Tips gevraagd..

Onze zoon is nu 20 maanden. Een lekker, bijdehand, lief en humoristisch mannetje. Wel hebben we moeite met een paar dingen en ik hoop dat jullie wat tips te krijgen.
Hij slaat mij ( z'n moeder) dus heel vaak. Soms met aanleiding maar soms ook zonder aanleiding. Ik heb al veel geprobeerd om het af te leren maar niks werkt. Hem in de box zetten, z'n handjes vast pakken en nee zeggen, afleiden. Het gaat gewoon door. Ik word soms moe van de zin" het is een fase". Het is misschien een fase maar dan nog hoef ik het niet goed te vinden....

Ook gooit hij met alles. Speelgoed, bekers, eten, bord...niet alleen op de grond maar ook naar iemand toe. Ook weer met of zonder aanleiding. Dit doet hij al een half jaar dus denk niet dat dit een fase is. Soms is het gewoon gevaarlijk omdat hij best sterk is. Dan pakt hij iets zwaars en gooit het dan naar je toe. Negeren, afleiden werkt niet. Maar wat dan wel....

Hij heeft weleens driftbuien en gaat dan om zich heen slaan of op de grond liggen. Van de week heeft hij zich zelf juist bezeerd. Dan kan je zeggen: zorg dat hij zich niet bezeerd maar we waren buiten. Op zo'n moment lijkt ook niks te werken. Als je hem vast pakt wordt het nog erger, als je hem zou toespreken op rustige en begrijpende toon zou dat ook niet werken....

Begrijp me goed, het is een onzettend leuk en lief, aanhankelijk mannetje maar deze dingen doet hij echt al een half jaar. Ik heb al heel veel op internet gekeken voor tips. Ook als ik hem beloon met iets uit zich dat net in iets anders. Eet hij bv goed z'n brood en je zegt"goed zo, dan gooit hij z'n brood weg. Dus belonen heeft vaak bij hem geen zin.

Nou goed, hopelijk herkennen jullie iets van deze dingen en hebben jullie tips.
Gr van marieke

jeetje zeg das vervelend.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een soort gelijk beeld.
Yoëll is ook 20 maanden en toen hij nog net niet kon lopen raakte hij snel gefrustreerd.
Hij wilde veel meer als dat hij kon. Toen hij eenmaal ging lopen, werd hij rustiger.

Ook hebben we een tijd gehad dat ik het idee had dat hij niet begrepen werd, ik ging dan bij hem zitten hoe boos hij ook was, of hoe hard hij ook brulde en bleef heel rustig (naderhand blies ik ff stoom af hoor)
Ik vroeg hem dan wat er was, wat hij wilde en of hij het wilde laten zien, aanwijzen.
Zo langzaam aan ging hij dus dingen aanwijzen en laten zien, zodat ik hem begreep.
Nu kan hij in veel gevallen zeggen wat hij wil of hij wijst en zegt die.

Soms heeft hij nog wel dat hij begint te drammen aan tafel ofzo, terwijl hij normaal zegt; drinken of melk. Dan zeg ik tegen hem dat hij kan zeggen wat hij wil en niemand hier om hoeft te jengelen.

Het zijn misschien dingen die je allang getest hebt, maar bij ons is het zo goed gekomen

Nou, ik zal maar niet zeggen dat het een fase is....

Pffff moeilijk hoor. En behoorlijk frustrerend lijkt mij. Ik heb niet echt nuttige tips voor je denk ik. Tygo heeft wel eens een driftbui, maar dat is vaak als hij heel moe is. Dus vlak voor het naar bed gaan. Ik laat hem dan vaak even uitrazen en als het gegil iets rustiger klinkt vraag ik hem iets waarvan ik weet dat hij heel graag wil (zal ik even Nijntje voorlezen? Wil je even met mamma douchen? Gaan we je schaap en doekie  (z'n slaapknuffels) vast pakken?) Dan zegt hij al snel "ja" en verschijnt er een verlangende lach op z'n snoetje.

Ik kan natuurlijk niet bij jou in huis kijken, dus ik weet niet of dat bij jou zal werken.

Over het slaan en met dingen gooien kan ik geen adviezen geven. Dat gebeurt hier (gelukkig) niet. Ik zou ook niet weten hoe ik hiermee om zou gaan als dat nog wèl in het verschiet ligt. Tygo slaat of knijpt wel eens per ongeluk, maar dan wil hij in zijn enthousiasme even laten zien waar mijn neus zit bijvoorbeeld (BENGGGG) Of hij prikt iets te fanatiek in mijn oog als hij mijn oog wil aanwijzen. Ik heb inmiddels een uitwijk-techniek ontwikkeld hiervoor.

Ik wil je veel succes wensen en ik hoop dat deze lastige buien gauw verleden tijd zijn.
Groetjes happyM.

Terug
Bovenaan