Tips gevraagd slapen / wakkertijden baby 7 maanden

<p>Hallo allemaal,</p><p>Onze zoon is net 7 maanden en we merken dat zijn ritme een beetje aan het veranderen is.. Hij slaapt ‘s nachts slechter (lees: wordt regelmatig wakker). Mogelijk doordat hij overdag teveel slaapt? Bij de gastouder had hij per toeval maar twee dutjes gedaan, omdat hij de laatste weigerde. Meneer sliep toen ineens de hele nacht door.</p><p>Tot voorheen sliep hij op de volgende tijden (met 2u wakkertijd):</p><p>Tussen 07-0730 uit bed en dan de volgende slaapjes 0930-1030, 1230-1415, 1615-17. Soms is het ochtend slaapje iets langer, middag slaapje iets korter. Met dit ritme begint hij ‘s nachts nu slechter te slapen. Soms weigert hij het laatste dutje. Wanneer we hem dan eerder (lees 18.30) naar bed toen wordt hij om 06.00 al wakker. <br />Hoe sliepen jullie kleintjes met deze leeftijd? :) Ik vermoed mogelijk een overgang n. twee slaapjes (2-3-4 ritme?) maar bij proberen vandaag werd hij zijn tweede slaapje na een half uur al klaar wakker... toch nog maar een derde slaapje vandaag dus ;-) </p>

Volgens mij ging onze dochter met 8 maanden naar 2 slaapjes. En dat lukte niet elke dag hoor. Op een gegeven moment was ze er aan gewend. Ze sliep van 9-10.30 en van 13.30-15.00/15.30. Toen hield ze het goed vol tot 18.30/19.00. 

Je schrijft dat je zoontje om 06.00 wakker is. Op zich een mooie tijd hoor! Dan kan hij om 9.00 er weer in. 

Wat ik in die periode ook deed was echt rekken. Dus even wandelen, of in bad. Want als ik haar eerder op bed deed verschoof het probleem zich naar de midddag. En waren de avonden ook onrustig (bij toch een 3e slaapje) 
het is een zoektocht. Ze is nu 15 maanden en zit tussen 2 slaapjes in. Ene dag 2 en de volgende dag weer 1.

En als hij in de middag maar een half uur slaapt zou ik het toch doen trouwens, een powernap. Van 16.00-16.45 ofzo. En dan wakker maken. Desnoods dan pas om half 8 naar bed!

Die van mij al na geboorte  2 slaapjes had niet veel slaap nodig en nog steeds niet kijk naar je kind

wij hadden idd vanaf 4 maanden al 2 slaapjes.. Omdat mn zoontje 2 lange slaapjes deed van 2,5/3 uur...
Ik zou idd even kijken naar het 2-3-4 ritme.. De slaapjes worden vanzelf weer ietsje langer, en dan gaat het makkelijker. Maar de eerste dagen zullen de slaapjes nog wat kort zijn zoals op je oude schema

Ik zou ochtenddutje korter maken(45 min) zodat de kans groter is dat hij in de middag wat langer slaapt en het dus beter volhoudt tot het einde van de dag. Die periode van 3 naar 2 dutjes is een beetje rommelig, maar volgens mij wordt dat snel beter hoor! Succes! 

Idd de periode dat ze tussen 2-3 slaapjes in zitten. Mijn beide dochters gingen met 8 maanden over naar 2 dutjes, maar ik bekeek het echt per dag. 
Het eerste dutje begon dan niet eerder dan 9.00. Slapen tot 10.30-11.00. In de middag niet eerder dan 13.30 erin. En dan slapen tot 15.00-15.30. Avond om 19.00 erin.
Ik probeerde het ook echt wel wat te rekken soms. Even wandelen om 8.00 ofzo. 
Maar sommige dagen lukte het écht niet en sliepen ze wel 3x. Uiteindelijk duurt het een maand ofzo voor ze er 'doorheen' zijn! Maar wakkertijd probeerde ik echt te rekken naar 2.5 a 3 uur.
Sommige dagen weigerden ze idd dat 3e dutje en waren ze soms wakker van 13.30-19.00. Vreselijk lang natuurlijk, maar toch ging dat dan ook gewoon wel.
Of ze er in de nacht ook beter van slapen? Sorry, maar dat was hier niet het geval. Gebroken nachten kwamen en gingen toch wel. Soms een week heerlijke doorslapers, dan weer een week helse nachten. (En nog steeds nu ze 3 jaar en 15 maanden zijn ;)
Mn jongste is nu dus 15 maanden en heeft onlangs die overgang gemaakt van 2 naar 1 dutje per dag. Ook zo'n irritante fase, precies hetzelfde als van 3 naar 2 dutjes.. 
Gewoon per dag bekijken! Lukt het, dan lukt het. Zo niet, dan niet. Maar je zal zien dat het elke week iets beter zal gaan!

Terug
Bovenaan