tips gevraagd voor wondgenezing knip

dag dames,
zoals uit titel al op te maken valt, ben ik ingeknipt tijdens m'n bevalling (16-11-2008). Deze knip is gehecht met oplosbare hechtingen. Nu deze opgelost zijn, blijkt dat wond verre van dicht is en heb ik een "krater" in plaats van een dicht litteken. Het moet vanzelf genezen hoor ik van VK. Ik zet de douchestraal er 2 x dgs op om het mooi schoon te houden, lig regelmatig met de billen bloot om het aan de lucht te laten drogen. Maar voor het dicht is, zal er 2-4 weken overheen gaan is voorspelling. Heeft iemand nog (super)-tips om herstel te bevorderen?
Alvast bedankt, groetjes mira

Het is pas 2 weken geleden dat je bent bevallen. Een wond heeft meestal 6 weken tijd nodig om te helen.
Ik ben 18-10 bevallen en ben ingescheurd en daarna dus gehecht. Bij mij zijn een paar hechtingen er in het kraambed al uitgehaald want die irriteerde mij. Zelf heb ik nergens aan gedacht en alles gedaan wat ik wou, na 1,5 week zat ik op de fiets. Het was niet heel fijn maar het ging. Denk dat ik sinds week 4 nergens meer last van had.
Het is vooral belangrijk dat je niet op zachte kussentjes gaat zitten want dit verslechterd de bloeddoorstroming. Gewoon op een stevige stoel recht op gaan zitten ondanks dat het misschien wat trekt.

hoi,
Hier wil ik toch even op reageren. Bij een wond waar de wondranden niet mooi aansluiten zoals Mira vertelt moet je juist niks forceren. Dus juist niet 'door de pijn heen'' op een harde stoel gaan zitten, want dan wijkt het weefsel steeds weer uit elkaar. Dan krijgt het niet de kans om aan een te sluiten.
maar zelfs als je het rustig aan doet gebeurt het nog al eens dat de wondranden niet meer tegen elkaar aan komen. Als dat zo is blijf er dan niet mee rond lopen! Het is dan vaak alleen een esthetisch probleem maar als het je dwars zit dan kan het verholpen worden door een kleine ingreep in een later stadium.
Verder heb ik geen tips. Schonhouden is denk ik het belangrijkste en verder rustig nog even de tijd geven.
En als je twijfelt na een week of 2 een keer langs de huisarst gaan.
groeten ELke

dank jullie voor jullie reacties. Ik snap wat Palle zegt, dat wondgenezing langer nodig heeft, maar het moet na 2 weken niet zo zijn dat wond volledg openstaat, zowel qua breedte als qua diepte. En ik heb vanaf ontslag uit zh met regelmaat op een huoten plank gezeten, omdat dat geadviseerd was (harde ondergrond). Helaas heeft dat dus niet kunnen voorkomen dat wond compleet open is gaan staan.
En inderdaad rustig aandoen. Heb verlengde kraamtijd gehad en dus 10 dagen weinig anders gedaan dan zorg voor onze dochter ( heb ook zoontje van bijna 2, die werd getild etc door kraamzorg of door papa) Ook dat heeft dus niet kunnen voorkomen.
Ik heb vandaag poli gynaecologie gebeld en heb morgen een afspraak. Omdat ik vind dat er een arts naar moet kijken. Ben benieuwd wat ik te horen krijg. Zal t jullie laten weten!
Groetjes mira

Hoi,

Mijn kraamverzorgende en verloskundige adviseerden mij om idd 2x per dag te spoelen onder de douche, spoelen na ieder toiletbezoek en paar keer per dag calendulan wondspray gebruiken. Het heeft bij mij in ieder geval erg goed geholpen!
groetjes

bedankt voor de tip over de calendula wondspray. Ik ken alleen de creme, maar die mag je niet gebruiken bij open wond.
Vandaag bij de gyn geweest: de vaginawand zelf is gelukkig wel goed genezen, liet hij weten. En de wond en diepte ervan moet inderdaad vanzelf helen. Wel over 2 weken weer op controle komen en er is een wondkweek gemaakt om te zien welke bacteriën erin zitten. Mocht ik dan koorts krijgen of het gaat ontsteken, hebben ze gelijk alles bij de hand om juiste AB te kunnen geven. Hopelijk gebeurt dat niet.
Mocht er over 2 weken nog flinke wond zijn, is plastische chirurgie evt optie.
Groetjes Mira

Poeh, mama Mira, dat is nog al wat!
Hopelijk geneest het allemaal vanzelf weer! Als ik zo lees heb je er echt alles aan gedaan om het herstel te bevorderen.
Bij mijn eerste had de gynacoloog me verkeerd gehecht, waardoor ik een stukje wildvlees had hangen aan het gehechte gedeelte zeg maar (sorry voor de wat onsmakelijke woorden). Hierdoor bleef ik maar bloed verliezen, en ben naar de huisarts gegaan. Deze zei toen dat- als het niet vanzelf over ging-, ik weer opnieuw ingeknipt zou moeten worden en gehecht. Gelukkig is dit overgegaan, maar dat was pas 9 maanden na de bevalling.........
Maar zijn bij jou de hechtingen er te snel uitgegaan ofzo?
In elk geval hoop ik dat het vanzelf goed komt!

Hallo,

Ik ben 5-11 bevallen van een zoon en heb toen ook een flinke knip gehad. Na 6 dagen waren bij mij de eerste hechtdraden ook al opgelost en hierdoor is mijn knip ook opengesprongen, er zat gewoon een gat!!. Ik ben me toen ook rot geschrokken en dacht dat het nooit meer goed zou komen....

Van de vk moest ik de wond ook goed blijven spoelen en af en toe aan de lucht laten drogen. En sinds een aantal dagen is de huid weer netjes naar elkaar toe gegroeid! Het ziet er niet mooi uit............maar dat zie ik toch niet. De vk heeft me ook nog verteld dat als het over een half jaar nog niet helemaal goed voelt en ik er last van heb tijdens sex ik er in het ziekenhuis wat aan kan laten doen. Maar daar wil ik nog niet over na denken....brrr.

Groetjes Sylvia

Terug
Bovenaan