Tips gevraagd

Hallo,

Zoals ik laatst al schreef wil ik Jamie weg hebben bij de gastouder. Nu heb ik dit gelukkig al vereld en het werd ook nog goed begrepen gelukkig.

Maar nu ga ik dus bij een paar kdv kijken. Hebben jullie misschien nog tips waar ik op kan letten en wat ik niet moet vergeten te vragen. Mijn hoofd is af en toe net een zeef.

Gr. Natasja mv Jamie

Ik heb zelf geen ervaring met een kdv.

Maar ik denk dat je gewoon erg op je 1e gevoel en 1e indrukken af moet gaan. Als die allemaal positief zijn, lijkt het me dat je niet snel een verkeerde keuze maakt.
En je kunt vragen welke methodes ze hanteren, hoe hun visie op opvoeden is.
Verder kun je kijken of er voldoende personeel rondloopt, die ook idd gediplomeerd zijn.
En hoe de groepen zijn ingedeeld, op leeftijd, of alle leeftijden door elkaar.
En hoeveel kindjes er in een groep zitten. Verder lijkt het me handig om te weten of ze een wachtlijst hebben.

Maar goed, dit zijn dus dingen die ik zou vragen, maar heb er dus geen ervaring mee.

Succes. Liefs Annemarie

Wat goed dat je het gelijk verteld hebt! Kan me best voorstellen dat dit lastig is...

Lucas gaat naar de creche en vindt het er heel erg leuk. Lekker spelen met andere kindjes en het is er heel erg gezellig.

Ik vind het belangrijk dat er toch een rustpunt is in de groep. Misschien een box of een apart hoekje. Lucas ging met 13 maanden over naar de dreumesgroep. Die kindjes zijn al groter en mondiger en banen overal over en doorheen. Lucas is een jongetje dat thuis even rustig in een hoekje of in de box, een boekje gaat lezen of een puzze maken. Dit is misschien dan even 10 minuten en speelt dan weer verder. Op de creche mis ik dat een beetje en ze zijn natuurlijk echt nog klein.

Ook heb ik duidelijke afspraken gemaakt met de leidsters wat betreft de opvoeding.

Misschien kun je vragen of jij een ochtendje of een middag mee mag lopen, dan kun je op je gemak eens kijken hoe het er aan toe gaat. En het is vast een gezellige boek.

Maak dingen bespreekbaar en ze proberen echt jouw ritme wel aan te houden.

Succes!!

laat je vooral door je gevoel leiden, wij hebben gewoon goed rondgekeken en daarna bedacht of we een goed gevoel erbij hadden
je kunt wel letten op hoeveel leidsters op hoeveel kinderen, slaapkamer dichtbij of verder weg (ivm lawaai), hoe zitten de leidsters erbij (kennisje vertelde eens dat ze in een ander KDV gewoon met de rug naar de kids zaten, ja dat is niet de bedoeling), hoe vaak stagaires en heb je daar moeite mee, krijgen ze vers fruit, krijgen ze veel tussendoortjes etc etc

suc6!

Groetjes Jenneke

Goed zeg dat je het met de gastouder bespreekbaar hebt gemaakt.
Dat moet een prettig gevoel geven.
Wat kdv betreft, ga op je gevoel af, maak een afspraak, ga gezellig kijken, praat met de leidsters en dat geeft dan meestal een prima indruk.
In de baby-groep deed onze Linde het prima maar op de een af andere manier had ik moeite om haar "achter te laten".
Sinds ze in de dreumes-groep zit is dat gevoel weg, ze heeft het er super naar haar zin en de leidsters zijn ook erg leuk.
Dus mama gerust aan het werk en Linde heel veel plezier bij de "kindjes" zoals ze het zelf noemt.
Veel succes met het maken van je keuze, ik hoop dat je niet op lange wachtlijsten komt te staan.

groetjes Daniëlle.

zoals iedereen zegt; luister naar je gevoel.
Kijk na welke indruk de leidsters bij je losmaken, die klik is ook erg belangrijk (voor mij).
Ze passen namelijk die uren op je kindje..

Maar áls je op dingetjes gaat letten zou ik bv;

Kijken hoe schoon het is.. dus of bv de spiegeltjes aan de muur niet vol vette handen staan (verschil zie je wel of het van die dag is of al van dagen).
Je kunt bv vragen of hij straks een standaard vast slaapplekje krijgt. Meestal delen ze het bedje met nog iemand. Dus die dagen slaapt jouw kindje er en de andere helft van de week een ander. Ik vind het zelf namelijk prettig dat ze daar ook structuur in hebben en weten waar ze slapen. Als je steeds maar moet wennen aan een andere plek zorgt voor onrust. Vraag of je eigen luiers moet meenemen of dat ze die daar al hebben, scheelt weer centjes!. Observeer de kindjes die er spelen, hoe gaan ze met elkaar om en hoe is de leiding naar de kinderen toe. Door het opserveren kun je al veel zien over de normen en waarde die op het KDV   worden gehanteerd. Hoeveel kinderen zitten er in een groep? Is er een mogelijkheid dat je eens kunt schuiven met een dag?

Lees ook hun beleid door. Dit kun je op internet vaak op hun site lezen. Je kunt dan zien if je het schema en activiteiten op die van jouw aansluiten.. Doen ze misschien nog aan muziektherapie/les (érg leuk!!) of gaan ze ook andere leuke dingen doen met de kids?

Ach,.. het belangrijkste is je gevoel bij het zien van het KDV.
Spreken de leidsters je aan en zie je een vrolijke club kinderen voor je dan heb je al een boel gewonnen!

Succes!

Esmé mv Kay

Ow en kijk idd of er gescheiden groepen zijn of dat het door elkaar zit.

Ik ben een voorstander van door elkaar.. Zo leert Kay van de wat  oudere kindjes door observeren/spelen en leert ook lief te zijn voor de allerkleinste. Ik vind het een stuk stimulerender dan alleen maar baby's of dreumessen bij elkaar. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich!!

Succes!

Terug
Bovenaan