdje op 90 cc (al een maandje verminderen). Tja, ik ga haar niet voor 50 cc een flesje geven. Dus laten liggen en nu wil ze geen voeding meer snachts. Als ze wakker wordt, wat echt wel 1-5 keer gebeurt, maak je haar niet blij met de fles en gaat ze redelijk makkelijk verder slapen. 
Hier was de maatstaf dus of ze de fles goed drinkt. 
Oh en ik maakte haar niet echt wakker. Ik pakte haar heel voorzichtig op en legde haar op 2 hoofdkussens (beetje schuin) gewoon in haar slaapzak, en gaf de fles. Zij dronk half slapend. Na het terugleggen sliep ze direct weer lekker. 
 
Ook wij hebben onze 2 dochters nooit wakker gemaakt. Echt nooit. Ik ging gewoon slapen en dan zag ik wel hoe laat ze kwamen. Soms sliepen ze de hele nacht door, soms hadden we pech en sliepen we net rond 23.30 en dan kwamen ze voor een voeding. Andere dagen was het 5.00. Ik vond het allemaal prima.

De 2x dat ik ze wél wakker maakte om 23.00, kwamen ze alsnog om 2.00/3.00 voor een fles, dus ik zag het nut van wakker maken niet zo. Ik keek altijd wel hoe de dag en nacht liep.

Water erbij geven hoeft echt niet bij de hapjes. 4 of 5 flessen is voldoende vocht. Pas vanaf 6 a 7 maanden gaan ze kleine slokjes water erbij drinken, maar dat is zelfs dan nog maar 30cc per dag in t begin. Uit de flessen halen ze echt nog voldoende vocht hoor. Pas toen ik naar 3 flessen ging (7.00-13.00-19.00, rond de 8 maanden) kregen ze meer dorst en gingen ze beter water erbij drinken

 
Bedankt voor alle tips! Ik vind het alleen een beetje zonde om haar na de fles van 18.30 (later haalt ze niet ze heeft dan echt honger) te laten slapen want ze maakt nu zo'n mooie nacht van 22.30 tot 07.00 zonder voeding. Doet ze echt al een tijdje.
Straks raakt ze gewend aan die nachtvoeding dan geef ik ze liever voorlopig om 22.00 nog een fles. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. ?
Dan wordt het kijken denk hoelang ze het nodig heeft en idd de oefenhapjes echte hapjes worden.

En kan ik haar voeding nu nog verder ophogen per keer met meer schepjes nee toch?
 
Hoi

De melkbehoefte word minder na 4-5 maanden. Rond de 4-5 maanden of 6-7 kg kun je de laatste voeding stoppen. 180+6 is het maximale. Ik zou zelf ook de voorkeur hebben om haar liever om 22u wakker te maken dan ineens een nachtvoeding.

Je kunt het ook langzaam afbouwen dus dat je om 22.00u bijvoorbeeld 150+5 geeft zodat je kindje went en hier ook tevreden mee is.

Succes en groetjes!
 
Terug
Bovenaan